Jaaaa dit is zo’n engerd, en een van de grootste redenen dat ik niet tegen het woord ‘vrijen’ kan
Nou, dit inderdaad. In het boek wat ik las van Paul Goeken/Suzanne Vermeer ging het problematische idd ook om hoe de vrouwelijke hoofdpersonage in haar relatie stond en er kwam ook een stuk over ongewenste kinderloosheid voorbij wat vreemd beschreven was. Voor de grote verhaallijn maakte het niks uit, maar het waren vooral beschrijvingen van dit soort persoonlijke dingen die krom waren.
@CloserToFine ik ben niet pertinent tegen het schrijven onder een pseudoniem. Maar wel als dat puur om commerciële redenen is zoals hier het geval is, en dan ook nog eens waarbij een minderheid de mogelijkheid ontnomen wordt om zélf zo’n kans te benutten.
zo’n kans te benutten? hij schreef toch gewoon zijn boeken onder een pseudoniem, hoezo is dat de kans van iemand anders ontnemen? Alle vrouwen als minderheid bestempelen vind k ook wel wat overtrokken. Ik snap het hele punt eigenlijk niet, ja het is een beetje sneaky misschien, maar het staat je toch vrij om als de beschrijvingen van vrouwen je niet aanstaan, of je het pulp vindt, het niet te lezen? Er zijn naar mijn idee genoeg andere boeken waar je uit kan kiezen.
laat duidelijk zijn dat ik niet dit soort boeken lees en idd van Pfeiffer ook niet, omdat ik die beschrijvingen gaar en ranzig vond. Ik leg zo’n boek weg en begin aan iets anders.
Ik heb uit principe ook het Zomerlezen geschenk niet gelezen/gehaald (doe ik normaal wel en ik zit ook wel in de boekenwereld) omdat ik het persbericht van Ilja Gort over het schrijven uit een vrouwelijk perspectief zo cringe vond.
Uit het persbericht:
Ilja Gort: “Daarvoor moest ik iets heel moeilijks doen: ik moest begrijpen hoe vrouwen naar de wereld kijken.”
Daartoe ging hij o.a. in de leer bij zijn vrouw Caroline en schreef zijn nieuwe roman Petit Café du Bonheur als Fleur Blom, 34 jaar, pas gescheiden, mentaal een wrak, financieel aan de grond, die in een opwelling een vervallen café in de Provence koopt.
Gort kent Frankrijk al meer dan dertig jaar van binnenuit, als wijnboer in Bordeaux, als televisiemaker, als buitenstaander die langzaam werd binnengelaten. Hij weet hoe een Frans dorp werkt, hoe traag vertrouwen groeit en hoe snel het kan verdwijnen. Maar nu wilde hij weten hoe dat voelt als je er als vrouw alleen voor staat. Zonder netwerk, zonder geld, zonder de taal echt te spreken.
Dat werd Fleur. En Fleur werd zijn beste hoofdpersoon tot nu toe.
Voor vrouwelijke schrijvers geldt wel degelijk dat ze onterecht overschaduwd worden door mannen. Daar zijn best wat artikelen over te vinden zoals bijvoorbeeld deze:
Dus in die zin vormen ze zeker een minderheid en is het jammer dat er mannen zijn die de beperkte waardering die er voor vrouwen is in beslag nemen onder een pseudoniem.
Vrouwen in de schrijverswereld zijn wel degelijk een minderheid, al helemaal 20 jaar geleden toen dit pseudoniem is gestart. En ja, als een uitgeverij een gat in de markt ziet voor een serie vakantiethrillers gericht op vrouwen met “vrouwelijke heldinnen” als hoofdpersonages is dat toch gewoon een kans. Het is lang niet altijd zo dat schrijvers in hun eentje op hun zolderkamertje iets bedenken en dat dan toevallig een hit wordt hè, over het algemeen spelen de plannen van uitgeverijen en marketing hierin een grote rol.
Ik vind het ook pulp en ik zal het ook niet meer lezen, ik vind het ook geen grote ramp ofzo. Maar ik vind het wel zeer matig van zo’n uitgeverij dat ze deze boeken massaal aan vrouwen hebben verkocht met het idee dat dit door een vrouw geschreven zou zijn, in plaats van gewoon een vrouw hiervoor zoeken.
Mijn vriend!!! Hij heeft laatst zijn hielbeen gebroken met kickboxen (haat ik) vervolgens weigerde hij gips en kreeg hij een walker. Die heeft hij 1 keer gedragen en loopt nu alweer 5 weken op slippers, gaat sporten, rijd motor en dit alles terwijl hij klaagt over pijn in zijn voet.
We zijn nu op vakantie, hij vind het leuk om van rotsen te springen maar dat is met die breuk ook niet echt aan te raden. Vervolgens klinkt hij om en wordt zijn enkel aan diezelfde voet dik. Nu heeft hij vannacht volgens zijn eigen diagnose zijn grote teen gebroken aan zijn andere voet. Hij zegt veel
pijn te hebben maar weigert te koelen en wilt geen pijnmedicatie.
Mij is beloofd dat ik vanavond naar de Zara mocht en dat we in de stad zouden gaan eten maar hij zei net al dat hij niet denkt dat hij kan lopen
![]()
![]()
Dit is toch echt bewijs dat sommige mannen totale imbecielen zijn
. Een hielbeenbreuk is echt heel vervelend en hier gaat hij z’n leven lang last van hebben op deze manier (en jij dus ook, dus sleep er vooral als tegenprestatie alles uit wat je kan 🥹)
Al die kut vliegen in huis, niet te doen ![]()
En fruitvliegjes! En muggen!! ![]()
![]()
![]()
Ja ook!
Interessant. Ik heb altijd heel erg iets tegen meneer Pfeiffer gehad… zo’n typisch irritant type vind ik het. Hij clichét de aarde rond terwijl hij meent ontzettend origineel en uniek te zijn. En fijnbesnaard bovendien!
Kan mij zomaar voorstellen dat deze vervelend schrijft over vrouwen.
Hahaha ook deze Ilja altijd al niet gemoeten. Love jullie.
Heb ook nooit bedacht: hey, zelfde voornaam. Maar vind het nu ineens heel logisch ![]()
Red flag added to red flag list
Inkomenseisen bij het zoeken van een woning, was vroeger 3x dat was al onhaalbaar voor mij en nu is het 4x. Ik zit muurvast in m’n schijt studio van 23m2 op een kut straat met 1x in de 5 dagen warm water. Ik denk dat ik hier tot m’n dood moet blijven omdat ik nooit 4000 euro ga verdienen per maand. Heb echt het idee dat ik 1 tegenslag verwijderd ben van het zwerverschap. Kanker zooi
Ik word helemaal LIJP van die vliegen/muggen/alles wat zoemt de hele tijd. Ik word helemaal lek gestoken, die vliegen die op je kriebelen, jeuk van de muggen, dat irritante kut gezoem om je heen de hele tijd
Zand in huis. Echt heerlijk dat mijn kinderen er zo lekker in/mee spelen en top dat het in de speeltuin op de grond ligt zodat ze niet hard vallen/schaafwonden oplopen. Maar heel het fucking huis ligt vol met zand, dus ik loop de hele dag met zand onder mijn voeten en ik raak er zo overprikkeld van. Denk echt dat ik morgen gewoon de hele dag sokken ga dragen in huis zodat ik het niet voel want ik word echt gek van dat gevoel ![]()
Waarom niet… Stofzuigen?