Waar erger je je aan? #19

Ja wil net zeggen, niks leukers toch? Vind dat altijd wel gezellig om gecombineerd te worden met een marktbezoekje oid.

23 likes

Nogal een verschil of iemand onaangekondigd voor je deur staat of appt ‘ik kom zo langs’, of dat iemand een appje stuurt met ‘hee ik ben in de buurt, komt het uit als ik over 10 minuten even langs kom voor koffie?’. In dat laatste geval is er echt wel ruimte voor ‘nee sorry komt niet uit’. En ja eigenlijk zou er altijd wel ruimte moeten zijn om nee te zeggen maar als een vriend(in) of familielid voor je deur staat of het zo vastberaden als mededeling appt is het toch echt wel moeilijker om nee te zeggen, dat snap ik wel.

21 likes

Vind dat juist superleuk, een vriendin denkt aan je en wil langskomen, hoe lief is dat. Hoef je tenminste niet drie weken van tevoren een afspraak te puzzelen.

2 likes

Maar dat is toch iets heel anders dan dat er iemand zich bij jou zelf uitnodigt? Als iemand al voor je deur staat zou ik t echt wel lastig vinden ze niet binnen te laten.

2 likes

Ja, ik heb daar geen moeite mee.

2 likes

En zou je dan niet opendoen als het niet bevalt?

3 likes

Ja misschien wel. Nu doe ik open en stuur ik je weg als ik er geen zin in heb. Misschien is geen bel nog beter bij mij.

1 like

Dit vind ik wel echt anders dan gewoon aanbellen en verwachten dat ik de deur open doe op een willekeurige zaterdagochtend. Tuurlijk prima als je eerst even appt haha

Edit: oh ja sorry wat @Junebug85 zegt dus

Zelfde probleem sinds 1 januari, al mijn favoriete lessen zitten steeds vol :’(

2 likes

ik vind dit echt een heel vreemde houding om te hebben naar je vrienden of familie. Best wel kil. Er lijkt hier echt een heel actieve groep te zijn van mensen voor wie sociaal contact iets heel negatiefs lijkt en waarbij familie en vrienden erop uit lijken je lastig te vallen? Waarbij er steeds allerlei ingewikkelde grenzen en omgangsvormen bedacht moeten worden (want een appje op een bepaalde manier is wel goed en op een andere manier niet), zodat niemand het fort met het warme dekentje in komt. Ik weet het ook verder niet, misschien zitten jullie in een bubbel met alleen maar vreselijke mensen of mis je sociale skills ofzo waardoor alle interactie enorm zwaar is, maar over het algemeen hebben we sociaal contact gewoon nodig, dus zoek vooral vrienden die je leuk vindt en bij je passen en waar je niet het gevoel bij hebt dat alles te veel is wat je met/voor ze doet.

62 likes

:heart::heart::heart:

Wel interresant om de verschillen te zien, want jij vindt het kil als je niet heel enthousiast bent als vrienden/familie spontaan voor de deur staan, maar ik vind het juist weer een beetje egoistisch om er maar vanuit gaat dat vrienden en/of familie alles aan de kant schuiven omdat jij besluit dat je zin hebt om langs te komen.

Vind het wel een beetje overdreven om te zeggen dat mensen geen social skills hebben en ingewikkelde grenzen en omgangsvormen hebben als ze het fijn vinden als mensen even communiceren voordat ze iets doen. Veel sociaal vaardiger kun je juist niet worden dan even nadenken over elkaar en je wensen af stemmen lijkt me.

Snap ook wel dat dit een cultuur ding is hoor, en dat er culturen zijn waar alles en iedereen altijd bij elkaar over de vloer is. Fijn voor hun, maar dat is niet voor iedereen zo en dat is toch ook ok?

33 likes

Maar dat je behoefte hebt om gewoon alleen te kunnen zijn zonder rekening te hoeven houden met dat er ieder moment iemand onaangekondigd op de stoep kan staan waarbij je diegene al dan niet binnen moet laten of je best moet doen om je grenzen te bewaken en diegene niet binnen te laten, betekent toch niet meteen dat je sociaal contact en al je vrienden/familie als negatief ervaart? Het zou mij echt ontzettende onrust geven als ik iemand in mijn omgeving heb die de gewoonte heeft onaangekondigd op mijn stoep te staan, en ik ben echt dolgelukkig met mijn vriendenkring en de familie die ik heb. Soms ongestoord alleen willen zijn en lieve, warme vrienden en familie hebben waar je een positief gevoel en beeld bij hebt kan écht naast elkaar bestaan.

20 likes

Maar daar gaat men toch niet vanuit. Je kunt prima zeggen dat het niet uit komt. Ik kom echt uit een zoete inval familie en het brengt vooral ook zoveel voordelen met zich mee. Baal ook echt dat ik zelf niet meer zo dichtbij de rest woon en nu vooral mensen om me heen hebt die erin staan zoals velen hier.

Ik denk dat heel veel mensen afgelopen decennia zijn gaan geloven dat het leven heerlijk is als je zelf in charge bent van wie je wanneer ziet en je de rest van de tijd doorbrengt in een huis met enkel je gezin terwijl je tegelijkertijd ziet hoe dat tegen mensen werkt.

Om het maar zo te zeggen. In mijn familie is het grootste voordeel dat die zoete inval er ook vaak voor zorgt dat de kinderen onder de panne zijn. Zie vaak genoeg forummers klagen over situaties die in mijn familie simpelweg niet bestaan.

22 likes

Aan de sneeuw.
Ik wil pompoenbroodjes met kaas eten maar dan moet ik naar de supermarkt en dan moet ik door de sneeuw. En met die sneeuw ben ik zo klaar mee na 3 dagen.

3 likes

echt bij geen een van mijn vrienden zou ik denken ‘oh kom jij weer even voor mij bepalen wanneer ik wel en niet alleen mag zijn :roll_eyes::roll_eyes:’ als ze ineens op de stoep zouden staan. omg je was in de buurt en je dacht aan MIJ? :star_struck::sob: en ik ben echt hermit holbewoner trol #1, catch me any day mompelend in mn eigen vuil rond te schuifelen. twee weken geleden stond een vriend ineens voor de deur met koekjesdeeg om samen te bakken en ik denk er nog steeds elke twee minuten aan.

99 likes

Wat een rare reactie dit.

Ik heb prima sociale skills, leef niet in een bubbel met stomme mensen (echt waar slaat dit ook op om te zeggen?) en iedereen is welkom bij me, maar stel het wel op prijs als je van te voren even belt en appt, de kans dat ik nee zeg is vrij klein, maar geef iemand in elk geval die ruimte en door zomaar voor de deur te staan doe je dat niet.

Kan me namelijk zat situaties bedenken waarin ik als iemand voor de deur staat geen nee durf te zeggen, maar dat het eigenlijk niet uitkomt. En dan is het voor beide geen leuke bezoek. Voor mij niet omdat ik me ongemakkelijk voel en denk voor de ander niet omdat die ook mijn ongemak aanvoelt.
Terwijl als je even 5 a 10 minuten van te voren belt of appt kan je soms net wel even die ruimte creeren, kan ik net even de stofzuiger en de dweil weg zetten of de wasmand met strijk even boven zetten.

2 likes

Wellicht dat ik zelf niet prettig vind?

Prima dat jij en andere waaronder @Janniebeton het wel goed vinden als er zonder aankondiging voor de deur staat, maar om dan over de mensen die dat niet prettig vinden te zeggen dat ze social skills missen of dan vast geen leuke mensen in hun omgeving hebben slaat in mijn ogen nergens op.

4 likes

Dat “gedeeld in Almere” op facebook onder posts nu ook op LinkedIn bestaat als “commenting for better reach”, of “cfbr”, of “comment voor meer bereik”, of “cvmb”. :roll_eyes:

Ja het is allemaal goed bedoeld en het gaat in dit geval om die vermiste vrouw in R’dam waar ik het bij zie, maar ik erger me er toch aan, je kunt toch ook gewoon een “.” typen of de post letterlijk delen/reposten.

5 likes

Nee klopt je bent zelf wss de minst leuke persoon van je vriendengroep :laughing:

2 likes