Lol denk dat jij het niet helemaal begrijpt maar oke
Omdat mijn mening en kijk hiernaar afwijkt van dat van jou?
ja sorry ik denk idd dat jij mij niet zo goed begrijpt. het maakt niet zoveel uit voor ‘de naam van de kerk’ of er ook Christelijke mensen zijn die anderen niks opleggen of Christelijke mensen die zo ethisch mogelijk geloven. de insteek van het geloof en de kerk blijft hetzelfde. die zijn niet in de Middeleeuwen blijven hangen die zijn gewoon zoals de kerk als instituut van origine is.
ik denk dat jij het misschien eerder hebt over hoe er naar praktiserend/mensen die opgegroeid zijn als Christenen word gekeken en dat die niet direct beoordeeld moeten worden op de naam/acties van de kerk en daar ben ik het wel mee eens. of ja misschien heb je het daar niet over maar wil ik zelf wel even verduidelijken dat ik niet probeer te Christen bashen.
@kleinmeisje Je ouders hebben je ook niet laten dopen als baby? Ik kan me niet goed voorstellen dat je geregistreerd staat bij de SILA als je nooit bij een kerk bent ingeschreven. Je had dit al gevonden, denk ik?
Ik ben 100% zeker niet gedoopt en heb dit ook meegemaakt. Grappig genoeg juist toen ik terugverhuisde naar het dorp waar ik geboren en opgegroeid ben. Nooit ingeschreven bij de kerk, nooit gedoopt, maar toen ik als 20-plusser terugkwam was ik ineens een parochielid en kreeg ik brieven van de kerk (waarin ze altijd om geld vroegen
)
Mind you: mijn ouders, wel gedoopt maar geen actieve leden, krijgen deze brieven dus niet! In hefzelfde dorp. Ik gok omdat ze al heel hun leven hier wonen en er dus nooit iets is getriggerd bij de administratie van de kerk.
Ja klopt! Nee, ze hebben me nooit laten dopen, anders was het inderdaad goed te verklaren.
Hier wordt die kerkbelasting van je bruto salaris ingehouden als je bij een kerk ingeschreven staat. Heb zelf gelukkig dat probleem niet, maar een paar vrienden die uit katholieke regio’s komen en vanuit traditie gedoopt zijn, maar helemaal niet gelovig, en die werden na verhuizing hierheen automatisch als katholiek ingeschreven en dan werd er dus ook automatisch een percentage van hun bruto salaris ingehouden voor die belasting totdat ze zich uitschreven
Het slaat toch echt nergens op dat je zélf aan moet geven dat je adres niet aan anderen gegeven mag worden, wat een onzin zeg
Ik woon in een dorp waar ook veel Gereformeerden wonen en op de een of andere manier wonen de meest streng gelovigen in een hele groot huis met dikke bak voor de deur. Ga dan bijna geloven dat “wie goed doet, goed ontmoet”. Bijna dan.
Eerder een gevalletje de kat knijpen in het donker
Hier ook! Dit hele dorp is stinkend rijk en zwaar gelovig (Biblebelt). En hoe veel jonge stellen van begin 20 met meerdere kinderen in zon dik huis met meerdere autos voor de deur wonen. Snap je opeens wie de gebruikmakers van die jubelton waren.
Die hebben dan zeker Mattheus 19 overgeslagen bij het lezen van hun bijbel: “Jezus zei tegen Zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u dat een rijke moeilijk het Koninkrijk der hemelen kan binnengaan. Nogmaals zeg Ik u: Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat.”
De verwarming deed het onverwachts niet en nu is mijn pyjama niet optijd droog en moet ik (half, want ik heb de semi natte broek maar gewoon aangetrokken) naakt slapen
ik snap echt niet hoe mensen dit fijn vinden
Ik snap hier niks van. De verwarming? In eind mei? En gaan slapen om 2u ‘s middags? Met een natte pyjama?
Ik moet hier heel erg om lachen, maar in Nieuw-Zeeland is het midden in de nacht en daar ben ik dus nu oh en het is hier ook semi winter
Maar ik had mijn kleding net gewassen en wilde mijn pyama dus snel drogen op de verwarming, maar toen kwam ik er dus net achter dat deze het niet deed en ik wilde al deze achtergrond info niet uittypen omdat ik al horizontaal lag en dat vind ik zo irritant typen.
Maar eh… wie doet dat dan? De werkgever? Belastingdienst? De kerk via een automatische incasso? Zonder dat je daar akkoord voor gegeven hebt? Ik vind dit heel ongeloofwaardig eigenlijk.
Edit: oh jij woont niet in NL denk ik? Alsnog benieuwd wie dan die inhouding doet.
Mij valt ook op dat refo’s veel geld hebben en ik denk altijd dat dat is omdat ze generaties lang sober leefden. Weinig uitgaan, geen verre vakanties. En daarnaast vaak jong begonnen met werken en dus sparen. En ik denk dat er ook relatief veel refo-ondernemers zijn (die vaak ook de hoofdprijs vragen als je kijkt naar meubelzaken, autobedrijven, kleding-en hoedenwinkels). Ja ik ken er veel maar ik boycot ze als oorspronkelijke refo allemaal.
Hahaha ohhhh ![]()
![]()
Ik vind het ook absurd hoor, maar het is wel echt waar
En ik woon idd niet in Nederland, maar in Duitsland.
De Duitse kerkbelasting wordt op federaal niveau geregeld. In Noordrijn-Westfalen bedraagt de kerkbelasting 8% van de inkomstenbelasting. Iemand die bijvoorbeeld € 2.500 per maand verdient, betaalt over dat loon € 456 loonbelasting en € 41 kerkbelasting. Kerkbelasting wordt automatisch door de werkgever op je loon ingehouden.
Nederlanders die in Duitsland een dienstverband aangaan, weten vaak niet van het bestaan van de Kirchensteuer af, en geven vaak nietsvermoedend hun religie aan hun werkgever door. Dit leidt er soms toe dat Nederlandse grenspendelaars voor de Kirchensteuer aangeslagen worden. In dat geval kan de betaalde kerkbelasting worden teruggevorderd via de Einkommenssteuererklärung (aangifte inkomstenbelasting).
Ik had het ook niet helemaal goed, het wordt blijkbaar niet automatisch bij inschrijving gelinkt, maar mensen geven het zelf nietsvermoedend aan bij hun werkgever en moeten dan ineens belasting betalen voor de kerk. Hier
Heb net zelf mijn wimpers gelift, maar nu voel ik mn wimpers opeens zitten?? Ben mij nog nooit zo bewust geweest van mijn wimpers