Ik ben vrij gemengd over Rijnenburg en niet per se heel goed ingelezen. Heb wel af en toe eens een gemeenteraaddebat hierover bekeken en ik vind groenlinks yup op de fiets iets te simplistisch, maar vvd wil overal bouwen ook. Het is gewoon een vrij genuanceerd verhaal waar nu twee behoorlijk gepolariseerde kampen in ontstaan. Bouwen in de binnenstad duurt langer, maar Utrecht heeft inderdaad nog locaties en binnenstedelijk bouwen heeft, mits betaalbaar, ook mijn voorkeur. De infrastructuur ligt er al en je kan de polder dan gebruiken voor bijvoorbeeld duurzame energie of natuur laten en ook dat is nodig, we hebben daarin gewoon nog een enorm lange weg te gaan. Daarnaast denk ik dat men Rijnenburg idealiseert als zogenaamde quick fix: voordat daar mensen wonen ben je ook een tiental jaren verder, voordat het een aantrekkelijke plek wordt (infrastructuur want je kan die 20.000 woningen niet laten leunen op de voorzieningen van Leidsche rijn, Kanaleneiland en Nieuwegein ) nog wel langer en ik denk dat het qua locatie tot die tijd ook geen serieus middel is voor lagere prijzen. Tegelijkertijd denk ik: de noodzaak is wel enorm hoog. Er is gewoon een woningentekort en je moet daar tegenaan gaan bouwen. 60.000 huizen voor 2040 is een ambitie waar niemand wat aan heeft als je nu al 40.000 zoekenden hebt.
Denk dat je uiteindelijk gewoon net als de VINEX landelijk aangewezen locaties met duidelijke eisen moet gaan krijgen en het gesteggel niet op het niveau van de gemeentelijke politiek moet laten (niks tegen gemeenteraden hoor, maar ik vind sowieso dat dit vrij grote beslissingen zijn voor een vrij laag niveau van politiek). Dan kan je ook andere scenario’s buiten Utrecht onderzoeken en verdwijnt de noodzaak om op een klein stukje land alle wensen te realiseren. Het zijn twee landelijke crisis (klimaat en wonen), hoezo wordt dat niet landelijk opgelost. Dit (of je ruimte opoffert om een landelijk probleem tegen te gaan) is geen gemeentelijke kwestie.