Waar erger je je aan? #21

ook beetje nav het polltopic: mensen met een kleine woordenschat. als nederlands niet je moedertaal is oké maar ik heb best veel mensen in mijn omgeving die een groot aantal woorden gewoon niet begrijpen. dit klinkt echt elitair en kut maar boeit me ff niet, ik ben wel een taalliefhebber dus ik geniet ook wel van leuke woorden, schrijf veel voor mijn werk etc.

ik vind het daarom echt gaar als ik bij vriendinnen actief op mijn taalgebruik moet letten omdat ik reacties van ‘waarom gebruik jij altijd moeilijk woorden’ of nog erger ‘doe maar duur!!!’ ook irritant vind. het gaat dan om woorden zoals stoïcijns bijvoorbeeld. nog meer woorden waarvan ik me dit herinner: oa spartaans, recalcitrant, calvinistisch. dat zijn toch geen uitzonderlijke woorden?

43 likes

Na een scheiding vind ik wat anders dan zwanger worden van een vierde terwijl je al erg klein behuisd bent. Dan is het namelijk wel een keuze.
En tussen een appartement voor een 2-3 pers huishouden en een vrijstaande villa zitten een hoop mogelijkheden. En als een rijtjeshuis of een groter appartement er niet in zit moet je misschien even wachten voor je nog een kind op de wereld zet.

Het staat hier misschien wat bot. Maar het lijkt me oprecht kut als je in een appartement woont (volgens mij alleen) en je hebt zo’n stampertjesgezin als buren.

10 likes

Ik zou denk ik geen vrienden kunnen zijn met iemand die stoïcijns een moeilijk woord vindt :sob:

10 likes

als ik die regel zou hanteren dan moest ik meerdere vriendschappen verbreken :cry: misschien ga ik me gewoon niet meer inhouden zodat ze die woorden gaan kennen haha elke x dat we afspreken stiekem een soort dictee maken

1 like

ik voelde me echt een irritante boomer ook qua taal vandaag maar ik zag een nieuwsbericht over de UvA dat ze bij hun nieuwe inclusief taalgebruik aanbevelingen (voor interne communicatie) B1-niveau adviseerden, en ik dacht echt als je op een universiteit al geen “moeilijke woorden” meer mag gebruiken, waar dan wel???
Al is het misschien wel fijner voor internationale studenten/medewerkers

12 likes

Dat lijkt me afhankelijk van je milieu?
Als je bijvoorbeeld naar het journaal in eenvoudige taal kijkt zouden dat wel woorden zijn die daar vermeden worden omdat een aanzienlijk deel van de Nederlanders ze niet begrijpt.

4 likes

Verbreken is wel heel heftig, maar gewoon vrij kunnen praten zonder op te letten of je woorden te lastig zijn is wel fijn!

2 likes

Oh mijn god dit zo erg, ik heb ondertussen een half werktrauma omdat ik het woord ‘splijtzwam’ gebruikte. Letterlijk niemand in een bespreking van 10+ personen kende dat woord?

2 likes

Wij kregen een paar jaar terug ook een gids met tips voor inclusief taalgebruik en daar stond oa in dat je beter niet het woord ‘jodenstreek’ kon gebruiken en ik dacht WIE zegt dit en dan ook nog op z’n werk hahahah. Thanks for the tip!!

De B1 tip kwam ook langs en dat zou o.a. betekenen dat we de naam van ons instituut niet meer zouden kunnen gebruiken in communicatie :clown_face:

5 likes

Oke maar daarbij denk ik ook aan een paddenstoel, dat is niet echt een gangbaar woord dat veel mensen gebruiken. In tegenstelling tot de woorden die @Vuile_bitch noemde. Ik vind het niet raar dat mensen niet weten wat dat is.

Edit: of zeggen jullie dat wel vaak?? Want dan val ik nu even door de mand

10 likes

Lol die discussie rondom het gebruiken van blind/blindness heb ik dus gehad rondom termen in mijn wetenschappelijke werk. Ik zuchtend en steunend alles aangepast en vervolgens vernietigende review van een internationale reviewer die totaal niet snapte wat dit voor raar taalgebruik was en waarom ik niet gewoon blindness gebruik.

1 like

Happy Flops

3 likes

ik heb geen idee wat dat betekent maar het klinkt als iets dat heel makkelijk te linken is aan mascha

5 likes

Ik probeer me nu voor te stellen hoe je een term als dubbelblind vervangt maar ik kom er ook echt niet uit. Dubbelonwetend?
Maar ja no way dat ik als patiënt een informed consent zou tekenen voor een “dubbelonwetende” trial

2 likes

Pffff inloopspreekuur ik word hier zo moe van. En wezenlijke verandering kan je ondertussen wel op je buik schrijven.

3 likes

https://ishetb1.nl/

Wij moeten op het werk eigenlijk ook B1 communiceren. Ben blij dat ik vrijwel geen dossiers meer behandel zonder een jurist of advocaat. Dus ik kan ‘gewoon’ communiceren.

Ik ben best talig maar heb echt geen idee wat een splijtzwam is. Klinkt als vakjargon eerlijk gezegd (omdat je ook noemt dat het op je werk ter sprake kwam).

2 likes

Is geen vakjargon.

Mijn vriendin kwam pas met de volgende woorden die mensen van haar sport niet kennen:

1. Snob
  2. Cupido
  3. Een opsteker

Vind ik nog heftiger dan stoïcijns niet kennen.

9 likes

Ben wel echt benieuwd bij welk beroep je dat dan denkt?

7 likes

Boswachter

Edit: OMG wie heeft mijn ondertitel aangepast? :heart_eyes::hedgehog:

44 likes