Waar erger je je aan? #21

Hmm dit is wel makkelijk gezegd, je leven anders inrichten met meer vrijheid. Ik herken wat @Camem.Bert zegt, had een fantastische studententijd en nu ook een leuk leven maar wel met verantwoordelijkheden (gezin, hypotheek, werk, ouders die zorg/aandacht nodig hebben) die je niet makkelijk kan en vooral wil weg organiseren.

Ja dit klinkt heel erg saai Hollands maar can’t have it all in hetzelfde moment

11 likes

Maar dan zouden die verplichtingen (buiten de zorg voor je ouders) toch een verrijking van je leven moeten zijn, waar je bewust voor hebt gekozen? Als je dan nog steeds denkt dat je studententijd leuker/beter was, heb je wel heel verkeerde keuzes gemaakt in je leven…

6 likes

Maar het is toch helemaal niet perse gek dat een periode die al geweest is je leukste tijd was. Je leukste tijd kan niet altijd in het hier en nu zijn. Dat heeft toch ook te maken met hoe je je voelde los van hoe je je leven indeelde.
Het lijkt mij een beetje een utopie dat elke periode die nog komt maar beter en beter gaat worden. En dat hoeft ook niet per definitie te betekenen dat je je leven nu verkeerd hebt ingedeeld oid omdat je een andere periode leuker vond.

21 likes

Ik bedoel dat je die niet wil weg organiseren hè. Ik begrijp jouw bericht geloof ik niet. Maar denk ook dat je wel erg stevig oordeelt. Het is toch logisch dat hoe ouder je wordt hoe beter je kan beoordelen hoe leuk je bepaalde periodes in de leven vond.

1 like

Ja precies, je wilt ze niet weg organiseren, dus dan zouden ze toch een verrijking van je leven moeten zijn? Waarom ben je ze anders aangegaan? Er is niemand die je dwingt om een gezin te stichten of een huis te kopen, dat zijn bewuste keuzes die je maakt.

Ik weet bijvoorbeeld dat dat voor mij persoonlijk verplichtingen zouden zijn die mijn leven niet leuker zouden maken, daarom ben ik ze ook niet aangegaan. En heb ook werk wat ik er bewust op uit heb gezocht dat het me een bepaalde mate van felxibiliteit geeft, omdat ik weet dat ik daar behoefte aan heb om mijn leven leuk te houden.

En dat betekent overigens niet dat ik periodes in het verleden niet leuk vond hè? Zoals ik al zei, ik vond mijn studententijd top. Maar ik vind mijn leven nu wel echt leuker dan toen.

@Dibs dan denken we daat duidelijk heel anders over :smile: Ik hoop toch echt (en streef er ook naar en richt mijn leven er zo op in) dat mijn leven minstens net zo goed/leuk blijft of zelfs beter/leuker wordt naarmate de tijd verstrijkt. Uiteindelijk zal ik hopelijk zo oud worden dat er lichamelijk en/of geestelijk verval intreedt, dan zal dat waarschijnlijk niet meer opgaan, maar tot die tijd hoop ik dat toch echt zo door te zetten

6 likes

Dit vraagt zo erg om een poll. Zie ook topic persoonlijke vragen :nerd_face:

Verder mijn ergernis: ik ben vandaag vrij, doe niks en ga voorlopig ook niks doen. Maar kan niet goed relaxen omdat ik vanavond plannen heb en daardoor helemaal excited ben.

Je zegt dat dit zo erg om een poll vraagt, doe het dan?

Staat er gewoon hoor.

5 likes

Denk dat hier mijn verwarring zit, ik heb het nergens over dat mn gezin en werk geen verrijking van mn leven zouden zijn. In tegenstelling zelfs, dat zijn bewuste en goede keuzes geweest. En TOCH (you dont say) is de vrijheid vanuit mn studententijd om te doen en laten met wie wanneer en hoe ik het wil wel iets wat ik soms mis. Volslagen logisch. Kan echt naast elkaar bestaan: iets missen en gelukkig zijn met je huidige leventje

26 likes

Dit is zo simplistisch. Ik ken nul ouders die voorheen een leuk sociaal leven hadden die in het moment zelf zeggen dat hun tijd met echt jonge kinderen de leukste tijd van hun leven was. Niemand krijgt kids omdat het ze amazing lijkt gare nachten te maken, luiers te verschonen of nergens heen te kunnen zonder oppas of potentiële sirene.

Verder ook echt een non discussie dit want je weet niet hoe andermans studententijd was.

28 likes

Huh maar het leven is (voor velen) toch niet volledig maakbaar en te voorspellen? Je maakt soms keuzes binnen de omstandigheden op dat moment. Omdat het niet anders kan, omdat je op dat moment denkt dat dat het beste is. Door voortschrijdend inzicht, ontwikkelingen binnen jezelf of binnen je omstandigheden (ook binnen de keuzes die je gemaakt hebt) kan je minder blij zijn met de uitkomst en in een periode komen die je niet perse de leukste periode van je leven vindt? Dat lijkt me menselijk en eerlijk.

En laten we ook niet doen alsof nieuwe keuzes (bijvoorbeeld een andere baan of huis) voor iedereen zo makkelijk te realiseren zijn. Dat hangt toch ook weer af van verschillende factoren.

16 likes

Ja ik streef er ook naar en probeer mijn leven ook op die manier in te richten. Maar er gebeuren soms ook dingen die je niet in de hand hebt waardoor die periode minder gelukkig of leuk kan zijn. Even een groot voorbeeld maar bijvoorbeeld ziekte of verlies.

1 like

Maar bepaalde aspecten uit een bepaalde tijd uit je leven missen is toch heel wat anders dan die bepaalde tijd de beste tijd van je leven vinden?

@Shaaar ik mag toch hopen dat de tijd met die jonge kinderen waar je zelf voor hebt gekozen ondanks alle ongemakken die erbij komen kijken minstens net zo goed is als de tijden ervoor? Dat ‘wat je ervoor terugkrijgt’ compenseert voor de mindere kanten? Dat is iig wat de ouders om mij heen me altijd vertellen :smile: (en uiteraard uitzonderingen als heftige huilbaby’s of nog naardere dingen als ziektes erbuiten gelaten)

@Dibs @Zwartekoffie uiteraard zijn er externe factoren, maar over het algemeen hebben wij in onze rijke westerse maatschappij wel echt heel erg veel zelf in de hand. Ik heb ook korte periodes gehad dat mijn leven inderdaad niet per se leuk of leuker was dan ervoor (verlies, mentale problemen), maar dat duurde gelukkig nooit zo lang dat het voor mij bepalend werd voor die fase in mijn leven, en dat ik achteraf erop terugkijkend nog steeds kan zeggen dat die levensfases in totaal alsnog net zo goed of zelfs beter waren dan de fases ervoor. Snap ook dat dat anders is als je chronisch ziek bent (lichamelijk of mentaal) of echt heftige verliezen lijdt, maar over het algemeen is het leven voor ons buiten zulke uitzonderingen juist wel behoorlijk maakbaar imo.

2 likes

Hoezo zou dat moeten? Dat kan toch gewoon een minder chille tijd zijn vergeleken met de vrijheid van voor je kinderen had én het alsnog dubbel en dwars waard zijn voor iemand?

heb ook korte periodes gehad dat mijn leven inderdaad niet per se leuk of leuker was dan ervoor (verlies, mentale problemen), maar dat duurde gelukkig nooit zo lang dat het voor mij bepalend werd voor die fase in mijn leven, en dat ik achteraf erop terugkijkend nog steeds kan zeggen dat die levensfases in totaal alsnog net zo goed of zelfs beter waren dan de fases ervoor.

Good for you? Gefeliciflapstaart maar hoezo zou omdat jij het leven als een strijgende lijn ervaart dat universeel moeten zijn? Er kan van alles aan de hand zijn waarom mensen niet of minder gelukkig zijn, er hoeft niet eens echt een aanwijsbare reden voor te zijn. Dit is allemaal zo simplistisch gedacht en ook ergens naïef tov de uitdagingen die het leven veel mensen biedt vind ik, dat is eerder de regel dan de uitzondering.

Lekker boeiend als iemand de studententijd als hoogtepunt heeft en het leven daarna minder vind, dat is toch gewoon een valide ervaring en je hoeft niet te voldoen aan de verwachtingen van de maatschappij.

56 likes

Ik heb een groepsapp op werk waar updates/mijlpalen over projecten etc. in gedeeld worden. En over het algemeen reageert iedereen d.m.v. die reactie-emoji’s op de berichten. Behaaalve als mijn manager een bericht plaatst, dan moet iedereen even van zich laten horen. Net plaatste hij een (echt niet boeiende) foto vanaf de camping in Frankrijk en mijn collega’s struikelen over elkaar heen wie de meest hijgerige reactie kan plaatsen. “Wauw, wat gaaf!!”, “Geweldig geniet ervan met elkaar :star_struck:”, “Ziet er super uit, Jan”.

11 likes

Ik weet niet zeker of je nog zou kijken of je een Elle voor mij kon vinden maar ik ben inmiddels voorzien. Ik kwam vandaag toevallig bij een winkeltje waar ze nog een paar exemplaren hadden liggen dus ik heb er een meegenomen. Tot mijn verbazing was dit de enige verpakking die nog dichtgeplakt zat want uit de rest van de verpakking was het cadeautje gewoon meegenomen.

4 likes

Oh, mijn leukste periode is wel nu eigenlijk. En ik vind bepaalde dingen zoals een bepaalde mate van vrijheid ook belangrijk, maar daarom kies ik er nu bijv. ook voor om geen kinderen te hebben.

Overigens snap dat niet alles een keuze is en dat niet alles maakbaar is, ik heb ook hele kutte periodes gekend door externe factoren die ik niet in de hand heb. Nu soms nog, maar in bedoel ‘voor zover ik het wel in de hand heb’

Misschien was mijn studententijd ook wel gewoon stommer dan die van jullie. Ik zat bij een studentenvereniging, dus grote kans haha (al vond ik het toen wel leuk)

5 likes

Hahahahah. Ik weet niet wie jij spreekt? Maar nee. Zelfs makkelijke jonge kinderen gaan door allerlei ontwikkelfases waarin het even lijkt alsof je je eigen ondergang gecreëerd hebt. Ik vind niks meer bijzonder als mijn eigen kids te zien ontwikkelen, ben zeker niet ongelukkig, maar het is toch algemeen bekend dat het overgrote deel van de ouders tot op het moment dat ze grotendeels onafhankelijk van je worden vindt dat ze inleveren op geluk (wat niet gelijk is aan ongelukkig zijn)? Echt elke bron van info over ouderschap besteedt er aandacht aan.

Vind het gewoon zo simpel gedacht dat ik me afvraag of je serieus bent. Alleen al het feit dat je met kinderen ook direct je grootste kwetsbaarheid creëert maakt al dat ik doen alsof je op de top van je geluk moet zijn onzin vindt. Kinderen zijn een grabbelbak; je weet niet eens wat je krijgt. Ouderschap is gewoon complexer dan ‘je krijgt ze om je geluk permanent te vergroten’.

56 likes

Grrr het is er nog niet! Ik wil boodschappen doen en uberhaupt naar buiten want ik heb de hele dag achter de computer gezeten :sweat_smile: Ugh!

1 like

Nee niet per se in het hier en nu, maar zou het wel heftig vinden als het ruim 10-15 jaar later nog steeds zo is. Kan me heel goed voorstellen dat er met jonge kinderen er mindere periodes tussen kunnen zitten (ook zonder jonge kinderen trouwens, maar is een goed voorbeeld).

Niks mis mee toch om wel een heel vette tijd gehad te hebben, en zolang je nu OOK gelukkig bent kan ik het ook beter begrijpen. Alleen geloof ook wel dat er best een groot deel ook meer invloed op zou kunnen hebben dan ze zelf denken (of willen). En dat zou ik heel zonde vinden.

Maar wou ook niemand beledigen dus triest was niet zo een handig gekozen woord.

6 likes