Vakjargon bestaat niet!! Het is jargon of vaktaal
Boswachter ofzo?
Helemaal wel.
Iets met houtbewerking ofzo? Ik meen me te herinneren dat @Ainu iets met meubels of woning inrichting doet maar misschien heb ik het volledig mis.
Jargon zoals mensen die even iets tegen je aan willen houden? En dan dus je mening willen weten, volgens mij, want ik vind het altijd smerig klinken. Ik zou splijtzwam in ieder geval niet in een normaal gesprek verwachten, op werk eerder, maar liever niet haha
O je hebt gelijk wist ik niet
Mijn leidinggevende heeft het vaak over de peilstok erin doen ![]()
Ja ik denk ook dat er echt wel een plek voor is hoor, in overheidscommunicatie enzo, maar op een universiteit vind ik het gewoon een rare vereiste, gewoon verschraling.
Bij het woord jargon moet ik altijd aan mn oud collega denken die dat op zân Engels (!!!) uitsprak. DJARKON
Maar dat is geen jargon toch, dat is gewoon kantoortaal/consultant geblaat
Ah ja shit je hebt gelijk!
Kantoortaal is jargon. Anders zou iedereen die niet op een kantoor werkt het ook gelijk snappen. Dat iets veel gebruikt wordt omdat veel mensen de setting delen waarbinnen de jargon gangbaar is maakt het niet opeens geen jargon. Net zoals take 5 bij toneel, de bus parkeren bij voetbal en fractuur ipv gebroken bot in de medische wereld.
Edit: ik kwam hier om een ergenis te delen. Ik had net bijna 2 tienerjongens op mijn motorkap liggen. Ik moest een fietspad oversteken die de autoweg onderbrak en ben gestopt ondajks dat er geen stopbord staat, omdat het zicht op het fietspad gewoon zo slecht is en je wel voorrang moet verlenen. Dus ik trek op want zag niemand dichtbij genoeg. Kwamen die 2 tienerjongens die allebei voor geen licht hadden in de lichtbundel van mijn auto en steken ze als reactie hun middelvinger op. Ik dacht echt mens denk even na over hoe slecht dit fietspad verlicht is en zorg er dan gewoon voor dat minstens een van jullie met licht voor rijdt in plaats van allebei alleen van achter. En nu klink ik echt net als mijn vader als ik zei dat ik het licht morgen wel zou regelen, maar hij had wel gewoon gelijk. Dus driedubbele ergenis.
Ja hmm, ik denk bij jargon wel echt aan âfractuurâ ipv âbreukâ idd, en niet per se aan contextafhankelijke taal. Want je zou straattaal toch ook geen jargon noemen? Het heeft toch echt te maken met een vak/beroep, en niet met een omgeving?
Maar het vak/beroep is toch ook duidelijk namelijk beroepen die op kantoor werken. Een verpleegkundige, arts, fysio voeren toch ook niet hetzelfde beroep uit maar werken wel allemaal in de (para)medische wereld. Een analist, trainer en voetballer ook ander beroep maar allemaal in de voetbalwereld met hun eigen groepsgedeelde jargon.
Edit: even voor de duidelijkheid ik bedoel dus als mensen niet die hobby of dat beroep hadden dan hadden ze nooit die taal gebezigd. Dat maakt het toch per definitie taal die samenhangt met een duidelijk afgekadere groep met een overlappend werkveld/hobbyveld. Defintie van jargon is speciale vaktaal die mensen binnen een bepaald beroep, een sport of een hobby gebruiken om snel en precies te communiceren. Dat is toch hoe je het ook went of keert gewoon wat kantoortaal is (los van het snel en duidelijk misschien).
Het is officieel wel jargon maar ik snap wel wat je bedoelt, het voelt wel anders. Ik vind van die kantoortaal ook wel makkelijk te begrijpen zonder verdere kennis.
Terwijl bij bijvoorbeeld medisch jargon ik het meestal moet googlen. Eerste keer dat ik âODâ las en het bleek rechteroog te betekenen dacht ik echt ???
Ik was interieurarchitect maar doe nu stedenbouw! Het woord werd gebruikt binnen een bespreking over een juridische discussie. Sindsdien sturen collegaâs me regelmatig screenshots als ze het woord ergens voorbij zien komen, het wordt wel af en toe gebruikt in krantenartikels.
Ja goeie, ik had ook even de definitie opgezocht nav je berichtje, maar dat wist ik idd niet! Ik dacht echt dat het ging over een specifieke beroepsgroep en niet per se âalle mensen die naar een kantoor gaanâ
Ik ken het vooral als wat archaĂŻsch. Ken het denk via de kinderboeken van mijn vader (jaren 40/50). Ik verwacht niet dat iedereen het kent, maar ben ook wel verbaasd dat mensen dachten dat het jargon was want staat inderdaad nog met enige regelmaat in nieuwsberichten. Maar waarschijnlijk gaan veel mensen het nu opeens wel overal zien hahaha. Ik dacht door de discussie juist mis ik nog een geheime andere betekenis (ja een paddenstoel blijkbaar).
Waarom is het zo warm 's nachts ![]()
Gelukkig is dit ook echt niet zo
ik werk op een kantoor maar dit soort taal wordt daar gelukkig nog niet gebezigd