Uiteindelijk bijna alles kunnen doen van dit lijstje op 1 ding na. Dus die schuif ik maar weer door maar maandag.
Ik lees bijna altijd Nederlandse vertalingen (sorry boekensnobs) maar nu viel het me op dat het boek dat ik lees, geschreven door een vrouw, is vertaald door een man. En dat vind ik nu echt irritant. Ik heb overigens geen zin om argumenten te bedenken om dit gevoel te onderbouwen
Mijn koelkast is kapot en ik ben niet zeker of een nieuw toestel wel in de lift van mijn gebouw past
echt geen zin om naast installatie à 100 euro ook nog een ladderlift te betalen
Ik snap wat je bedoelt. Ik kwam er door het forum ook achter dat een heleboel boeken die geschreven lijken door een vrouw…kak ik kom niet op de naam nu…iets van Loes?? Dat dat eigenlijk een man was die onder een vrouwennaam schreef.
Suzanne Vermeer!
Krijgt hem zelfs te zien als je de naam opzoekt haha. Maar na het overlijden van Paul is het pseudoniem overgenomen door een andere schrijver en het is niet bekend of dat een man of een vrouw is. Dus zou kunnen dat de nieuwere boeken wel door een vrouw geschreven zijn.
Nou een aantal heel duidelijk niet, als je ziet hoe er over vrouwen gepraat wordt.
Edit: lekker onduidelijke zin maar het lijken meerdere auteurs te zijn (aan de schrijfstijl te zien) waarvan eentje heel duidelijk te identificeren is aan hoe de vrouwen beschreven worden in de boeken
Hahahaha sorry maar dit is zo grappig toch
Oh wow, laatst heb ik op vakantie uit zo’n leenbieb een boek van “Suzanne Vermeer” gepakt als luchtig leesvoer en ik herinner me nog dat ik op een bepaald moment dacht “nou, lekker Suzanne, als je zo over vrouwen schrijft/denkt”. Was wel een oud boek dus ik dacht dat het daar misschien aan lag maar niet dus, haha,
Vind het ergens ook best kwalijk eigenlijk. Vooral omdat het altijd over “sterke” (niet echt) vrouwelijke hoofdrollen gaat met hele gedachtengangen beschreven. Zwak van zo’n uitgever dat ze daar dan niet gewoon een vrouw voor hebben gezocht.
Dit zal wel een impopulaire mening zijn (en ik heb nog nooit een Suzanne Vermeer boek gelezen) maar ik snap het probleem niet van een pseudoniem. En een goede schrijver kan toch gewoon over mannelijke of vrouwelijke personages schrijven. En vertalen lijkt me al helemaal geen probleem.
Ik moest er laatst aan denken dat ik als kind soms boeken las, bedoeld voor jonge pubers, die gingen over tienerrelaties en het ontdekken van seks. En die boeken waren dan geschreven vanuit het perspectief van een vrouwelijk minderjarig hoofdpersoon, maar de auteurs van die boeken waren meestal oudere mannen. Achteraf gezien vind ik dat best wel raar. Kan nu niet meer op de namen van de boeken of auteurs komen maar wat weten zij nou van de beleving van tienermeisjes.
Zou je wel denken maar sinds ik meer vrouwelijke auteurs ben gaan lezen, valt het echt zoveel meer op hoe de male gaze doorwerkt in de schrijfstijl van (de meeste) mannelijke auteurs. Vooral dus in beschrijvingen van seks, intimiteit en relaties in fictie.
Misschien helpt het dat ik de meest seksloze boeken lees ![]()
Dan noem je ook gelijk een extreme soort
heb nog steeds trauma’s van de beschrijvingen die volgens mij op dit forum ooit zijn gepost.
Haye van der heyden?
Ja! Zijn boeken sowieso. Een snel googlerondje heeft me ook nog geleerd dat deze man een van de oprichters was van Ongehoord Nederland maar dat hij al snel is opgestapt omdat hij vond dat er ook ruimte moest zijn voor holocaustontkenning en pedofilie en niet iedereen het daarmee eens was ![]()
Ik weet echt niet hoe ik hierbij kwam maar het boek Hotel Europa van Ilja Leonard Pfeiffer associeerde ik met de serie Hotel Babylon (??). Misschien door de omslag ofzo, nadenken of even de schrijver opzoeken deed ik in ieder geval niet.
Dus ik dacht dat ik ging beginnen aan een roman over het reilen en zeilen in een hotel. Kwam ik even van een koude kermis thuis. Inderdaad zo geschreven vanuit de male gaze, nog steeds een vies gevoel bij dat boek.
Iemand die ik ken zat ooit met hem in een schrijfproject en is daar uitgestapt vanwege zijn vrouwonvriendelijkheid
Ik ben om 20.00 in slaap gevallen nadat ik mijn kind naar bed had gebracht en nu is het 02:00 uur en kan ik natuurlijk niet meer slapen ![]()