Ik draag vooral minder make-up omdat ik nooit meer uit ga of anderszins uitjes heb, en omdat lippenstift+mondkapje echt nite werkt.
Ik ben juist wat meer make-up gaan dragen (maar droeg ook echt heel weinig, 't is nog steeds geen full face) omdat ik iedere keer zo schrok van mijn eigen hoofd met videovergaderingen
Ik vind dit best een vreemde vergelijking en ik denk niet dat jij/wij in staat zijn om te oordelen over de keuzes die dakloze mensen maken. Als je elke dag weer in onzekerheid zit en niet weet of je die dag wel kan eten, slapen of op een wc kan zitten is dat echt wel het laatste waar je je druk om kan maken. Nadenken over hoe je overkomt en of dat wel beleefd is is al een privilege maar al helemaal in vergelijking met iemand die letterlijk niets heeft. Als je elke dag bezig bent met overleven snap ik heel goed dat dat niet het eerste is waar je aan denkt en ik vind het vrij bizar om dat van iemand te verwachten. Het is ook niet zo dat hij vroeg om een suite in het Hilton en een plateau kaviaar. We hebben het hier over een salade, frisdrank en een broodje en dan nog is hij “niet bescheiden genoeg?” Wanneer is het dan wel goed? Als hij om een patatje van €2 had gevraagd was het zeker weer niet goed geweest want “dat is ongezond.”
En als je graag iemand wil helpen maar je wil/kan geen €8 besteden dan kan je dat toch gewoon zeggen? Dat hoeft ook echt niet lullig, je kan prima zeggen “ik kan helaas op dit moment niet zoveel geld missen maar ik kan wel alleen de salade voor u halen”, bijvoorbeeld. Ik heb ooit wisselgeld gekregen van een dakloze man haha, ik had alleen een briefje van €10 en heb toen eerlijk gezegd dat ik dat bedrag niet kon missen maar dat ik het in ruil voor zijn wisselgeld (iets van €7 in muntjes) kon geven. Prima oplossing.
Moest denken aan deze tweets trouwens, moest wel lachen om de eerste eigenlijk maar het antwoord erop is ook wel raak:
Een hele waslijst? Het is letterlijk een maaltijd en een flesje drinken.
Ben nu wel benieuwd, wat vind jij wel acceptabel om te vragen als dakloze? Waar ligt de grens? En @Max of een ander in situatie is toch ook gewoon een volwassene en meestal ben je dan prima in staat om zelf aan te geven dat je iets niet wil/kan kopen. En als je dat niet durft te zeggen dan is dat niet de schuld van die man hè.
Ze is toch niet verplicht om dat dan ook te geven? Je bent dan nog steeds prima in staat om te weigeren of iets anders te kopen hoor. Je grenzen aangeven is ook je eigen verantwoordelijkheid, die man kan ook niet ruiken wat te ver gaat en wat niet. Natuurlijk is het niet handig om om exorbitant dure of ingewikkelde dingen te vragen want dat zullen veel mensen niet goed vinden. Maar een broodje, salade en flesje drinken lijkt me daar nou niet direct onder vallen.
Mijn man moet morgen met het ov voor werk want een van zijn klanten ‘houdt niet van videobellen’. Dat is toch van de zotte. Mijn man is niet echt in de positie om er iets van te zeggen helaas. Hij zit er aan te denken om een dure Greenwheels te huren zodat hij niet met het ov hoeft.
Hoezo zijn mensen zo egoïstisch? Leer dan maar videobellen in plaats van mensen onnodig in gevaar brengen.
Door deze discussie realiseer ik mij dat ik nooit aan een dakloos iemand vraag of hij/zij wat nodig heeft. Misschien maar eens doen!
Ja of mijn Nike vest met boodschappen maar echt max 20 min in 5 dagen dus nee die was ik al 2 weken niet
De goedkoopste maaltijdsalade is 3 euro bij de appie, een stokbrood 65 cent en een fles fanta eigen huismerk van 1,5 l is 57 cent. Dus dat hoeft niet bij elkaar 10 euro te zijn.
Prima als je geen €4,22 kan missen, kan me echt wel voorstellen dat dat voorkomt en lijkt me dat je dat dan kan zeggen. Maar vind het ietwat overdreven hoe er nu gedaan wordt over de man. Alsof hij om een driegangen menu vroeg. Het enige wat hij vroeg was een maaltijd en wat drinken. En eerlijk gezegd zo raar vind ik de vraag voor brood naast een salade niet, vooral niet als je honger hebt en niet weet wanneer je de volgende keer kan eten. Maar vind niet dat het aan ons is iets te vinden over wat hij vraagt: of je kan het geld missen en voorziet de man in zijn wens, of je geeft aan dat je niet zo veel kan missen en evt 2 van de drie dingen kan kopen.
Ik lees bij bovenstaande reacties dat je verwacht 2/3 € kwijt te zijn als je iets wilt kopen voor iemand, en niet 10 euro. Het enige wat ik er mee aangeef is dat die man niet voor 10 euro aan producten vraagt, maar dat je €4,22 die man kan voorzien in zijn behoefte (en dat dat helemaal niet zo ver weg ligt van het bedrag wat je zelf voor ogen had). Het enige wat hij vraagt is drinken, en een maaltijd (want laten we eerlijk zijn, zo een maaltijdsalade zonder broodjes erbij vult van geen kant, en al helemaal niet als je wellicht al een paar dagen weinig gegeten hebt). En als je het niet kan missen zeg je toch “Ik kan die maaltijdsalade niet betalen, zal ik een verpakking beleg kopen voor bij het stokbrood?”
Het staat je natuurlijk altijd vrij om de duurste maaltijdsalade met garnaal van €5,50 en een sixpack coca cola te kopen voor zo iemand.
Dan mag je zelf invullen wat je gieriger vindt: iemand helpen met de goedkoopste producten voor 4 euro (omdat je wellicht inderdaad geen 7/8/9/10 euro kan missen), of oordelen over dat de man gewoon vraagt naar de producten die hem het fijnst lijken op dat moment.
Ok, die twitterdiscussie had ik niet meegekregen, evenals de reacties hier op het forum erop. Ik wilde nog wel even duidelijk maken dat ik vooral geïrriteerd ben dat de dakloze ineens verdwenen was. Als hij er nog had gestaan had ik er waarschijnlijk niet meer over nagedacht, en dit al helemaal niet in dit topic geplaatst.
Wat ik zo vervelend vond aan die wensenlijst is dat ik het bedrag dat ik ongeveer aan hem had willen besteden niet meer kon bepalen. Ik bied dit daklozen wel vaker aan en dan komt hun wens meestal overeen met het bedrag wat ik in mijn hoofd had, dus ik had deze even niet verwacht. Mocht ik kleingeld gehad hebben had het me echt geen reet uitgemaakt wat hij ermee ging kopen, drugs, patat, een croissantje, zijn geld. Ik voelde me dus door hem voor het blok gezet, en uiteraard had ik kunnen zeggen: nee sorry man, dit is me iets teveel, maar dat vind ik nu makkelijker gezegd dan toen gedaan. Ben me inderdaad bewust van mijn geprivilegieerde positie, kan het geld prima missen, en het was inderdaad etenstijd, dus ja wie ben ik dan om te zeggen nee sorry dit wil ik niet aan je besteden.
Haahahahahaha zo droog sta je dan met een boodschappentas vol.
Aan mezelf. Heb sinds anderhalve week een stappen doel van 8000 gesteld om mezelf het huis uit te krijgen (heb geen werk) en vandaag lukte naar buiten niet en vind ik dat echt kut want ik knap juist op van wandelen. Ben dan meteen bang dat ik morgen ook niet ga en weer dagen op de bank lig te rotten.
Aah snap je gevoel. Misschien kun je er een beloning aan verbinden? De ene keer is het een kop koffie bij een leuk koffietentje, of je ontbijt als ‘‘beloning’’ voor het wandelen. Dan ga je al redelijk vroeg en heb je hopelijk een goed begin van de dag
Misschien is een avondwandeling geen slecht idee! Heb dan altijd het idee dat de hele dag verpest is maar je hebt een goed punt. Vind het altijd lastig in in de avond nog de deur uit te gaan maar een frisse neus is wel helpend denk ik. Woon nu tijdelijk in een stad die prachtig is in de avond.
@Fiets dat ga ik doen! Voor een koffietje wil ik wel een blokje om
Ja hoor. Zit de hele dag al mijn poort open te houden omdat ik mijn pakketje écht dringend nodig heb. Aangezien er zo weinig kattengrind in de bak zit dat mijn katten liever op de deurmat schijten. RIJDEN ZE GEWOON LANGS. En het is een doos van 40 kg die ik dus nu moet gaan ophalen op een postnl punt
Wat kut! Sterkte met je rug alvast
Ja dankjewel heb net wel al een klacht ingediend (lol new me) en dat voelde ook al goed
Ik word meestal aangesproken op momenten dat ik echt geen tijd heb omdat ik een trein moet halen. En als ik dan een keer rustig de tijd heb en me voorneem wat boodschappen voor iemand te halen als ik word aangesproken, dan is er op dat moment net niemand. Ach ja, alleen maar goed als ze er niet zijn want dat betekent hopelijk dat ze onderdak/eten hebben voor die avond!
Ik vind de wandelingen vlak voor het eten of na een grote maaltijd altijd het lekkerst! Maar het liefst voor het eten zodat je lekker koud en hongerig thuiskomt en meteen kan gaan koken en eten