Waar erger je je aan? #19

@Nefertiti ik ben ook wel benieuwd naar meer info daarover!

2 likes

Ik weet niet of je nu serieus bent of niet, maar buitenkatten vangen op zich geen vogeltjes omdat ze sterven van de honger.

34 likes

Nee dat weet ik. Maar dat jachtinstinct is er natuurlijk wel daarom. Hun doel is wel om eten te vangen.

Oorspronkelijk ja, maar de meeste buitenkatten doen dat nu omdat het gewoon een instinct en vermaak is. Hun brein is daar op geprogrammeerd, zelfs met volle maag.

Mijn kat heeft nog nooit een vogel gevangen want dat is nogal een kneusje, maar wel muizen. Daar eet ze geen hap van maar ze speelt er wel mee.

4 likes

Haha zo typisch dat veel katteneigenaren altijd zeggen “mijn kat doet zoiets niet hoor!!!”

Veel katten jagen trouwens vooral in de nacht dus vaak heb je geen idee wat je kat uitspookt qua jagen.

22 likes

Ja nul argumenten maar ‘is toch bizar als het niet mag!’

6 likes

@Banananana Sorry vergeten te reageren, maar één prompt is wel tien keer zoveel energie als een Google Search, en daarom klinkt het als veel. Maar in het grotere geheel zijn er wel betere manieren om energie te besparen dan geen ChatGPT gebruiken, je kunt beter mensen scheef aankijken die een airco hebben of de hele dag de tv aan of ik noem maar wat. Dit artikel spreekt me tegen, maar hieronder even uitleg waarom het per persoon niet zo erg is.

https://datacenterworks.nl/nieuws/rapport-brengt-energieverbruik-chatgpt-in-kaart#:~:text=De%20cijfers%20zijn%20indrukwekkend%3A%20éé,voor%20het%20beantwoorden%20van%20vragen

Maar wat ik wel vind is dat je ChatGPT niet moet vragen om dingen die je in een enkele Google search kan vinden. Dus ja daarom gebruikt het in z’n algemeenheid veel energie, omdat mensen van die enorm domme vragen stellen.

2,9 wH is dus 0,00029 kWh. Voor hetzelfde verbruik van een koffiezetapparaat per jaar (30 kWh, 5 minuten per dag) kun je ChatGPT honderdduizend vragen stellen. En dat is dan even het kleinste verbruik van een huishoudelijk apparaat dat ik kan vinden.

Met geen ChatGPT gebruiken ga je het klimaat in ieder geval niet redden.

27 likes

Wil je serieus argumenten voor dat dieren buiten gelukkiger zijn dan in een kooi?

Kijk gewoon! En ja, áls je dan eens kijkt, dan zie je ook wel eens een kat met een vogel in zn bek. En dat vind ik ook zielig en heb ik ook liever niet, dus daar probeer ik maatregelen voor te nemen.Maar ik vind het nog veel zieliger als ik dode dieren op de weg zie liggen omdat wij zo graag auto willen rijden en daar maak ik me veel drukker om dan om zo’n kat.

1 like

Zullen we stoppen over katten en vogels pff

28 likes

Ik begin maar weer: Ik erger me kapot aan mezelf!! Dat ik nooit iets op tijd uit de vriezer haal, terwijl ik het dan extra heb gekookt zodat ik op drukke dagen minder hoef te stressen om het koken. Pfff en nu 1 bonk ijs en dan ga ik weer iets ongezonds en duur afhalen en geniet ik er niet eens van omdat ik dus zo baal van mezelf.

3 likes

Maar echt, anders ga ik een keer janken voor jullie raam ‘s nachts.

7 likes

Kan het bakje in een grotere bak met water? Dus in een ovenschaal met water oid? Dan is het nog op tijd ontdooid voor vanavond hoor.

2 likes

Maar is het voor vanavond? Dan ben je toch ruim op tijd?

7 likes

Heb het er nu instaan, hopelijk werkt het, maar in 2 u tijd is er niks veranderd. Ik moet gewoon de avond van tevoren vooruit denken.

1 like

Als het voor vanavond is dan ben je echt goed op tijd. Gewoon in een bak met water laten

5 likes

Ik zou vanavond een etentje hebben met 5 oud collega’s, met wie ik een tijd lang echt heel fijn en goed heb samengewerkt en het ook op persoonlijk vlak goed klikte. Had er echt zin in dus om elkaar weer te zien en bij te praten. Half december de datum voor vandaag al geprikt want gezinnen, kinderen, drukke levens etc, nouja allemaal prima. Ging ik 2 weken geleden eens appen om tijd en locatie af te spreken, toen zegden er nog 2 mensen af omdat ze toch iets anders hadden (echt jammer en niet hoe ik het zou doen maar ok ja prima helaas). Nu is er 1 al een week ziek dus komt misschien niet en stuurt iemand anders ‘ja we kunnen het ook gewoon een andere keer doen hoor’. Ik snap het allemaal (en weet dat sommige mensen gewoon niet zo van het afspraken verder vooruit maken zijn) maar ik vind dit ook gewoon zo jammer (en erger me aan het feit dat dit mijn zoveelste sociale afspraak is die gecanceld wordt terwijl ik er best nood aan heb momenteel). Plus nu weer een nieuwe datum prikken, dan wordt het waarschijnlijk september ofzo want ik moet eerst nog een baby krijgen en herstellen en die een beetje verzorgen en laten opgroeien enzo.

33 likes

Ik vries alles in zakken in en als het haast heeft, hou ik een zak onder de koude kraan. Ontdooit echt prima snel.

2 likes

Maar… wat is het voor iets? Ik haal het vaak genoeg er pas uit vlak voordat ik wil gaan “koken”/eten. Even in heet water laten staan en als het dan bij de randjes ontdooit is kiep ik het als een blok ijs in een pan met een heel klein beetje water erbij, en dan langzaam opwarmen. Dan is het makkelijk in een half uur klaar om te eten.

8 likes

Ik voel me nu heel dom, maar ik gooi eten dat ik voorgekookt en ingevroren heb gewoon bevroren in de oven/magnetron/pan, doe ik iets verkeerd?

3 likes

Nee hoor, doe ik ook. Dat is juist het gemak.

En bevroren ingrediënten mik ik soms ook gewoon bevroren in de pan tijdens het koken als ik vergeten ben ze te ontdooien :woman_shrugging:

3 likes