Waar erger je je aan? #21

Ja weet ik maar ik had geen zin in disclaimers, ik vind pescotariërs gewoon stom

7 likes

Ik snap helemaal dat dit kut is hoor, maar ik vind het ook super raar om alleen vegetarisch belegde broodjes te regelen voor de vegetariërs. Bijna iedereen houdt toch wel van kaas en ook wel van hummus (al is dat laatste op sommige plekken nog heel controversieel natuurlijk)

31 likes

Ja, komt denk ik omdat de mensen die dat zeggen dus vaak wel vis eten. Vraag het wel altijd even.

3 likes

ja is ook zo, ik heb zelf jarenlang nog ei gegeten en dat vond ik ook dom en hypocriet.

waar ik pas ook aan dacht: ik zie mensen allemaal heel hard adopt dont shop roepen terwijl ze wel gewoon bijna dagelijks vlees eten. vind ik ook raar want dat lijkt me een aanzienlijk groter probleem. ruim 1.7 miljoen dieren worden per dag geslacht in nederland hallo??? maar daardoor voel ik me ook altijd alsof ik van de daken moet schreeuwen dat mijn (ras)kat geadopteerd is. terwijl de mensen die mij dat gevoel geven zelf ook totaal geen dierenwelzijnsguru’s zijn haha. en ik snap dat er idd altijd wel iets is dat beter kan maar dit vind ik wel een scheve verhouding

9 likes

Maar het is ook stom om wel geen vlees/vis/etc te eten maar alsnog mee te doen aan koeienleed door melk te jatten wat voor kalfjes is bestemd want zonder kind geen melk (he, net als bij mensen!!) Die door jou niet bij de moeder mogen zijn en dat beide uiteindelijk ook geslacht worden. Dan zit je gewoon nog midden in de vlees-eet-cult. O en dan nog stremsel in kaas, weinig vega die erop letten dat die vega is.
En dan is het nog los van dat koeien zoveel melk moeten produceren waardoor ze extreem zijn doorgefokt (sloopmelk!)

En zelfde geval met ei.

11 likes

Ik heb een jaarlijks congres van mijn beroepsgroep en sinds 2-3 jaar terug oid is het hele congres vegetarisch, superchill. Kwam ik er dit jaar, hadden ze opeens weer vlees en vis terug? Snap er echt helemaal niets van, ze kregen wat gezeik toen ze het invoerden (oude witte mannen vooral gok ik), maar iedereen was er inmiddels wel aan gewend dus waarom zou je teruggaan?? Nja ik weet het antwoord wel ( :money_with_wings:) maar vind het echt stom.

6 likes

Ja dat is precies wat ik zeg, of in ieder geval bedoel. Gewoon te lui om uit te typen, vandaar de verschrikkelijke omstandigheden.

2 likes

Ja, snap ik, maar dit is echt een van mijn heuvels

2 likes

Ja ben bang dat ik het met de livestream moet doen, want mijn ogen zijn me te kostbaar :sweat_smile:

2 likes

Ja jullie hebben ook helemaal gelijk. Ik eet geen vlees maar wel 2 of 3 keer per jaar vis. Moet/wil daar ook mee stoppen.

1 like

Nee hoor, lekker doen waar je zin in hebt. Je moet helemaal niks.

10 likes

Wat was die tiktok trend ook alweer van die meid die zei ‘ik zou wel vegan willen worden maar ik hou te veel van bacon’ en dat een ander toen zei ‘ok maar dan wordt je toch vegan + bacon, dat is beter dan het dan nu laten schieten omdat je bacon niet kan loslaten’. Ik vond dat toen echt een hele goede tiktokwijsheid en toepasbaar op bijna alles. Zo heb ik ook een vriendin die vega + oesters eet. Kun je wel zeggen dat dat ‘dom’ is maar ze doet het beter dan de meesten. (En ook beter dan ik.) Iets/anderen dom noemen helpt in ieder geval niks

90 likes

Jaaa deze theorie hoorde ik voor het eerst op het alles eerste vegan festival waar ik heen ging met mn moeder in het VU toen ik 15 was!? Toen was ik nog geen vegan, maar gaf een jongen als voorbeeld dat als je niet vegan kan want slagroom :kissing_heart: je toch gewoon 1 keer per week een bus slagroom in je mond leegspuit!?

En ik weet nog dat ik toen voor het eerst truffelolie proefde (vonden ze toen nog vegan, haha)!

1 like

Ik heb soms het gevoel dat mensen die iets proberen te doen het moeilijker wordt gemaakt dan mensen die schijt hebben.

Een van de meest duurzame mensen die ik ken (vegan, vliegt niet, heeft geen auto, koopt alles tweedehands) werd hard aangepakt door andere vrienden van haar omdat ze wegwerp maandverband had gekocht.

Zo zielig dat zij daar dan zo op wordt aangesproken en hypocriet wordt genoemd terwijl ze het al zo goed doet, en andere die niet met duurzaamheid bezig zijn daar nooit wat over zouden horen.

36 likes

Ik heb gemerkt dat ik mij op de een of andere manier erg irriteer aan de buren die de hele zomer elke fucking dag het sproei systeem aanzetten en daarmee zowel de voortaan en achtertuin (en beiden zijn HUGE) een beste tijd (niet goed getimed maar gok minstens 10 min) water geven.

3 likes

Eet je zelf wel alles? Het valt me namelijk op, als pescotarier, dat alleen vleeseters daar over lijken te vallen en vinden dat ik me moet verantwoorden. Vind ik echt bloedirritant, laat me.

2 likes

Als het elke dag is zal het wel niet, maar misschien is het regenwater?
Ik voel soms ook scheve blikken als de sproeier aanstaat, maar ik heb een gat van 3x3m in m’n achtertuin laten graven met een regenwatertank erin, dat zie je alleen niet aan de sproeier :sweat_smile:

5 likes

Maar dit ligt dan toch niet aan de mensen die pakken wat ze willen eten, maar aan de organisatie?

1 like

Ben het hier deels mee eens.
Opzich inderdaad logisch dat de organisatie meer vega opties mag regelen, en ook bij de reguliere opties broodjes kaas/brie/whatever kan zetten.
Maar vind ook dat als ergens specifiek een bordje ‘vegetarisch’ bij staat mensen even kunnen nadenken voor ze de boel plunderen.
Als je geen coeliakie hebt pak je toch ook niet als eerste de glutenvrije optie?

Maaaar positief eindigen. Vind het wel een goede ontwikkeling dat de vega opties steeds populairder worden bij verstokte vleeseters!

5 likes

Hier, nu weer. In mijn ogen ben je als pescotariër net zo goed vleeseter. Jij ziet vis niet als vlees? Hoe werkt dat vraag ik me af, in mijn hoofd klopt het gewoon niet. Terwijl ik een spin of mug dan ook weer niet als vlees zie.

1 like