Aan die blufpikkies die met dit weer hun motortjes weer onder het stof vandaan halen en optrekken met 300 km/uur bij een stoplicht.
Eenmalige donaties zijn niet afgeschaft? Het is alleen niet waar actief voor geworven wordt (tenzij in een collecteweek bijvoorbeeld). Voor veel goede doelen zijn periodieke giften cruciaal om voort te kunnen bestaan en lange termijn plannen te kunnen maken. En met deze nieuwe regering verwacht ik dat ze nog veel fundamenteler gaan worden. (Edit : Voor veel grote goede doelen is het natuurlijk sowieso belangrijk om onafhankelijk te zijn van directe of indirecte overheidssteun.) Maar je kan via websites ook nog altijd eenmalig doneren. Een klein bedrag uitgesmeerd over een jaar of meer is waardevoller dan één keer een groter bedrag, maar alle beetjes helpen.
Op het station heb ik ontdekt dat ik gewoon supergek moet doen en met mijn handen moet wapperen en stotteren. Dan schrikken ze zo erg dat ze van me weglopen. Snap niet dat ik die tactiek nog nooit eerder gebruikt heb.
Opzouten verkopers!
Wij laten onze donatie voor 5 jaar vastleggen. Vroeger moest dat bij de notaris maar nu niet meer.
Dan kun je je giften aftrekken van de belasting. Wij hebben uitgerekend wat we van de belasting terug zouden krijgen en dat geven we dan weer extra aan het goede doel.
Zo krijgen ze meer geld van ons.
Ik wil nu dus niet bij andere goede doelen donateur worden. Wat ik wel erg velend vind is dat ze dan aan de deur zeggen dat dat niet kan, eenmalig doneren⊠terwijl dat wel kan via de website
Maar daar hebben die deurverkopers niets aan.
Afschaffen was niet de beste woordkeuze. Ik bedoelde dat als er een collectant aan de deur komt, of aan het werven is op straat, dat je dan meestal niet meer eenmalig een bedrag kunt geven. Tenminste dat is mijn ervaring. Je geeft een machtiging voor een maandelijkse afschrijving, en dat is niet wat ik wil. Dat je afzonderlijk naar een website kunt gaan om wat eenmalig te doneren snap ik, dat doe ik ook als het gaat om doelen waar ik zelf actief wat aan wil geven. Maar als je me wil overhalen om te doneren aan een goed doel waarvoor ik niet snel uit mezelf naar de website zou gaan, dan helpt het bij mij persoonlijk niet als de collectant geen optie heeft voor een eenmalige donatie.
Wat was het antwoord
Zou me eerlijk gezegd niet verbazen als dit deels ook met regelgeving te maken heeft. Er zijn niet voor niets die speciale collecteweken. En fondsenwerving is sowieso een lastige. Intussen zijn er wat @Pantalones zegt ook veel commerciële partijen die dat doen. Al verschilt dat vast per organisatie. In het verleden werd dat volgens mij ook nog deels met subsidies door de overheid gesteund.
Feit is dat veel goede organisaties het nu moeilijk hebben omdat wij in zoân ontzuilde neoliberale flex-cultuur opgegroeid zijn en nieuwe generaties daardoor minder gewend zijn zich te committeren. Hoop dat als mensen het zich kunnen veroorloven ze juist wat vaker structureel goede doelen / politieke partijen / vakbonden / milieuorganisaties / omroepen / journalistiek / culturele instellingen etc. zullen steunen. Dan worden die (commerciĂ«le) donateurwervers vanzelf overbodig.
Oh ja, ik heb ook nog een keer een hele bende opgerold in mijn vorige straat. Waren allemaal jongeren die constant stonden te blowen onder mijn raam. En ze hadden altijd bodywarmers van goede doelen aan maar ik vertrouwde het voor geen meter want die organisatie zat in zoân schraal vervallen pand. Dus toen heb ik contact opgenomen met die stichtingen en bleek het een scam te zijn. Die hele toko was binnen no time weg. En sindsdien vertrouw ik niemand meer die denkt iets aan de deur te verkopen.
Ik ben op een camping en heb aan beide kante NL buren die de hele fakking tijd op vanalles wat we doen op- of aanmerkingen hebben.
Kom net terug van hardlopen, meteen een buurman terwijl ik langsloop: âwaarom ga je met deze hitte hardlopen? Je zweet helemaalâ was er zo enorm klaar mee dat ik echt alleen maar heb gezegd âbemoei je met je eigen zakenâ en nu zit hij tegen zijn vrouw te mopperen over âdie millenialsâ.
Dat ik voor de de derde keer dit jaar een beginnende keelontsteking/keelpijn heb.
Vreselijk. Maar ik wil ook uberhaupt niet sociaal doen op vakantie met andere mensen. Het boeit me 0,0 waar je vandaan komt, hoe vaak je er al geweest bent, wat je vandaag gedaan hebt of wat je morgen gaat doen. Laat me gewoon met rust.
Ik zou een nee nee sticker op mijn tent plakken als het kon: nee ik wil niet praten en nee ook niet als je ook Nederlands bent.
âVooral niet als je ook Nederlands bentâ
Nee nee sticker erop? Oké nu stop ik hoor.
Dit is geen klein deel van het jaar, maar echt het hele jaar! En het maakt ook niet uit hoe hoog het bedrag is
Ik zeg echt iedere (potentiĂ«le) klant gedag als ze binnen komen en hoe vaak mensen gewoon niks terugzeggenâŠ
Soms kijken ze je ook geĂŻrriteerd aan van âhoe dĂșrf je mij gedag te zeggenâ
Er is iemand nabij Utrecht centraal die echt heel veel mensen aanspreekt steeds met âWat vind je van homorechten?â En volgens mij ook âIn hoeveel landen is denk je homoseksualiteit strafbaar?â o.i.d. En ik vraag mij dus af wat hier nu achter zit. Het lijkt me heel raar als je echt al eeuwen dezelfde vragen stelt op straat aan random mensen. Volgens mij ontbrak bijvoorbeeld ook een logo van een stichting o.i.d.
Ik vind het sowieso heel irritant om en nabij Centraal te worden aangesproken. Laat me lekker in een sneltreinvaart naar de bus of tram lopen.
In mijn ervaring zijn dit altijd wervers voor goede doelen
Dit doet me denken aan die verkoper van de daklozen krant die 10 jaar geleden altijd op Utrecht Centraal stond âAllemaal mooie mensen!â