Waar erger je je aan? #19

Ja het eerste deel hélemaal mee eens, maar de volgende dag toch echt altijd spijt haha.

2 likes

Ik ben van LinkedIn af vanaf het moment dat echt een verschrikkelijk project werd geëvalueerd als een geweldig evenement (terwijl er intern allemaal interventies zijn gedaan om schade te beperken) en ik daar gewoon niets van wilde weten. Soms mis ik wel dat ik een beetje kan gluren bij mensen, maar nog geen gevoel dat ik er terug op moet.

3 likes

Als mensen je overduidelijk negeren. Je hoeft van mij echt niet elk appje direct te beantwoorden, maar als we in een gesprek zitten over een datum prikken om iets af te spreken reageer dan en laat mij niet een paar dagen op ongezien. Ik weet dat je de hele tijd op je telefoon zit maar nu weet ik gewoon even niet of ons etentje wel of niet doorgaat. Heb nu echt drie mensen die een bericht op ongezien hebben staan over iets afspreken of wat anders. Ook dingen die ze zelf hebben voorgesteld.

Ik ga nu gewoon andere plannen maken en hun ook negeren, het is graag of niet. En als ze zeggen oh maar ik dacht dat we op die dag hadden afgesproken dan zeg ik gewoon ja je had mijn appje genegeerd dus ik had geen bevestiging gekregen.

Afgelopen weekend ook weer, zou met een collega naar een museum gaan. Appt ze 1,5 uur vantevoren dat ze toch niet kan omdat ze zo gestresst is van alles wat ze nog moet doen voordat de werkweek begint. Had haar in de ochtend nog een bericht gestuurd met leuk dat we elkaar vanmiddag zien, ik had al zo een voorgevoel dat ze ging afzeggen. Vervelend voor je troela maar ik had mij al klaargemaakt en nu heb je mijn plannen ook verziekt. Als je dat nou op tijd had gezegd had ik wat anders gepland.

4 likes

Dit bedoel ik niet raar hoor, want ik weet niet hoe je in het echt reageert op je vrienden in dit soort situaties. Maar kan het zijn dat de mensen om je heen zich niet helemaal durven te uiten (over wel of niet afspreken) omdat je er wat gevoelig op kan reageren?
Wel echt irritant als er last minute wordt afgezegd!

9 likes

Je zou ook gewoon even open/duidelijk kunnen communiceren en uitspreken dat je het niet fijn vindt dat er nu geen zekerheid/definitieve afspraak met tijdstip gemaakt is. Of ze even willen reageren zodat je weet waar je aan toe bent.

17 likes

Het is de toon die de muziek maakt. Je bericht is zoals altijd weer zo boos en naar. Terwijl, als je dit vervelend vind je toch gewoon normaal een berichtje kan sturen met goh, vind het echt jammer dat je hebt afgezegd ik was al helemaal klaar. Of goh, we proberen iets te plannen maar ineens hoor ik dagen niks meer en dat vind ik vervelend. Is er iets & zullen we nog even doorplannen want ik heb zin om je te zien? Het werkt echt averechts om alleen maar elke keer weer te denken fuck you op alles… en zoals ik in het vriendentopic al zei, als vriendschappen je meer moeite kost dan het je oplevert is het soms tijd om te laten gaan.

23 likes

Ik ken haar andere berichten niet, maar het is toch wel vervelend als je iets aan het plannen bent en men reageert dan niet meer? Ik zou het zelf ook vermoeiend vinden als ik er steeds nog achteraan moet omdat de ander niet reageert.

12 likes

Ik denk dat je hen daar alleen maar blij mee maakt.

9 likes

Wat onnodig dit

17 likes

Tja, je kunt het ook onnodig sugarcoaten. Laten we eerlijk zijn; als mensen je tot last minute negeren en afzeggen bij afspraken sta je niet boven aan hun prioriteitenlijst. Dat hoeft in een vriendschap echt niet erg te zijn, maar als je dat erg vindt staan zij mogelijk wat hoger op de jouwe dan andersom. Als je de ander dan niet kwijt wilt zou ik niet kiezen voor terug negeren, want de kans is groot dat ze je niet verschrikkelijk gaan missen.

En zeker als het neer komt op appen en vriendschappen. Dat whatsapp het idee heeft meegebracht dat je altijd bereikbaar moet zijn, wil niet zeggen dat mensen dat ook willen. Kortom, bel elkaar gewoon als je op korte termijn duidelijkheid wil.

14 likes

Ja als ik bij drie personen op eenzelfde moment op “gelezen” blijf staan dan zou ik toch eens goed in de spiegel kijken…

1 like

Joh prima om niet te sugarcoaten, maar jij geeft gewoon een onnodige snauw en bent neerbuigend. Negeren kan ook.

14 likes

Ik erger mij gewoon in het algemeen aan hoe sommigen met andermans tijd omgaan. Ik ben echt geen beste vrienden met iedereen met wie ik afspreek, dat wil ik ook niet. Maar ik vind niet dat we last minute afzeggen moeten gaan normaliseren omdat iemand geen zin heeft of bedacht heeft of te veel stress. Ik vind dat dat veels te makkelijk wordt gedaan tegenwoordig, het gaat niet om waar je op iemands prioriteitenlijstje staat. Ik hoef helemaal niet hoog op het prioriteitenlijst te staan van mijn collega namelijk.

5 likes

Maar als zoveel mensen in jouw omgeving zo met je tijd omgaan heb je toch wat reflectie te doen en gesprekken te voeren? Dan kun jij hen gaan negeren, maar dan verlies je of de vriendschap of kabbel je door zonder dat je weet waarom. En ik heb ook wat verdere vrienden die mij lang op gelezen laten staan. Vraag even waarom. Dan heb je duidelijkheid óf weet je waar je staat.

Daarnaast; echt iedereen waarmee ik bevriend ben mag last minute afzeggen omdat het allemaal te hoog zit. Kan toch gebeuren? Is dan jammer voor mij, maar liever dat dan dat je met tegenzin komt.

@Mexi jij leest iets anders in die woorden dan daar staat. Het verschil tussen jij en je is hier cruciaal.

4 likes

Goed in de spiegel kijken? Wat zou jij concluderen als je in een gesprek zit met iemand waar het gaat om dat we iets willen doen, bespreken welke activiteit, wanneer ongeveer en wanneer het uitdraait op even bevestigen of het doorgaat maar ze nog even wat moeten checken en dan dagen niks laten horen. Moet ik dan concluderen dat ze niet met mij willen afspreken? Ben oprecht benieuwd want als ik niet met iemand wil afspreken maak ik geen plannen. (Dit is geen aanval van mij ik ben echt benieuwd).

2 likes

Dat laatste heb je gelijk in, maar ik mag mij er toch ook aan ergeren. Mogen we niet ook erkennen dat het ook kut is voor degene die wel zou opdagen.

Overigens als iemand echt ziek is of zwaar gestresst dan snap ik het maar ik heb de laatste tijd het idee dat mensen het wel heel makkelijk doen.

1 like

:raised_hands:t3:
En al helemaal als het een activiteit als een museumbezoek is die je prima in je eentje kunt doen. Even vijf minuten balen dat je plannen anders lopen dan je had gedacht, en dan gewoon alsnog naar dat museum

11 likes

Ze zijn jou niks verschuldigd he. Net zoals dat ze niet meteen hoeven te reageren.

En ik ben eerlijk gezegd altijd alleen maar trots op mn vriendinnen als ze dit eerlijk aangeven ipv een smoesje verzinnen. Goh ik heb geen zin, goh ik ben gestresst. Afzeggen is echt niet makkelijk voor veel mensen dus applaus als je het gewoon doet en owned.

14 likes

Ik denk dat er best al een kern zit in dat laatste wat je zegt, dat je denkt dat mensen het heel makkelijk doen en dus niet gestresst of gestrest genoeg - volgens jouw maatstaf - zijn. Ik denk dat veel van dit alles al verholpen zou kunnen worden met een eenvoudige “hey het viel me op dat…” - en dan is het nog maar de vraag of het iets is in jullie vriendschap of dat ze wellicht überhaupt op dit moment overweldigd zijn. Ik denk dat je met open vragen en compassie verder komt in je vriendschappen dan met de hakken in het zand mensen negeren.

Het valt mij op dat veel mensen in mijn omgeving - inclusief mezelf - al best een periode snel overweldigd zijn en als gevolg hun plannen wat meer openlaten. Dat is niks persoonlijks en gelukkig heb ik vriendinnen die dat begrijpen en er zelf ook zo instaan. En mij is opgevallen dat ik juist die vriendinnen met compassie, dan tóch wel even wil zien op momenten dat ik een ander wellicht zou afzeggen.

3 likes

Nogmaals: waarom moet je iets concluderen als je ook gewoon ff kan vragen hoe het zit, en zeggen dat je het kut vindt wat diegene doet?

8 likes