Waar erger je je aan? #20

Aannames doen dat iemand bij je komt eten om geld te besparen vind ik best wel heftig klinken voor in een vriendschap. Klinkt niet echt gezellig, ik denk dat het prima moet kunnen dat ze liever niet uit eten gaat en dat je er misschien teveel achter zoekt.

Je kunt inderdaad niet in iemands portemonnee kijken, imo zou een gezonde vriendschap ook wel vertrouwen mogen hebben wat daar voorbij kan kijken, (tenzij er misschien dingen verkeerd zitten in de vriendschap?)

1 like

Dit is toch niet de eerste keer dat het hier over de parkeerkosten gaat. Verder echt niet interessant genoeg voor een lange discussie, maar ik denk dat als dit een terugkerend thema is in je vriendschappen je beter open tegen je vrienden kan zeggen dat je dat liever niet doet.

1 like

Vind het geen gekke gedachte gelet op alle omstandigheden hoor: ze komt vaak, maar biedt nooit aan om zelf ook maar iets te betalen. Als het sporadisch is vind ik dat nog anders maar op deze manier?

Denk dat je wel een beetje op een punt zit dat het misschien al te vaak gebeurd is om er nog een normaal gesprek over te kunnen hebben maar ik snap haar wel.

2 likes

Ter info: ik heb inderdaad eerder over parkeerkosten gepost en dat ging over precies dezelfde vriendin.

Ik doe het wel met liefde, maar ik verwacht in een vriendschap inderdaad wel een bepaalde wederkerigheid en dat bedoel ik niet financieel. Maar ik vind het inderdaad wel een beetje vervelend dat ze met mij blijkbaar alleen afspreekt als het voor haar kosteloos kan en met andere vriendinnen wel allerlei dure uitjes kan doen. En ik wil eigenlijk niet op die manier nadenken over motieven maar het is toch ergens ook niet heel gek dat me dat gevoel bekruipt als je gevraagd wordt om luxe restauranttips, regelmatig enthousiaste verhalen hoort over weekendjes weg etc. met anderen en als een activiteit met mij haar dan een keer wat geld zou kosten dat de deur meteen dicht wordt gegooid. Het gaat me dus om het gevoel dat het me geeft en niet om het geld.

21 likes

Maar heeft ze dan al vaker uit eten gaan geweigerd? Als het de eerste keer is zou het toch ook gewoon toevallig oprecht kunnen zijn zou je zeggen. En als ze dat structureel doet zou ik gewoon mijn conclusies trekken dat ze weinig wil investeren in jullie vriendschap, en er dan wellicht zelf wat mee doen of dat naast je neerleggen

3 likes

Het is wel eens vaker voorgekomen, maar niet regelmatig. Ik stel namelijk ook eigenlijk vrijwel nooit dure activiteiten voor. Maar wij doen over het algemeen inderdaad altijd dingen die geen of weinig geld kosten (bij een van ons thuis eten of borrelen, naar een museum met museumkaart) Ik vind het op zich prima dat wij gewoon wat meer low budget (of geen budget haha) dingen samen doen hoor, maar juist daarom vind ik het dan wel een beetje stom dat die keer dat ik het vraag omdat er nou eenmaal geen goed alternatief is de deur meteen wordt dichtgegooid. Terwijl ze met anderen dus helemaal niet zo op de centen let.

Sorry maar geen pizza willen eten voor 20€ is echt skeer van haar. En elke x bij jou eten klinkt als lekker makkelijk en goedkoop, al helemaal als ze nooit iets meeneemt zoals een doos bonbons of een fles wijn ofzo

9 likes

Ja en als je echt super skeer bent kan je ook samen naar de snackbar gaan :joy:

5 likes

Haha ja idd ben je voor paar euro klaar

1 like

maar het is de vraag of dit nou echt klopt, of dat je zelf nu in die fuik zit te denken. Kan toch dat iemand er gewoon even het geld niet voor over heeft om doordeweeks pizza buiten de deur te gaan eten en op andere momenten wel luxe uit eten wil?

10 likes

Ik snap wel wat hier wordt gezegd. Als je een bepaalde wrok voelt en behoefte om het te analyseren als zoiets gebeurt dan zegt dat wat over de vriendschap denk ik. Prima om een wederkerigheid te verwachten, maar dan heb je denk ik bij deze de derde (?) bevestiging dat dat bij deze vriendschap niet zo is op de manier die je zou willen.

1 like

Kijk ik ken jullie beiden niet, maar ik denk dat als je dingen van elkaar verwacht in een vriendschap, het wel goed is als iedereen van die verwachtingen weet. Dus als jij iets terugverwacht voor die keren dat ze bij jou eet en jij betaalt, is het handig dat zij ook weet dat jij de rekening bij houdt. Ik lees je berichten en denk echt: hier is niks aan de hand. Ze heeft gewoon geen zin om nu uit eten te gaan en geld uit te geven, je bent welkom bij haar thuis en daar heb jij geen zin in. Elke verdere aanname over het waarom komt voort uit frustraties die jij al langer hebt en ik denk dat je daar dan over moet praten.

Ter voorbeeld: Ik geef ook makkelijk 100+ euro uit in een restaurant met sommige vriendinnen, ga op dure tripjes. Doe dat echt niet met iedereen. Ik zou echt schocked zijn als andere vriendinnen daar conclusies over zouden trekken als ik zou zeggen dat ik geen zin heb om random geld uit te geven bij de spaghettaria.

10 likes

Dit vind ik dus een lelijke aanname, ze zal daar echt niet enkel komen omdat het ā€œlekker goedkoop isā€ come on. Ik mag hopen dat ze verder een fijne vriendschap biedt qua emotionele diepgang om tegen het ā€œfinanciĆ«leā€ af te wegen. In dat geval, of accepteer het voor wat het is of vraag het haar gewoon eens. En anders is het toch duidelijk lijkt me…

11 likes

Ben het helemaal met je eens! Ik heb ruim een jaar iedere week bij mijn beste vriendin gegeten en zij voelt dit echt niet zo, en als ze dat wel zo voelt dan zou ze dat ook gewoon aangeven of ik mee wil betalen. Deze vriendin heeft een heel andere financiƫle opvoeding gehad dan ik, ze zou dit zonder gene doen als dat voor haar het beste voelt, en ik heb ook gewoon geaccepteerd dat we niet allemaal dezelfde financiƫle normen en waarden hebben, en dat dat okƩ is. We vinden het allebei gezellig om samen te eten en kletsen, maar bij mij thuis rent een peuter rond dus is het fijner bij haar.

Nou ja vriendschappen zijn toch eigenlijk altijd gebaseerd op wederkerigheid? En dat gaat dan niet om financien maar wel over dingen voor elkaar over hebben, er voor elkaar zijn etc. Ik vind het in ieder geval belangrijk dat er een zekere mate van gelijkwaardigheid in zit, waarbij echt niet alles op een weegschaaltje hoeft natuurlijk. Het is voor mij juist heel onnatuurlijk om dat specifiek te moeten uitspreken?

En het klinkt zo allemaal heel zakelijk natuurlijk, omdat we het zo analyseren en zeker omdat het nu over geld gaat, maar voor mij gaat het niet om geld maar wel om het feit dat ik teleurgesteld ben dat ze dat er blijkbaar niet voor over heeft om mij te zien morgenavond. Dus ik snap wat je zegt dat je misschien liever een keer luxe uit eten gaat dan 3x naar de Spaghetteria. Aan de andere kant denk ik het gaat er niet om dat je naar de Spaghetteria gaat maar dat dat nu de mogelijkheid is om mij te zien en dat je daarvan dan blijkbaar denkt ā€˜ik besteed m’n geld liever anders’.

En ja ik kan natuurlijk naar haar gaan, maar de manier waarop ze dat zei kwam al niet erg enthousiast/uitnodigend over. Het was meer een soort ā€˜bij mij zal voor jou wel niet handig zijn’. En ik vind 2 uur in het OV enkele reis inderdaad gewoon teveel op een doordeweekse avond, daar heb je gelijk in dat ik ervoor kies om die moeite niet te nemen en daarin doet zij dus ook een terechte aanname. Ik heb het nog wel even overwogen omdat ik wel zin had om haar te zien, maar doordat ik het gevoel heb dat zij dus vrij makkelijk zegt nou als het geld kost dan laat ik de afspraak zitten komt bespeur ik bij mezelf dat ik dan denk waarom zou ik dan wel zo’n lange OV toch over hebben (die dus ook 30 euro kost als we het dan toch even bij het financiĆ«le houden) voor iemand die dus blijkbaar ook weer niet zo eager is om mij te zien?

Maar goed nu lijkt het een veel groter ding dan het is door deze uitgebreide analyse. Het was gewoon een ergernis was die ik even kwijt wilde: ik had me verheugd op een gezellige avond morgen en dat gaat niet door en daar baal ik van. Ik had gewoon gehoopt dat ze het niet zo’n probleem zou vinden om een keer ergens goedkoop wat te gaan eten, maar blijkbaar heb ik dat verkeerd ingeschat.

5 likes

Vriendschappen gaan over wederkerigheid, maar het is niet zo dat een partij kan bepalen hoe die wederkerigheid eruit ziet. Zij kan ook allerlei ideeƫn hebben omdat jij afzegt omdat je vriend dat wilt of na al die keren bij jou eten niet bereid bent voor haar te reizen. Zou ik ook raar vinden. Snap je wat ik bedoel? Wat wederkerigheid is definieer je samen en idealiter doe je dat impliciet en voel je elkaar aan, maar als dat scheef groeit zou ik daar over praten in plaats van een hele theorie bedenken over intenties van de ander.

13 likes

Ik baaaaal zo erg. Was al tijden opzoek naar een specifieke bank in een bepaalde maat. Nu kwam eindelijk de bank voorbij op mp. Stond echt bij dat het de kleinere maat was. Vanochtend een aanhanger gehuurd en een uur gereden. Kwamen daar aan, was de bank al uit elkaar. Dus gelijk ingeladen. Thuis zet ik de bank in elkaar, blijkt het toch de grotere maat te zijn. Die past dus niet in mn appartement :smiling_face_with_tear: Kan wel janken.

2 likes

Nooooohoooooo wat enorm kut. En nu?

Ja heb even geen idee. Hij staat nu voor de balkondeur, maar dat is tijdelijk natuurlijk. Denk maar weer verkopen en doorzoeken naar de juiste :smiling_face_with_tear:
Ook echt boos op die vrouw eigenlijk. Zet in ieder geval de goede info in je advertentie :roll_eyes:

Heb je contact met haar gezocht?