Waar erger je je aan? #19

Ja ik ook! Ben toevallig net terug van rondje wandelen en het viel me echt op :sob:

3 likes

Daar gaat het toch ook niet om :joy: er is dan in de middag gewoon taart en iets van snacks ofzo. Heeft niks met gierig of ongastvrij te maken, gewoon een andere manier van dingen vieren. Maar blijkbaar verschillen de mening over gastvrijheid, maar dat betekent niet dat het ene beter of slechter is dan het andere. Ik vind zo’n kringverjaardag met kaasje en worstje gewoon prima.

1 like

Nou jawel, dat zegt ze toch net?

“dat het gaat over het stereotiepe beeld van de gierige en ongastvrije Nederlander”

Als je de koekjesdoos na één ronde weer in de kast zet ben je per definitie gierig, sorry :joy:

2 likes

Ik had dit van de week met de trein :weary: een drukke volle trein. Kon wel door de grond zakken! Moet ook hondenpoep of voor mijn voordeur of Ăłp het station zijn geweest, zo asociaal dat mensen dat laten liggen

2 likes

Ik heb het toch ook niet over dat voorbeeld van de koekjes? Weet ook niet waarom dat erbij is gehaald, want daar gaat het hier toch niet om.

1 like

Maar, het ging hier toch om een verjaardag die georganiseerd wordt? Hoe wij het dan doen (en nee deze manier is niet superieur aan hoe een ander het doet) is dat we van tevoren bedenken wat we allemaal gaan maken en halen daar dan de boodschappen voor. En idd wat er overblijft gaat mee naar familie/vriezen we in/eten we de volgende dag. Dus niemand heeft het over

Neemt niet weg dat ik alsnog verbaasd ben over hoe er hier zo plat wordt omschreven door een aantal mensen dat je moet wegwezen rond etenstijd :rofl:

3 likes

Ik begrijp het financiele stuk ook heel goed hoor, vooral nu alles veel duurder is geworden! Voorheen bestelde wij ook altijd eten met verjaardagen of haalden we wat. Nu het allemaal duurder is koop ik zelf broodjes en snacks voor oven/airfryer/frituur enz bijvoorbeeld of diepvriespizza op verjaardagen. Gelukkig begrijpen de meeste dat wel en zo niet, dan eten ze idd maar niet mee als dat niet goed genoeg is. Je doet je best waar je kan denk ik dan.

Ik heb zelf altijd wel eten over maar dat komt omdat wij grote eters zijn. Ik maak toch al eten, ik ga niks extra’s bij maken maar heb wel altijd over. Sowieso 1 puber dus die eet helemaal veel. Wat over is vries ik in en eet ik later of geef ik weg. Ik begrijp ook goed als je met zijn 2 bent waaronder 1 kind dat het anders is. En qua kinderen die komen spelen mogen van mij eigenlijk nooit mee eten. Daar heb ik gewoon geen zin in want ik vind de meeste kinderen lastig/brutaal tegenwoordig en ben blij als ik er weer van af ben :laughing:

6 likes

Het kan erger. Ik heb vroeger wel eens meegemaakt dat mijn moeder te laat was met ophalen bij een vriendinnetje en zij alvast aan tafel gingen voor het eten en ik niet mee mocht eten.

9 likes

Los van de kosten is het ook gewoon lekker na een drukke dag (vaak bezig in de keuken, bedienen etc) om gewoon je huis weer voor jezelf te hebben. Op gegeven moment is het gewoon weer klaar voor die dag.

En mijn vaders cultuur is ook lekker veel eten, met iedereen samen, lekker lang hangen. Blij dat ik daar niet woon. Ja het is gezellig, maar fucking vermoeiend.

10 likes

Klopt maar ik zie die opmerkingen over altijd mee kunnen eten vaker dus die nam ik even mee in mijn bericht :grin:

2 likes

Door mijn vriend hebben we nu geen internet en geen tv meer. Hij wilde ons omzetten maar dat is blijkbaar niet goed gegaan dus ziggo is gestopt maar de nieuwe provider nog niet gestart. :heart: mijn leven.

Hij heeft nu een of ander kastje met een simkaart geregeld voor internet maar we hebben geen tv dus. En ik kijk nauwelijks tv maar toch voelt het kut nu

3 likes

Liever een nachtje weg als verrassing dan dit! :rage:

4 likes

Maar dat is toch niet zo heel raar? Veel mensen koken gewoon voor een precies aantal personen. Ik laat ook mensen graag mee-eten, maar dat kan alleen als ik genoeg heb. En desnoods delen we onze portie of halen we wat extra’s erbij bij de snackbar oid, maar als je wordt opgehaald zou ik ervan uitgaan dat je daarna thuis gewoon je avondeten kreeg, dus lijkt me in dit geval onnodig.

Ik snap dat het kut is als kind hoor, daar niet van. Maar ik snap die ouders ook wel ergens.

1 like

ja goed dat is dus precies het cultuurverschil waar het over gaat

14 likes

Het gaat hier om een kind dat te laat wordt opgehaald hĂš, niet om een rugbyteam dat onverwacht blijft eten. Dan schep je voor iedereen wat minder op, of voor jezelf. Kind een bord eten en dan eet je later nog een tosti als je honger krijgt. Je zegt dan toch niet goh kan je even op de bank blijven zitten of je mag wel aan tafel maar je mag alleen kijken? Ik snap die ouders en jou in deze echt niet.

69 likes

Ik was een jong kind. Dan regel je wat of ga je later aan tafel. Je gaat toch niet eten terwijl er iemand op je bank zit te wachten.

61 likes

Nou als je dan écht niks over/extra hebt om een extra kind wat te geven, dan wacht je toch minimaal met eten tot het kind is opgehaald? Ik vind het echt heel onaardig om alvast te gaan eten en tegen een kind dat zich waarschijnlijk al opgelaten genoeg voelt te zeggen/duidelijk te maken dat er voor haar helaas niks is.

Edit: ik vind dit ook echt geen cultuurverschil hoor, ben 100% Nederlands en het was bij ons vroeger zeker geen zoete inval en ‘iedereen mag mee-eten’, maar een kind wat er ook niets aan kan doen zo overslaan had mijn moeder nooit gedaan.

24 likes

Ik ben het met jullie eens dat het niet netjes is op deze manier en dat zou ik zelf ook anders doen. Maar als het kind al op het punt staat opgehaald te worden, vind ik het niet gek om aan te nemen dat er thuis nog een maaltijd staat te wachten. Neemt idd niet weg dat het raar is om alvast te beginnen met eten.

Ik ken de context van deze situatie verder helemaal niet en ik ben het in de basis met jullie eens, dus deze discussie heeft wat mij betreft ook niet zo veel nut verder

5 likes

Maar aan de andere kant hoor ik ook wel eens van een vriendin dat andere moeders speel afspraakjes gebruiken als een soort verkapte BSO. En dan ook nog veel te laat komen ophalen, zou ik me ook wel genaaid voelen

9 likes

Het is gewoon zo niet flexibel. Je kunt toch op het laatste moment bedenken om iets anders te maken met wat er nog in de voorraad zit. Wat extra pasta koken kan toch altijd? Of een boterham erbij als het te weinig zou zijn? Ik kan niet geloven dat je zo afgemeten kookt en boodschappen doet dat je echt helemaal niks anders kunt bedenken of organiseren.

14 likes