Je hoeft mij niks uit te leggen hoor. Ik heb zelf de kunstacademie gedaan en werk in een museum. Feit is dat succes niet voor iedereen is weggelegd en je er zeker geen recht op hebt. Beetje zelfreflectie kan bij sommige mensen geen kwaad (bedoel ik niemand hier mee overigens).
Dan verbaast me jouw reactie al helemaal. Ik vind het nog steeds veel te kort door de bocht.
Maar waar start het dan. Ik zou ook heel graag van mijn geëscaleerde hobby (keramiek) willen leven (en ik ben er goed in he), maar daar zit nauwelijks een normaal en zeker inkomen in zolang een Ikea servies verkoopt tegen 10% van een eerlijke prijs. Heb ik dan recht op subsidie?
Edit: en feitelijk is het antwoord hier ja, maar ook dan is het aan mij om een publiek voor mijn werk te vinden en geld te verdienen. Als dat mij niet lukt is het toch gewoon klaar.
Maar omdat iemand geen subsidie krijgt of groot publiek bereikt betekent toch niet dat iemand het dan maar als ~hobby~ moet doen? De halve cultuursector heeft meerdere banen om te kunnen maken en te bestaan. Lijkt mij helemaal niks mis mee. Kan toch gewoon naast elkaar bestaan? Dat betekent niet dat het geen waarde heeft, er geen animo is (misschien kleiner publiek), of dat werk wat gemaakt wordt geen eerlijke betaling verdient. Bovendien moet je ook ergens beginnen om te groeien lijkt me.
Ik zie eigenlijk alleen mensen/instanties zeggen ergens recht op te hebben als subsidie wegvalt. Doel je daar op? Of zie jij allemaal zielig zeurende kunstenaars die in de slachtofferrol kruipen omdat ze nooit subsidie krijgen?
Er komt behoorlijk wat kijken bij een subsidie aanvraag. Dus niet elke hobbyist krijgt zomaar subsidie.
Nee juist niet. Ik heb ook op de kunstacademie gezeten en van de 5 vriendinnen die ik daar had werken er maar 2 als autonoom kunstenaar. Dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd, zij het door ontbreken van talent of anderzijds dat hun werk niet in trek is/was. En dat accepteren is gewoon heel slim.
Maar dan zeggen we toch allemaal hetzelfde. Een deel van de kunstenaars valt gewoon buiten de boot en heeft geen bestaansrecht als beroepskunstenaar. Want niemand hier is tegen kunstsubsidies.
Het is inderdaad niet voor iedereen weggelegd. Maar je hebt subsidies nodig om mensen die kans te geven. Als dat wegvalt, blijft er weinig over. En ja een conclusie kan uiteindelijk zijn dat het een hobby moet worden.
En veel gezelschappen, kunstgebouwen e.d. leven op subsidies. Zijn populair, maar kunnen het niet alleen dragen. Moeten die ook maar stoppen? Dan blijft er weinig over.
Voor een heel groot deel van iedereen die per jaar aan de kunstacademie of het conservatorium afstudeert geldt toch dat hun kunst te weinig snaren raakt. Zelfde geldt voor wannabe schrijvers en topsporters. Dat je iets wil doen betekent niet dat anderen daar (al dan niet met geld) naar willen kijken/luisteren. Ik ben trouwens helemaal pro subsidies maar ook dan geldt dat jouw hart en ziel die je móét uiten voor andere mensen niet interessant kan zijn.
Ugh er lopen echt heel veel mensen die mentaal niet-oké zijn rond zeg, net weer een man die fucking raar liep te doen waardoor ik overstak en toen ging ie heel hard naar me schreeuwen en had ie een complete meltdown
Geen idee wat ie allemaal schreeuwde, zat net lekker in m’n podcast maar hoezo moet dit nou weer? Doe ff normaal.
Ja en ik vond de reactie van lula te kort door de bocht. Als je moet leven van subsidies, er blijkbaar geen animo voor is en dus als hobby moet doen.
Daar ben ik het niet mee eens.
Dat maken toch mensen gewoon zelf uit, en als ze door gaan met werk maken op een andere manier heeft niemand daar last van. Ze krijgen immers geen subsidie of verkopen misschien af en toe wat werk aan mensen die er wel gelukkig van worden. Hebben wij weinig van te vinden in mijn optiek. Dat maakt hen niet geen kunstenaar. Het is immers ook geen beschermd beroep of status he.
Ik krijg een beetje vvd/linkse hobby vibes van deze discussie. Alsof een kunstenaar bestaansrecht moet hebben 🫠 Wordt wel erg ver doorgetrokken zo. Van Gogh verkocht ook niks gedurende zijn leven, maakt dat hem dan minder kunstenaar? Met hem zovelen.
Nee maar lijkt me frustrerend als je veel werk/tijd/moeite in iets stopt maar je er niet van kan leven. Zoals te lezen is in jouw berichten
Ik leef prima hoor. Dank.
Dat is ook niet wat ik zei. Ik had het over mensen die subsidies krijgen en alsnog lopen te klagen dat het allemaal zo oneerlijk is. Ik heb helemaal niks tegen subsidies.
Voorbeeld: iemand die geld kreeg van het Mondriaan Fonds voor een jaar. En daarna werd afgewezen. Overal moord en brand schreeuwen op het internet dat de kunstwereld niet deugt omdat ze haar subsidie niet kreeg. Ja meid, je hebt je kans gekregen en het is ‘m niet geworden Subsidies zijn geen recht. Daar moet wel iets tegenover staan.
Ben m’n AirPods kwijt en ik weet vrij zeker dat ik ze gisteravond op de badkamer heb laten liggen en m’n vriend erkende net nog dat ze daar vanochtend idd lagen, toen ik al lang was werken en hij thuis was, maar nu zijn ze foetsie, maar heb ik ze zelf kwijt gemaakt volgens m’n vriend, MAAR IK WAS ER DE HELE DAG NIET. Zo irritant dit. Word gewoon gegaslight waar ik bij sta. En Zoek mijn zegt idd dat ze in dit huis zijn, ja dat weet ik ook wel zeker.
Elke kamer afgaan en verbinding proberen te maken en als dat lukt je volume heel hard zetten zodat je hopelijk iets hoort vanuit de airpods?
Sorry als je geen tips wilde maar alleen kwam om te ranten haha.
Ja je kunt via zoek mijn een geluid afspelen als je ze kwijt bent! Zo heb ik gisteren al m’n AirTags weer gevonden haha
Dat geluid is zo zacht??
Jaaa je moet wel echt in elke kamer het doen idd en dan volgen maar werkt alsnog wel goed vind ik