Ik heb ook een bonusbox aanbieding voor gele kiwi’s waarbij al stond dat ze uit het assortiment zijn. Hoe dan? ![]()
Als het bewust was gedaan, was deze spellingswijze ook wel in de regel daarboven gebruikt.
Maar dit is dan ook zo in the middle of nowhere dat er amper artsen zijn te vinden die daar willen werken en ze echt dik salaris bieden ![]()
Ze hebben daar te weinig SEH-artsen om het rooster mee te vullen dus ze hebben altijd een paar tropenartsen in dienst om de gaten te vullen. Zo exotisch dat Zeeland ![]()
Maar even serieus, te absurd voor woorden dit natuurlijk
Ik kan me wel vinden in wat @kika zegt eigenlijk. ‘We’ zijn allemaal zo gewend aan de auto overal voor pakken in NL, maar net zoals je op drukke plekken zoals in het centrum of een pretpark oid betaalt voor parkeren is dat bij een ziekenhuis niet anders. Inderdaad heel vervelend als je niet echt niet anders kan, maar heel veel mensen (dagbehandeling, bezoekers, prikken, etc) kunnen wel degelijk fietsen of met de bus, maar zijn het gewoon gewend om alles met de auto te doen.
Als je wil differentiëren zou je nog iets kunnen doen met een lager tarief na 2+ uur, zodat mensen die echt langer daar moeten blijven wat minder kwijt zijn. En misschien een uitzondering maken voor personeel met nachtdiensten, maar verder…
Dan heb ik net wel over de randstad, in de provincie is het wellicht iets ingewikkelder.
Als niet-auto bezitter blijf ik me verbazen hoe erg mensen aan hun auto hechten en hoeveel emoties ermee gepaard gaan als de autobezitter geraakt wordt. Terwijl er verder dan vaak wel progressief/groen wordt gestemd.
Ik vind het vooral heel naïef hoe mensen hier niet begrijpen dat er echt 101 situaties zitten tussen met spoed naar de SEH moeten en of als relatief gezond persoon bloed komen prikken. En dat dingen die als gezond persoon eenvoudig lijken dat misschien niet zijn voor mensen die met (chronische) gezondheidsklachten leven. Ik vind jullie visie meer een stadse en bevoorrechte positie van kijken naar dit issue, dan die van ons een autorijders visie zou zijn.
Om je op weg te helpen: Als we het alleen even bij forummers houden, daarvan zijn er hier genoeg die hoogzwanger, pasbevallen of met een baby of klein kind naar het ziekenhuis moeten. Allemaal echt niet fijn met fiets of OV. Hierboven is het voorbeeld van een familielid dat kritiek ligt al uitgelicht, ook iets wat een heel deel van ons meemaakt met ouder wordende ouders. Er zit hier ook nog een zwikje chronisch zieken waarvan een deel niet eens kan fietsen al zouden ze willen, dus óók niet als ze alleen maar even hoeven bloed te prikken. En niet iedereen kan naar het ziekenhuis om de hoek. Om mezelf maar even als voorbeeld te nemen: ik word een ziekenhuis verderop behandeld omdat dat passender is, en dat is voor mij te ver om te fietsen. Door mijn ziekte kan ik ook niet autorijden of en een half uur met het OV, mag jij raden hoe ik gemiddeld 2x per maand in het ziekenhuis kom. Daarnaast is de helft van die keren een dagbehandeling waarbij ik me erna heel slecht voel. En ik ben verder een heel gemiddeld mens en je merkt niks aan mij als je mij ziet lopen of met me kletst. Dit is geen rare uitzondering maar gewoon één van de vele realiteiten van ziekenhuisbezoekers.
En dan heb ik het nog niet eens over wat er gemiddeld genomen met je inkomen gebeurt als je structurele bezoeker van het ziekenhuis wordt door chronische ziekte of zorgintensief kind oid. En hoeveel mensen in Nederland niet eens in de buurt van een ziekenhuis wonen (aka zo ongeveer iedereen die in een dorp woont). Als het érgens logisch is dat parkeren gratis of extreem goedkoop mag zijn dan het toch wel het ziekenhuis, zeg.
Ja, ik vind het ook ernstig, maar als je ziekenhuis al niet bereikbaar is met het OV, dan is het toch ook niet aantrekkelijk voor mensen om daar te komen werken? Beetje kip ei verhaal
Dit heb ik allemaal zelf ook meegemaakt en in toen volstond de bus of fiets in praktisch alle gevallen. Ben een keer opgehaald na een medische ingreep. En als je toch liever met de auto gaat is betalen voor die keuze toch geen ramp?
En ik zeg duidelijk dat er mensen zijn die het wel echt nodig hebben, en dat is dan inderdaad vervelend, daar is bv de belastingregeling een beetje een tegemoetkoming in. Misschien is dit te makkelijk gezegd maar zo zijn er veel dingen in het leven waar je flink pech mee kunt hebben en die veel geld kosten. Zo ben ik elke maand bv veel geld kwijt aan speciale lenzen voor mijn slechte ogen omdat ik niet tegen gewone lenzen kan. Ja is heel kut. Maar ik kies er wel voor om vaak lenzen te dragen ipv een bril. En mensen met goede ogen hebben überhaupt die kosten niet. Ja het is kut, maar dat gaat dan meer om ziek zijn/hoe er met patiënten wordt omgegaan in NL. Mijn punt gaat over de auto; als het om maatregelen rondom autogebruik gaat voelen mensen zich altijd zo aangesproken…
Ik heb niet eens een rijbewijs lol maar van alle plekken om autorijden te ontmoedigen vind ik een ziekenhuis echt een tering rare heuvel.
Ik vind dit zo’n dooddoener? Natuurlijk heeft de één (meer) pech met X en de ander met Y, maar dat wil niet zeggen dat we het maar goed moeten vinden? Daarnaast hebben mensen die regelmatig naar een ziekenhuis moeten niet zelden nog veel meer medische kosten en/of minder inkomen door hun aandoening.
Ik moet zelf regelmatig naar een umc ivm een chronische aandoening en ondanks dat ik in de Randstad woon, is het nog ruim een uur met het ov, en dan woon ik hemelsbreed nog niet eens zover daar vandaan. In een umc is het geen uitzondering dat mensen van veel verder moeten komen (dit had ik vroeger zelf ook) waardoor ov of de fiets echt geen optie is.
Ik wilde pas geleden ook solliciteren bij dat ziekenhuis, maar de hoge parkeerkosten hielden mij echt tegen. Ivm vroege starttijd en de reistijd is het voor mij onmogelijk om met het ov te komen. Er rijdt simpelweg niks zo vroeg en ik weiger om zo’n groot deel van mijn salaris af te staan aan parkeerkosten.
Ja nogmaals, dat de maatschappij kut is voor mensen met gezondheidsproblemen beaam ik 100%. Zou echt beter geregeld moeten zijn. Maar vind ik in principe los staan van parkeerissues en daar ging mijn post over. Het feit dat je ook bij een ziekenhuis betaald moet parkeren vind ik niet gek. Nog los van het argument dat gratis parkeren in de randstad bij ziekenhuizen wss op geen enkele manier houdbaar is.
Overigens voor personeel vind ik het nog wel een beetje een ander verhaal, want idd wel problematisch als er op gekke tijden geen alternatief is, is daar vanuit de zh geen compensatieregeling voor?
Als iemand die voor welk zkh dan ook een stuk moet reizen is de auto ondanks de parkeerkosten voor korte afspraken nog goedkoper dan het ov tegenwoordig. Als ik heen en weer moet naar het zkh kost me dat zeker 15 euro aan ov kosten.
Hoewel ik eigenlijk niet zeker weet hoe dat met de huidige benzinekosten zit.
Anyway, wat de zorg zelf dan wel weer meer zou mogen doen is het actiever aanbieden van niet-fysieke afspraken. Ik heb zo vaak al zelf moeten vragen om ergens een belafspraak van te maken als het niet nodig was om fysiek aanwezig te zijn. Het lijkt een soort standaard te zijn om allerlei controles (bij mij regelmatig alleen praten) en het bespreken van uitslagen altijd maar in het zkh te doen. Ik snap dat het voor een arts maar 10 minuten praten is. Voor mij is het enkele reis bijna een uur reistijd, terwijl al mijn energie eigenlijk al opgaat aan werk en gezin. Laten we bellen wanneer het kan, dat scheelt ook meteen weer in de parkeerdruk.
Maar je trekt nu beiden zaken uit elkaar. Want ja het is al kut als je ziek bent, dus waarom zou je het nog kutter willen maken voor mensen die door ziekte met de auto naar het ziekenhuis moeten? Mijn auto staat 90% van de tijd stil, ik pak echt zodra het kan de fiets, maar ik vind het echt doorgeschoten marktlogica om het normaal te vinden dat het ziekenhuis betaald parkeren is voor de patiënt. Het is bij mijn ziekenhuis letterlijk goedkoper om in de parkeergarage van de iets verderop jumbo te gaan staan.
hahahaha omg waarom verdedigen mensen slecht toegankelijke ziekenhuizen zo
Stom dat het duurder is dan het winkelcentrum en ik vind het ook heel irritant dat OV zo duur is.
Maar ik zou dus toch eerder denken dat je dan compenseert voor mensen die gehinderd zijn door ziekte dan dat je het als algemene maatregel gratis voor iedereen maakt. Én om aan te moedigen dat bezoekers etc niet met de auto komen en omdat het logistiek niet werkbaar is anders, vermoedelijk. Dus parkeerkaart voor bezoekers met een beperking, drempelbedragen bij de belasting omlaag, zoiets. Maar dan komt dus het punt dat de maatschappij daar dan weer in tekort schiet
Nb: die ziekenhuizen boeien me echt niets. Maar zou wel heeeeel graag zien dat het autogebruik afneemt en normaliseren dat de auto niet overal voor gebruikt wordt. En ja, mijn prioriteit ligt dan ook bij autogebruik in de stad/kinderen naar school brengen met de auto etc verminderen, maar het ging hier toevallig nu daar niet over het zh.
Ik vond dit vroeger ook weleens gek totdat ik dacht oké maar slecht nieuws wil je wel fysiek doen. Dus als je dan opeens per se een fysieke afspraak moet hebben dan zie je de bui al hangen.
@Rosalala dan ga je er dus wel nog steeds vanuit dat ook voor bezoekers een auto geen noodzaak is (wat aansluit bij de eerder genoemde vrij stedelijke blik). Ik had eerst een heel lang bericht uitgetypt met allerlei situaties waar ik zelf tegen aanliep en waar ik nee tegen moest zeggen omdat er geen direct beschikbare auto was zonder eerst 2 uur te reizen, maar dat heb ik achterwege gelaten want niet noodzakelijk. Maar als je langdurig voor iemand moet zorgen, of met plotselinge spoed of zelf heel ziek bent zijn er echt meer dan genoeg plekken in Nederland waar het ov of de fiets geen reëele optie is. En ook genoeg plekken waar bussen dusdanig vroeg stoppen met rijden dat je het bezoekersuur niet eens red.
Als ik kijk naar het voorbeeld van @Luzarl denk ik bijvoorbeeld je zou het best prima gratis parkeren kunnen maken vanaf 18.00 tot 5.00 of zo. De poli’s sluiten toch om 17.00 maar het bezoekersuur in de avond komt vaak dan nog wel even. Dus de enige mensen die dan nog langskomen en eventueel moeten parkeren zijn medewerkers (parkeren al gratis), bezoekers of mensen met spoed en daarvan raakt de parkeerplaats niet vol of ik zie dat in ieder geval niet ontstaan.
Ja en dat is dus allemaal niet zo en gaat niet gebeuren. Dàt is precies mijn ergernis. Ik deel je frustratie rondom auto’s verder helemaal, maar mijn ergernis ging specifiek om parkeerkosten bij ziekenhuizen, over andere plekken hoor je mij niet hoor.
Maar dan graag niet ‘je wordt gebeld tussen 8 en 17’. Weinig zo irritant als dat!
In mijn vorige ziekenhuis waren ze juist dol op telefonische afspraken, zo dol dat ze regelmatig afspraken met echo’s als telefonische afspraak inplannen ![]()
Als het bewust was gedaan hadden ze ook moeten schrijven ‘Denkt mee, praat mee, doet mee!’
Ja klopt, daarom denk ik zelf ook dat het een spelfout is die per ongeluk toch goed gepraat kan worden.