Ja, doen. Ik heb ook heel lang getwijfeld maar was mijn beste beslissing van 2025 naast alleen naar het buitenland gaan.
Hahah ja ik moet het ook gewoon doen hoor, maar zo lang het niet vaststaat voelt het alsof ik een keuze heb. ![]()
Jouw andere beste keuze (alleen op vakantie) moet ik ook echt eens doen overigens.
Geen medische achtergrond, wel transplantatie bij naaste meegemaakt en ik vond het ook zo slecht haha.
Hahaha ja, er zijn gvd Europese wachtlijsten, maar nee, in een of ander klein bergziekenhuisje doen we wel even een harttransplantatie van de ene vriendin naar de andere vriendin, no problemo!
Sowieso, alsof een ongeval een reden is waarom mensen een harttransplantatie nodig hebben, er zal vast íemand ter wereld zijn waarbij dat de reden is hoor, maar bij 99,9% natuurlijk niet.
Misschien een heeeele domme vraag (heb de film ook niet gezien hoor), maar stel mijn zus heeft een nieuw hart nodig en ik weet dat ik zou komen te overlijden en dat mijn hart nog wel bruikbaar is, mag ik dan niet aangeven dat ik wil dat deze naar m’n zus gaat en anders bv niet wil doneren?
Weet ik eerlijk gezegd niet, zou ik ook op moeten zoeken, denk dat zo’n scenario echt bijna nooit voorkomt. Ik weet er bij nieren wel zo’n ruil-idee is, dat als jij een nier wil doneren voor je zus, maar dat is geen match, dat jij dan toch kunt doneren en je zus daardoor omhoog gaat op de lijst ofzoiets. Zo zal het met een hart misschien ook wel werken, maar een nier kun je levend doneren en een hart uiteraard niet, haha. Ik denk ook niet dat er veel mensen leven die al weten dat ze hun hart op korte termijn gaan willen doneren aan een bekende, want als je ziek bent dan kom je waarschijnlijk al niet door de screening.
Aaah dankje voor de uitleg! Vind dat soort dingen wel interessant.
Huh? Kun je niet gewoon het hart krijgen van een kind waarover je in de gang hebt zitten ruziën?
onhandig dat het ook in Oostenrijk is, in Zwitserland had ik dit nog wel geloofd in een privékliniek
Ik moet je iets ergs vertellen: ik denk het niet. ![]()
SCHOKKEND, wie moet mijn kind redden na een ongeluk?
Vond het verder wel een lachen film, maar medisch zelfs voor een leek absurd.
Ja ik snap ook niet waarom die filmzo gehyped wordt? Ik vond het zoooo nep
Haha moet bij dit soort dingen altijd hieraan denken:
Overigens is het in films/series ook ‘schokkend’ hoeveel personen in asystole toch gedefibrileerd worden.
Misschien ten overvloede maar de film is gebaseerd op een roman, waarbij volgens mij het meer draaide om de ethische kwesties en vraagstukken dan de realiteit. Niet dat dat de film meteen goed maakt, maar ter achtergrond.
Er is/was ook zo’n YouTube kanaal van zo’n arts die dan afleveringen van ER en Grey’s Anatomy ging kijken en vertellen hoe medisch accuraat het is en het hoe en waarom. Best interessant vond ik dat altijd.
Edit: doctor Mike heet hij op YouTube
Maar als het gaat om de ethische kwesties en vraagstukken is het toch juist handig om dan wel een realistisch scenario te gebruiken? Of moet je het zien als een soort laten we het gesprek over EU beleid op het gebied orgaandonatie open breken?
Hahaha heerlijk. Toen memes nog echt in waren en ik verpleegkunde studeerde heb ik zoveel gelachen om zulke plaatjes. Was ook een leuk insta account van.
Ook mensen met een blaaskatheter in hun neus enzo
Op zich bestaat ethiek (als in, die tak van filosofie) voor 90 procent uit gedachtenexperimenten ![]()
Je kan je zorgverzekeraar bellen voor wachtlijstbemiddeling. Zo ben ik zelf binnen een week geholpen in een ziekenhuis half uur verderop.