Nou ik vind dit eigenlijk altijd ongepast, hou je ongevraagde commentaar op iemands uiterlijk lekker voor je.
Eens!
Zijn al die ziekenhuizen die jullie bezoeken dan zo erg in the middle of nowhere? Alle ziekenhuizen in Nederland waar ik ooit ben geweest waren echt prima met fiets/OV te bereiken. Vind het juist goed dat ze proberen te ontmoedigen dat medewerkers/bezoekers met de auto komen, zeker als die op fietsafstand wonen of ook met OV kunnen komen
Aan dit soort fouten van een folder van een basisschool. Ik maak zelf ontzettend veel fouten met spelling etc maar van een school verwacht ik toch wel dat t/dt wel foutloos wordt geschreven.
Technisch gesproken is de gebiedende wijs meervoud wel met een - t, dus als alle ouders worden aangesproken klopt dat wel. Dit wordt al tijden niet meer daadwerkelijk gebruikt in normaal spreek- en schrijftaal, maar is nog steeds gewoon correct Nederlands.
Omdat het zo uitzonderlijk zelden nog voorkomt, blijft in dit geval de vraag of het bewust is gedaan of dat er een taalfout is gemaakt die onbewust toch klopt.
De ergenis ging in principe over patiënten.
En in sommige gevallen gaat fiets ov even niet op (spoedeisende hulp bijvoorbeeld) en dan moet je ook gewoon lappen.
Wilde gok hoor, maar misschien gaan al die mensen toevallig fysiek niet zo lekker op het moment dat ze voor een afspraak of ingreep naar het ziekenhuis moeten…?
Nou toen mijn vader in het ziekenhuis lag was dat inderdaad een ziekenhuis dat echt heel kut bereikbaar was met OV, ondanks dat het nog Randstad was. Toen stortte halverwege de IC opname van mijn vader ook nog de parkeergarage in en werd het helemaal een uitdaging. Kregen toen gelukkig een kamer aangeboden in het ziekenhuis tegen een heel laag tarief, want lokale hotel (een Fletcher nog ook) vroeg in die periode bijna 400 euro per kamer. Echt een helse periode was dat zeg.
En wij zaten ook meermaals tot midden in de nacht daar, dan rijdt er geeneens OV terug.
Edit: en eerlijk, ik ben queen benenwagen en OV, maar die periode werd je zo ontzettend geleefd. OV is dan echt wel intens.
Direct erna werden ook medewerkers erbij betrokken. En ja, in enkele gevallen is de fiets/OV geen optie, maar het overgrote deel van patiënten kan prima met fiets/OV want komen voor controles, bloedafname, röntgenfoto’s, etc. Het percentage spoedgevallen is erg klein, het is geen The Pitt. Voor dat heel kleine percentage dat geen andere optie heeft is het uiteraard vervelend, maar ontmoedigen van autogebruik lijkt mij in de basis juist iets positiefs.
Ik ben helemaal voor het ontmoedigen van autogebruik maar ik vind dat zéker voor patiënten die al een vervelende situatie hebben echt niet het moment. En om eerlijk te zijn, toen ik in het UMCU werkte werd reizen met de auto ook niet of minder vergoed op den duur in het kader van duurzaamheid, maar dan vergeet je dus dat je allemaal zorgpersoneel hebt dat ook snachts en weet ik veel op wat voor tijden moet werken en in omliggende dorpen woont, voor wie met het openbaar vervoer gaan soms gewoon echt niet kan en soms significant extra reistijd kost.
Ja overgrote deel wel, als je een naaste op de ic hebt liggen waar je met meerdere mensen weken moet waken/bij willen zijn dan is het een heel leuk streven om als bezoeker de fiets te pakken maar in de praktijk werkt dat niet zo en dat geldt weldegelijk voor veel mensen
En aandeel spoedgevallen is heel klein maar als je na een nacht op de SEH nog even een rekening van 40€ kan lappen dan is dat toch gewoon kut? Ookal is dat een klein percentage
Ik denk eerlijk gezegd dat je niet kan ‘winnen’ als het gaat om parkeerkosten bij het ziekenhuis. Aan het einde van de dag zijn er nooit genoeg gratis parkeerplekken voor alle mensen die ze willen. Of dat nou patiënten, bezoekers van patiënten, medewerkers of andere mensen zijn. Stel je voor, bij een Erasmus MC met 15.000 werknemers als slechts een paar procent gratis gaat parkeren. Dan is er voor de rest niks meer over. Bij heel werkplekken (niet ziekenhuizen) moet je ook betalen, met eventuele uitzonderingen voor mensen die in de nacht werken. Daarnaast genoeg patiënten die gewoon met de fiets of het ov kunnen, maar ook genoeg die dat niet kunnen. Betalen als patiënt is kut als je afhankelijk bent van de auto, maar ik zie niet direct in hoe het beter kan. Het lijkt mij mooi als ziekenhuizen achteraf een soort ‘gratis parkeerticket’ kunnen geven aan mensen die ze nodig hebben. Geen idee of dat al gebeurt. Ik vrees alleen wel dat je als ziekenhuizen dan in discussie blijft met mensen die óók gratis willen.
PBL had een onderzoek gedaan naar bereikbaarheid met het ov van voorzieningen. Oa ziekenhuizen ziijn slecht bereikbaar al zit er verschil tussen per plaats. En volgens mijn zijn best wat kleine ziekenhuizen gekrompen/weg waardoor je vanuit een dorp verder moet reizen naar een groot ziekenhuis, helpt ook niet mee. Ik ben het trouwens met je eens dat er
onderzoeken en dingen zijn waarvoor met de auto komen niet noodzakelijk is maar ja als het ov dan alsnog amper rijdt schiet dat niet op.
Maar zie hier De bereikbaarheid van voorzieningen met het ov laat grote verschillen tussen regio’s zien | Pointer | KRO-NCRV en hier
PBL: teruggang ov leidde tot minder bereikbaarheid voorzieningen en banen | Planbureau voor de Leefomgeving
Je kunt als patiënt in sommige gevallen een taxi vergoed krijgen weet ik, en als bezoeker of patiënt zelf die poliklinisch is opgenomen een rittenkaart kopen. (Ligt er ongetwijfeld ook aan welk ziekenhuis) Dus er bestaan wel dingen maar er vallen ook veel dingen buiten.
Gereduceerd tarief zou nog wel in meer gevallen mogelijk moeten zijn vind ik. Maar inderdaad lastig om daar een volgorde voor aan te wijzen.
Leuk ook voor de mensen die in nacht naar het zh moeten voor hun dienst, zelfs als je al op fietsafstand woont.
Ik ben zelf chronisch patiënt en ga gemiddeld wekelijks naar het ziekenhuis met het ov. Maar ik denk dat je deze gedragsverandering niet bereikt bij patiënten maar dat je al eerder mensen het ov in moet krijgen door goedkoper ov en meer lijnen.
Als de bus 1x per uur naar het ziekenhuis rijdt wel ja
fiets is 20 min. maar dat moet fysiek dan wel te doen zijn.
Vandaag weer het dagtarief afgerekend 🫠
Ziekenhuis kan in de stad zijn en goed bereikbaar maar als je huis dat niet is ben je alsnog niet geholpen
En het is ook niet alsof de bus gratis is
Ik kijk zo vaak naar Nederland met een gedachte van; wie de hell heeft dit bedacht en voor wie zou dit goed moeten zijn? Echt altijd vind ik binnen enkele dagen iemand die bereid is het met de meest magere argumentatie te verdedigen.