Voor mijn gevoel is de gemiddelde frequentie waarop je een nieuwsbrief van een webshop ontvangt de afgelopen jaren ontzettend opgeschroefd, naar meerdere mailings per week. Bovendien vind ik de tone of voice van veel webshops verschrikkelijk. Je wordt tegenwoordig aangesproken alsof je een goede vriend(in) bent, maar eigenlijk zorgt dat ervoor dat ik mij sneller uitschrijf. Ook in fysieke winkels lijk je er niet aan te ontkomen. Een gewone ‘nee’ op de vraag of je ‘member’ bent en/of je ‘ingeschreven wilt worden’ lijkt soms niet genoeg. Als je je wilt uitschrijven, is dat vaak niet met één druk op de knop ‘unsubscribe’. Nee, je moet een tyfuseind naar beneden scrollen of allerlei dingen afvinken. Vervolgens krijg je nog een extra bevestiging in de mail dat het 24-48 uur kan duren voordat het verwerkt is.
Buitenlandse webshops maken het nog bonter door je telefoonnummer te misbruiken om tijdens een sale sms’jes te sturen, terwijl je je telefoonnummer eigenlijk alleen hebt opgegeven voor verzending.