God dit doet me eraan denken dat mijn moeder op zondagochtend yoga had, vlak bij mijn appartementje, op de begane grond. En elke keer langsfietsen, zwaaien en eigenlijk zin in een kopje koffie. Ik snap het, heel lief, maar vaak wilde ik gewoon een beetje uitbrakken, dus op een gegeven moment liet ik de gordijnen maar dicht…
Dit is mijn nachtmerrie
Haha lekker Nederlands dit. Ik snap het wel hoor, iedereen heeft recht op privacy en onaangekondigd langskomen voelt dan alsof je minder privacy hebt. Mijn ouders hebben ook een sleutel en gebruiken die ook. Ik heb daar geen problemen mee. Maar goed, ik heb ook 3 kinderen onder de 4 jaar dus van privacy is al een tijdje niet echt sprake meer haha.
Toevoeging: ik lees mijzelf nu terug en zie dat dit misschien een beetje belerend over kan komen. Zo bedoel ik het totaal niet! Ben zelf ook 100% Nederlands. Mijn partner is dat niet dus ik ben misschien meer gewend aan veel en vaak familie om mij heen.
Bij mij zijn het mijn schoonouders met sleutel die ook gewoon binnen komen zonder bellen enz. Ik vind dat ook wel irritant alleen als mijn kinderen bij hun zijn en iets nodig hebben kunnen ze het wel halen en ik hoef maar iets te vragen en ze regelen het (bijv. wel eens de hond uitlaten als wij weg gaan). Ik heb het maar geaccepteerd dat het irritant is omdat zij wel veel doen voor ons. Door het maar te accepteren vind ik het nu minder irritant
Dat je het niet wilt, is reden genoeg. Echt.
Misschien heb je er wat aan: mijn moeder kan best wel een emotionele wals zijn van nee joh stel je niet aan/zo bedoel ik het niet/waar heb je het over als ik aangeef iets wel of niet te willen. Wat bij haar helpt is aangeven hoe iets me laat voelen, daar kan ze dan geen welles/nietes van maken in haar hoofd en beseft ze van oh ja nee ik wil niet dat mijn dochter zich zo voelt, dus als ik daar iets aan kan doen doe ik dat. Kost soms nog steeds een paar keer op een andere manier verwoorden als het iets is wat in gaat tegen wat zij wel wil hoor
Dat ik soms zo gierig ben. Drie jaar geleden een nieuw bed gekocht zonder hoofdbord want dat vond ik toen te prijzig. Inmiddels wil ik het hoofdbord, maar dat is door prijsstijgingen nu bijna even duur als het bed toen was.
Ik ben echt middagen bezig geweest om m’n balkon catproof te maken met van die speciale stokken, klemmen en een net dat met 100 tiewraps vast zit zodat ie er echt niet uit kan. Met gevaar voor eigen leven op een krukje gestaan 3 hoog.
En nu zit ik in een kooi op mn eigen balkon terwijl m’n kat me vanaf de vensterbank zit aan te staren en geen enkele interesse toont naar buiten te komen ![]()
Ik vind jou wel lief want ik zou echt denken: ze kan toch even een vest van oma en anders naar de hema.
Haha mooie omschrijving, zo kan mijn moeder ook zijn. Precies ook over dit thema hadden we het laatst. Ik vind bij elkaar aanwaaien en juist gezellig, maar mijn broer en zijn vriendin niet. Mijn moeder vertelde daar iets over omdat ze dat lastig vindt en toen zei ik: “Als ze dan straks een baby hebben, moeten we daar maar even extra…” Vulde mijn moeder aan: “hard doorheen rammen!” Hahahahaha omg nee vrouw, ik wilde “extra rekening mee houden” zeggen, hahaha.
Wat ik verder nog wil toevoegen aan dit gesprek is dat het misschien ook kan helpen om ons te realiseren dat onze ouders op dit vlak wel echt een andere generatie zijn met een ander referentiekader. Toen mijn ouders in de vorige eeuw aan het daten waren zochten ze elkaar gewoon thuis op, niks bellen of appen vooraf. Met vrienden ook trouwens. En als iemand dan niet thuis was gingen ze soms ook nog langs hun werk en favo kroeg enzo fietsen om ze te zoeken. Dat zouden we nu toch stalkergedrag vinden, haha. En mijn schoonvader komt uit een dorp waar ze nu nog steeds gewoon bij elkaar via de achterdeur naar binnen lopen zonder aankondiging. Als je ook een heel deel van je leven zo hebt geleefd is het denk ik ook logisch dat het best wel even gek/moeilijk is als iemand (ook nog eens je meest nabije familie) daar afspraken en grenzen aan wil stellen.
Ja, ik snap wat je zegt in je laatste stukje. Mijn moeder is 66 en niet in een dorp opgegroeid waar dit de standaard was, zodat ze dit gewend is van huis uit. Heel in het begin toen ik op mezelf woonde en als mijn moeder op bezoek was, en als ik dat dan visite noemde was ze ook beledigd. Want ik ben geen visite, ik ben je moeder! Waarop ik zei dat ik iedereen die niet in mijn huis woont visite vind. Maar goed ik ga het deze week met haar bespreken en haar mening en emoties daarover proberen naast me neer te leggen.
Dit doet me er ook aan denken dat ik zelf onaangekondigd bezoek niet erg leuk vind, maar andersom bij m’n ouders en opa en oma ga ik er wel vanuit dat ik elk moment wanneer ik wil via de achterdeur naar binnen kan. Beetje hypocriet wel
Er zit een vlieg in mijn woonkamer en hij wil de hele tijd op me zitten grrrr!
Ik heb in mn vinger gesneden (stukje nagel ook meegenomen, brr), maar ik werk achter de computer en typen is nu zo kut ![]()
Mijn ouders zijn de liefste ouders ooit (echt!) maar die hoeven echt niet onverwacht op de stoep te staan hoor. Ze hebben wel een sleutel maar die gebruiken ze alleen als ik er niet ben (op vakantie ofzo en ze doen ff de planten), maar zelfs dan laten ze even weten dat ze dat op xdag doen.
Andersom zitten ze er denk ik ook totaal niet op te wachten dat ik zonder aankondiging langs kom, tenzij er echt iets ergs is. Ze zeggen zelf altijd “je bent altijd welkom, maar laat wel even weten dat je komt”. Zij en ik hebben allemaal een eigen leven, en dan is het begrijpelijk dat je niet altijd zomaar kan komen aanwaaien.
Vakantie en andere mensen. Oa mensen die in het zwembad eten zo goor.
Soms vind ik dit forum zo gek (oke het is geen homogene groep) van ECHT ZO NEDERLANDS GIERIG JE MAG MAAR 1 KOEKJE als je ergens op bezoek komt en Nederlanders zijn zo kut niks gebeurt spontaan
en dan tegelijkertijd
Soms is er echt een mismatch
Hier is dit ook scheef en ik heb dit ooit met mijn moeder besproken. Zij belt altijd aan en staat nooit onverwacht voor de deur. Ik ging op een gegeven moment ook aanbellen bij haar thuis, maar dat vond ze raar en mocht ik niet meer doen hahaha.
“Jouw huis is jouw huis en mijn huis is ook jouw huis” ![]()
Als je belt of appt vind ik het 9/10 keer echt helemaal prima hoor?
Haha zo gaat dat hier ook. Mijn ouders hebben een reservesleutel, maar ik wil dat als ze langskomen dat ze dat even laten weten en gewoon aanbellen. Doen ze ook gelukkig. Maar als ik bij hun aanbel is het ‘hoezo bel je aan je hebt toch een sleutel???’