Waar erger je je aan #6

Ooh dat vond ik ook met literatuur. Ik snap dat docenten willen dat je levenslessen uit boeken moet halen, maar ik heb meer van Carry Slee geleerd dan uit het boek Oeroeg. Na de middelbare school heb ik uit trauma een jaar lang niet gelezen. Welke docent vindt het nou goed dat een kind Thirza gaat lezen?! En natuurlijk als echte Delftse lazen we een boek van Kader Abdollah. Wist je dat die man uit Perzië komt? :face_vomiting:

1 like

Ik vind die reacties hier op jacky best wel hard?
Ik vind dat de Volkskrant best een beter voorbeeld had kunnen zoeken, dat meer begrip opwekt bij mensen (want laten we wel wezen dit is voor de clicks)
Maar jacky heeft net zo goed als iedere vrouw recht op de mogelijkheid tot seks en het kunnen uitzoeken welke anticonceptie bij haar past (een dure grap want stel je spiraal bevalt niet dan ben je 150€ kwijt) .
Daarnaast vind ik het roepen dat iemand maar een baan moet zoeken zodat ze anticonceptie kan betalen best wel hard? Er staat ook in het stuk dat ze depressief is.
Waarom kunnen mensen niet gewoon geloofd worden als ze aangeven niet tot iets in staat te zijn maar worden ze dan direct gezien als lui of verwend?

Edit: ik had ook eigk verwacht dat aangezien hier vooral mensen zitten met een baarmoeder dat iedereen wel vindt dat anticonceptie gratis hoort te zijn voor iedereen.

5 likes

Heh maar waarom zou dit mensen steken? Kunstacademie is toch ook gewoon een dure opleiding?
En mbt die spiraal, het gaat mij persoonlijk vooral over het deel dat het voor iedereen no matter what beschikbaar moet zijn, dus niet eerst je lening ophogen, of tactisch moeten denken om op je 20e een spiraal te nemen oid

Huis van de Moskee :heart::heart::heart:

Thirza mag idd optyfen.

5 likes

Ik denk eigk dat jacky sowieso d’r eigen risico kwijt is aan d’r antidepressiva? Maar goed ik weet van kosten niet zoveel af.
En het gaat voor mij ook wel om meer dan seks, maar in het stuk gaat het natuurlijk wel om seks.
Ongesteld zijn is iets waar je geen keuze in hebt als je geboren bent met een baarmoeder, en voor sommige vrouwen is het heel heftig (ik leef zelf dagen op pijnstillers en ik weet dat ik het echt niet het zwaarst heb) en voor mij ligt het recht op anticonceptie in het verlengde van het recht op menstruatieproducten.
Ik vind het bizar (en misogynistisch) dat er voor iets betaalt moet worden wat de helft vd bevolking maar nodig heeft, doch de hele bevolking baat bij heeft.
En ik heb zelf de pabo gedaan en zie dat verschil niet, maar je had het ook over een hypothetische situatie en sprak vlgs mij niet vanuit jezelf.

Ik snap de eerste reactie / irritatie best die jacky d’r stuk bij mensen oproept maar ik vind dat haar vraag (en die van alle andere mensen die mede aanklager zijn ) hartstikke redelijk is.

6 likes

Think you missed the point there.
Ben het trouwens oneens met je argumentatie, ik vind dat je van zeker havo/vwo mag verwachten dat je je op den duur openstelt voor iets ingewikkelder materiaal dan carry slee (even als voorbeeld). Voor het plezier is het wel belangrijk dat er ook meer toegankelijkere/‘leukere’ boeken bijzitten, maar ik denk dat het juist een toevoeging is als je af en toe buiten je comfortzone treed en wat anders leest. Dat ‘literatuur’ mensen soms afschrikt, maar doordat je meer gedwongen wordt je evt kan ervaren dat het niet allemaal ingewikkeld en saai is.

9 likes

Misschien als mijn school een goede lijst had (en dus niet de standaard boeken moest lezen) dat ik het dan positiever had ervaren, maar voor mij persoonlijk was literatuur het gewoon niet. Kan me ook niks meer van die boeken herinneren. Kan ook wel aan liggen dat ik niet begrijpend kan lezen en voor het eindexamen een 4 en een 5 gehaald heb, maar een boek waar ze het over kutjes hebben vind ik zelf geen verrijking.

1 like

Ja op die manier zou het veel interessanter en leerzamer zijn!

1 like

Mijn kind (5) zegt tegenwoordig supervaak eerst “mag ik wat zeggen/vragen”. Jeez, je gaat het toch wel zeggen dus vraag niet eerst zogenaamd. Het maakt hierbij niet uit of ik ja of nee zeg. Zo irritant.

Dit was de vraag van de dag: “mag ik wat vragen? Je moet wel zitten hoor, want het is een hele belangrijke en ernstige vraag…als je alle landen naast elkaar zet, hoe groot is de wereld dan?”. Ik vond het zo’n belangrijke en ernstige vraag dat ik het heb doorgeschoven naar z’n juf, want :woman_shrugging:t2:

36 likes

Same. En dan boos zijn ‘waarom is er geen mayonaise meer?!’
Ja Pipo ik eet dat niet en als jij het opmaakt, zet het dan op het boodschappenlijstje :exploding_head:??

1 like

Dat mijn moeder om 09:45 appt ‘is het goed als pa een bakje komt doen’. Ja tuurlijk is dat goed maar waarom zo vroeg?! Of ben ik gewoon een lui wezen die nog lekker in der pyjama aan het chillen was.

Haha mijn ouders liggen juist langer in bed. Die gaan heel lang lezen en ontbijten in bed.

Ik wil ontbijten maar mn vriend is de keuken aan het schoonmaken dus het is niet handig om nu broodjes af te bakken en een eitje te bakken.
Mijn prioriteit als ik wakker word is eten en van hem niet, zo irritant :tired_face:

4 likes

Dat denk ik ja!

Aan mijn vriend die bolletjes knakworst gaat eten, als ontbijt. Prima als je dat als lunch eet in het weekend, maar waarom op je nuchtere maag? :face_vomiting:

1 like

Omdat het lekker is

15 likes

Ik wil zelf mijn ruitenwisser vervangen maar het lukt niet. Ik snap ook niet waarom want zo moeilijk kan het niet zijn, maar krijg die oude er gewoon niet af. Heb al op internet gekeken maar die er nu op zit schijnt een nogal uniek exemplaar te zijn of zo. Denk dat ik maar hulp in moet schakelen :expressionless:

Ieuww vind je ja? Alleen de lucht al op mijn nuchtere maag vind ik ranzig.:sweat_smile:

Oh ja ik eet alles op m’n nuchtere maag :joy: Niet als ik 5 min wakker ben hoor, maar na een half uurtje ofzo, kom maar doorrrr

8 likes

Hahah ik heb zo’n kind op de bso. Echt letterlijk bij alles ‘mag ik wat zeggen?’ en dan houdt ze dr verhaal. En dan twee minuten later opnieuw ‘mag ik wat zeggen?’. :sweat_smile:

2 likes