Waar erger je je aan? #18

Haha sorry maar €25 extra voor een personeelsuitje :joy: Dat is toch echt helemaal niks en ook bizar dat daardoor het gevoel is ontstaan dat je je collega’s naait? Wie geeft er nou om zo’n saai uitje en of voor €25 meer of minder lunch wel of niet inbegrepen is. Ik bedoel niet dat het stom is van het personeel hoor want het is echt fucked up dat dit zo wordt gedaan, maar management / HR bij jullie moet zich toch echt een breuk lachen dat dit blijkbaar “werkt”.

10 likes

Nouja mij boeit zo’n personeelsuitje ook niet, als ik ziek ben ben ik ziek en ik wil dat iedereen er zo in staat. Maar er zijn ook collega’s die daar anders over denken (over hoe belangrijk ze een personeelsuitje vinden) dus het lijkt me dat dit de sfeer niet ten goede komt.

Op mijn vorige werk kreeg je op jaarbasis een bonus van Max €500 als je een heel jaar niet ziek was. Bij elke ziekmelding ging er een percentage vanaf. Echt zo bizar want er liepen dan ook mensen mee te pronken. :woozy_face:

2 likes

Bij ons bedrijf krijg je 70 euro per maand als je die maand niet ziek bent. Velen halen het maar heeeel veel ook niet. De insteek was dus dat niet zoveel zich ziekmelden. Hier melden ze zich voor elke dwarsliggende scheet namelijk ziek.
Ik vind het stom om mensen daarvoor te belonen. Wat sommigen al zeiden: dan komen mensen beroerd naar hun werk om maar dat geld te krijgen, andere mensen aansteken en uiteindelijk nooit uit kunnrn zieken.

4 likes

Ja je zou toch hopen dat mensen dan solidair naar elkaar zijn en tegen de baas zeggen dat hij die 25 euro p.p. lekker mag houden

6 likes

Nou per persoon kan t best aantikken, bij ons is standaard 40 euro en dan zouden we voor 65pp wat kunnen doen

Los van dat ik dit soort regels per definitie heel bizar vind en vooral een verkeerd signaal vind geven.

4 likes

Heeft niemand dan ook iets van covid geleerd? :sob:

2 likes

Mijn vorige werk zat er dus aan te denken om dit in te voeren toen covid echt nog een ding was en we nog bij een van de eerste varianten zaten/net tussen twee golven zaten… Echt niet goed bij hun hoofd.

1 like

cries in publieke sector

27 likes

2xscjb

7 likes

Ik bedoel natuurlijk dat het niks is in verhouding met wat je opgeeft (namelijk fatsoenlijk thuis uitzieken)

1 like

Mijn vriend heeft vanochtend bacon gecremeerd in ons vakantiehuisje ZONDER de afzuiging aan te zetten. Alles stinkt en ik krijg de stank gewoon niet weg.

Het geeft zo aan dat ziekte nog steeds als een keuze wordt gezien. Merk dat ook bij collega’s die zeggen: ik had koorts, echt beroerd, maar ging wel gewoon naar werk! En dat daar door sommigen op wordt gereageerd met de strekking dat diegene echt een doorzetter is.
Deze week vertelde een collega mij dat ze ziek was geweest, met direct de disclaimer dat ze zich echt alleen ziek meldt als ze echt niks meer kan. En dat dit echt nooit voorkomt. Alsof er al een verdediging ingebouwd moet worden.
Ik ben zelf helaas chronisch ziek en heb in het begin - door deze cultuur - heel lang doorgewerkt, druk op mezelf gelegd terwijl het niet ging. Gelukkig wordt er op mijn huidige werk wel uitgedragen dat je je ziek meldt als je je niet goed voelt, omdat zij ook meer hebben aan jou als werknemer als je je goed voelt en voor jezelf zorgt. En je wil anderen ook niet aansteken.
Maar om te lezen dat dat op veel werkplekken nog niet zo is, vind ik echt treurig. Zo krijgt mijn vriend iedere maand bij niet ziek melden extra punten in zo’n cadeauwebshop voor werknemers zodat hij een groter cadeau met kerst kan uitzoeken🙄

15 likes

Beetje azijn koken in een pannetje en dan laten staan vandaag

2 likes

Dan ga ik straks even azijn halen in de supermarkt!

2 likes

Ik snap je punt heel goed.

Maar oprechte vraag: Hoe zou jij dan omgaan als je manager van een team/bedrijf bent en waar het kortdurend ziekteverzium heel hoog is. En waar je weet dat er mensen zijn die zich ook wel eens ziekmelden omdat ze een ‘snipperdag’ willen?

Hoe krom/fout dit soort regelingen ook zijn, ik snap dat mensen dingen gaan verzinnen om dit onterechte verzuim terug te dringen.

3 likes

Ja wij hebben een huis met heel slechte ventilatie en zelfs de geur van gourmetten is dan binnen een dag verdwenen

1 like

Ik zou mij in eerste instantie afvragen hoe het komt dat het kortdurend ziekteverzuim hoog is/mensen zich ziek melden voor een snipperdag. Het zou voor mij een teken zijn dat er dingen niet goed zitten. Misschien is de werkdruk te hoog, voelen mensen zich niet betrokken bij de organisatie/het werk/hun team, voelen ze zich niet voldoende gewaardeerd etc.

28 likes

Maar volgens mij is het inmiddels ook gebleken dat dit soort regelingen niet perse werken. Je hebt een groep die idd half dood nog komt werken, maar ook een groep die denkt goh mn beloning is toch al weg, ik meld me makkelijker ziek nu.

Als werkgever moet je veel meer op preventie gaan zitten, signaleren als het minder gaat, hulp/begeleiding bieden, preventief naar de bedrijfsarts (want die is niet de duivel) etc.
En dus ook bii frequent ziekmelden sneller in de actie komen.

12 likes

sorry mijn hoofd heeft veel gebreken :’(

2 likes