Een vriendin die eet denk ik iedere 3 weken wel een keer bij mij. Ze werkt in de stad waar ik woon, dus vandaar dat het altijd bij mij thuis is. Ze zou morgen weer komen eten maar het komt nu voor m’n vriend even niet zo goed uit om hier iemand over de vloer te hebben, dus ik had voorgesteld of ze het goed vond om ergens even wat te eten, gewoon simpel een burger of een pizza ofzo.
Ze geeft aan dat dat financieel niet zo goed uitkomt. Ze heeft overigens een goed betaalde baan, alleen ze wil door omstandigheden even wat meer sparen. Alleen appt ze mij dus regelmatig om tips over restaurants waar ze dan met anderen gaat lunchen en dineren (en zegt er dan ook specifiek bij dat het wel wat luxer mag zijn), heeft ze het vaak over weekendjes weg met andere vriendinnen, gaat naar concerten etc.
Ik kan niet in haar portemonnee kijken natuurlijk maar ergens bekruipt me hierdoor toch het gevoel dat ze mij ingecalculeerd heeft als gezellig gratis eten. En dat is helemaal prima maar het voelt wel stom dat als het een keer niet uitkomt hier thuis dat het dus dan meteen niet door kan gaan terwijl ze met andere vriendinnen wel allemaal ‘dure’ uitjes onderneemt. En als ik dan zelf even gierig ga doen: bij mij eten is voor haar natuurlijk gratis maar kost mij ook geld, bovendien betaal ik ook altijd haar parkeerkosten. En dat maakt natuurlijk helemaal niks uit maar ik merk dat het me dan toch irriteert dat we nu niet gewoon even ergens een keer wat simpels kunnen gaan eten. Met anderen geef je wel geld uit en bij mij kan het alleen als je zelf geen kosten hoeft te maken.
Ik kan overigens niet naar haar toe op een doordeweekse avond aangezien het 2 uur enkele reis met OV is (ze komt zelf altijd met de auto) anders zou dat natuurlijk een simpele oplossing zijn.