Waar erger je je aan? #20

Een vriendin die eet denk ik iedere 3 weken wel een keer bij mij. Ze werkt in de stad waar ik woon, dus vandaar dat het altijd bij mij thuis is. Ze zou morgen weer komen eten maar het komt nu voor m’n vriend even niet zo goed uit om hier iemand over de vloer te hebben, dus ik had voorgesteld of ze het goed vond om ergens even wat te eten, gewoon simpel een burger of een pizza ofzo.

Ze geeft aan dat dat financieel niet zo goed uitkomt. Ze heeft overigens een goed betaalde baan, alleen ze wil door omstandigheden even wat meer sparen. Alleen appt ze mij dus regelmatig om tips over restaurants waar ze dan met anderen gaat lunchen en dineren (en zegt er dan ook specifiek bij dat het wel wat luxer mag zijn), heeft ze het vaak over weekendjes weg met andere vriendinnen, gaat naar concerten etc.

Ik kan niet in haar portemonnee kijken natuurlijk maar ergens bekruipt me hierdoor toch het gevoel dat ze mij ingecalculeerd heeft als gezellig gratis eten. En dat is helemaal prima maar het voelt wel stom dat als het een keer niet uitkomt hier thuis dat het dus dan meteen niet door kan gaan terwijl ze met andere vriendinnen wel allemaal ‘dure’ uitjes onderneemt. En als ik dan zelf even gierig ga doen: bij mij eten is voor haar natuurlijk gratis maar kost mij ook geld, bovendien betaal ik ook altijd haar parkeerkosten. En dat maakt natuurlijk helemaal niks uit maar ik merk dat het me dan toch irriteert dat we nu niet gewoon even ergens een keer wat simpels kunnen gaan eten. Met anderen geef je wel geld uit en bij mij kan het alleen als je zelf geen kosten hoeft te maken.

Ik kan overigens niet naar haar toe op een doordeweekse avond aangezien het 2 uur enkele reis met OV is (ze komt zelf altijd met de auto) anders zou dat natuurlijk een simpele oplossing zijn.

24 likes

Oh dit zou ik ook echt heel stom vinden! Stelt ze ook nooit voor of zij wat moet betalen voor het eten of dat ze iets meeneemt oid?

3 likes

Ooh dat is wel echt stom! Klinkt alsof ze andere prioriteiten heeft qua geld, en opzich is dat niet erg, maar niet als jij altijd voor dr kookt en boodschappen voor dr haalt. Het zou juist haar beurt zijn om jou mee uit eten te nemen vind ik.

Goed als zij dat niet wil of kan, dan houdt het op. Maar dan zou ik die afspraak gewoon cancelen en je niet in allerlei bochten gaan wringen.

5 likes

Ik vind dit best gierig van haar, al ga je samen een goedkope pizza halen. Ik zou het gewoon cancelen.

10 likes

@FrozenFlame @Kastanjeboom @Maurice ik ben wel blij met jullie reacties. Was toch een beetje bang dat het de andere kant op zou gaan en dat men zou vinden dat ik er begrip voor moet hebben als iemand aangeeft dat het financieel niet uitkomt.

Het gaat nu inderdaad niet door, bij mij thuis komt dit keer niet uit en ergens wat eten wil zij niet. Ze vroeg nog of ik dan naar haar toe wilde komen (of ja: bij mij thuis gaat voor jou niet lukken denk ik hè?) dus heb nog een split second getwijfeld of ik dat moest doen maar ik ga op een doordeweekse avond gewoon niet 4 uur in het OV zitten (wat me overigens ook nog bijna 30 euro zou kosten). Dus ja dan houdt het op.

Edit: Ze stelt inderdaad nooit voor om boodschappen te doen oid, maar dat hoeft van mij ook niet. Ze vraagt me overigens ook nooit naar de parkeerkosten, alleen of ik de app aan kan zetten. Dat ging me op een gegeven moment ook een beetje irriteren dus heb haar een keer een tikkie gestuurd maar dat vond ik eigenlijk ook weer een beetje gierig van mezelf dus heb ik daarna niet meer gedaan. En nogmaals die kosten maken me ook niet zoveel uit maar ik vind het wel echt stom dat als het dan een keer niet uitkomt hier thuis dat de hele afspraak dan niet door kan gaan omdat ze dan ineens 25 euro (?) ofzo kwijt zou zijn. Ik ga trouwens ook wel eens naar haar toe hoor en dan betaalt zij natuurlijk alles, maar ik kom daar wel veel minder omdat het altijd in het weekend moet.

4 likes

Kappen met parkeerkosten betalen

39 likes

Elke keer als ik zoiets lees denk ik: als je op zo’n manier gaat nadenken over elkaars motieven is het geen echte vriendschap. Ze biedt je ook gewoon een alternatief, daar heb jij geen zin in, dan is het toch even goede vrienden?

Daarnaast; stop met het betalen van die parkeerkosten/etentjes. Je doet het overduidelijk niet met plezier en houdt het tegen mensen zodra je niet meer blij van ze wordt. Je kunt niet en gul willen zijn en voor mensen betalen (want ik neem aan dat ze een tikkie gewoon zou afrekenen als je die zou sturen) en dan steeds als je gedoe hebt de rekening tevoorschijn halen.

11 likes

Overduidelijk niet met plezier? Waar haal je dat uit? Alleen nu toch, na zo’n raar antwoord.

11 likes

Aannames doen dat iemand bij je komt eten om geld te besparen vind ik best wel heftig klinken voor in een vriendschap. Klinkt niet echt gezellig, ik denk dat het prima moet kunnen dat ze liever niet uit eten gaat en dat je er misschien teveel achter zoekt.

Je kunt inderdaad niet in iemands portemonnee kijken, imo zou een gezonde vriendschap ook wel vertrouwen mogen hebben wat daar voorbij kan kijken, (tenzij er misschien dingen verkeerd zitten in de vriendschap?)

2 likes

Dit is toch niet de eerste keer dat het hier over de parkeerkosten gaat. Verder echt niet interessant genoeg voor een lange discussie, maar ik denk dat als dit een terugkerend thema is in je vriendschappen je beter open tegen je vrienden kan zeggen dat je dat liever niet doet.

1 like

Vind het geen gekke gedachte gelet op alle omstandigheden hoor: ze komt vaak, maar biedt nooit aan om zelf ook maar iets te betalen. Als het sporadisch is vind ik dat nog anders maar op deze manier?

Denk dat je wel een beetje op een punt zit dat het misschien al te vaak gebeurd is om er nog een normaal gesprek over te kunnen hebben maar ik snap haar wel.

2 likes

Ter info: ik heb inderdaad eerder over parkeerkosten gepost en dat ging over precies dezelfde vriendin.

Ik doe het wel met liefde, maar ik verwacht in een vriendschap inderdaad wel een bepaalde wederkerigheid en dat bedoel ik niet financieel. Maar ik vind het inderdaad wel een beetje vervelend dat ze met mij blijkbaar alleen afspreekt als het voor haar kosteloos kan en met andere vriendinnen wel allerlei dure uitjes kan doen. En ik wil eigenlijk niet op die manier nadenken over motieven maar het is toch ergens ook niet heel gek dat me dat gevoel bekruipt als je gevraagd wordt om luxe restauranttips, regelmatig enthousiaste verhalen hoort over weekendjes weg etc. met anderen en als een activiteit met mij haar dan een keer wat geld zou kosten dat de deur meteen dicht wordt gegooid. Het gaat me dus om het gevoel dat het me geeft en niet om het geld.

21 likes

Maar heeft ze dan al vaker uit eten gaan geweigerd? Als het de eerste keer is zou het toch ook gewoon toevallig oprecht kunnen zijn zou je zeggen. En als ze dat structureel doet zou ik gewoon mijn conclusies trekken dat ze weinig wil investeren in jullie vriendschap, en er dan wellicht zelf wat mee doen of dat naast je neerleggen

4 likes

Het is wel eens vaker voorgekomen, maar niet regelmatig. Ik stel namelijk ook eigenlijk vrijwel nooit dure activiteiten voor. Maar wij doen over het algemeen inderdaad altijd dingen die geen of weinig geld kosten (bij een van ons thuis eten of borrelen, naar een museum met museumkaart) Ik vind het op zich prima dat wij gewoon wat meer low budget (of geen budget haha) dingen samen doen hoor, maar juist daarom vind ik het dan wel een beetje stom dat die keer dat ik het vraag omdat er nou eenmaal geen goed alternatief is de deur meteen wordt dichtgegooid. Terwijl ze met anderen dus helemaal niet zo op de centen let.

Sorry maar geen pizza willen eten voor 20€ is echt skeer van haar. En elke x bij jou eten klinkt als lekker makkelijk en goedkoop, al helemaal als ze nooit iets meeneemt zoals een doos bonbons of een fles wijn ofzo

9 likes

Ja en als je echt super skeer bent kan je ook samen naar de snackbar gaan :joy:

5 likes

Haha ja idd ben je voor paar euro klaar

1 like

maar het is de vraag of dit nou echt klopt, of dat je zelf nu in die fuik zit te denken. Kan toch dat iemand er gewoon even het geld niet voor over heeft om doordeweeks pizza buiten de deur te gaan eten en op andere momenten wel luxe uit eten wil?

11 likes

Ik snap wel wat hier wordt gezegd. Als je een bepaalde wrok voelt en behoefte om het te analyseren als zoiets gebeurt dan zegt dat wat over de vriendschap denk ik. Prima om een wederkerigheid te verwachten, maar dan heb je denk ik bij deze de derde (?) bevestiging dat dat bij deze vriendschap niet zo is op de manier die je zou willen.

2 likes

Kijk ik ken jullie beiden niet, maar ik denk dat als je dingen van elkaar verwacht in een vriendschap, het wel goed is als iedereen van die verwachtingen weet. Dus als jij iets terugverwacht voor die keren dat ze bij jou eet en jij betaalt, is het handig dat zij ook weet dat jij de rekening bij houdt. Ik lees je berichten en denk echt: hier is niks aan de hand. Ze heeft gewoon geen zin om nu uit eten te gaan en geld uit te geven, je bent welkom bij haar thuis en daar heb jij geen zin in. Elke verdere aanname over het waarom komt voort uit frustraties die jij al langer hebt en ik denk dat je daar dan over moet praten.

Ter voorbeeld: Ik geef ook makkelijk 100+ euro uit in een restaurant met sommige vriendinnen, ga op dure tripjes. Doe dat echt niet met iedereen. Ik zou echt schocked zijn als andere vriendinnen daar conclusies over zouden trekken als ik zou zeggen dat ik geen zin heb om random geld uit te geven bij de spaghettaria.

11 likes