Volgens mij is dat alleen voor de huurder als de verhuurder kan aantonen dat de huurder verantwoordelijk is voor het toebrengen van schade. Dus bijvoorbeeld als jij een lekkage hebt veroorzaakt, of stukken eraf hebt gebikt.
Zolang dat niet het geval is, en het gaat om onderhoud, is dat mooi niet jouw probleem.
De bewijslast ligt dus ook bij de verhuurder!
Heb je toevallig een rechtsbijstandverzekering? Ik heb dat een paar jaar geleden genomen omdat het in de particuliere huur altijd gezeik is en je op alle mogelijke manieren genaaid wordt. Vorig jaar hadden we een voortslepende kwestie met onze verhuurder (een gerenommeerde makelaardij waar alle werknemers een dikke auto rijden en blarblar vrijmibo blarblar doen) omdat ze ons overschot aan servicekosten een half jaar na de deadline nog niet terug hadden gestort. Wij hebben zelf iedere maand en op een gegeven moment iedere week gebeld en werden steeds afgepoeierd. Toen dacht ik: toch eens die verzekering aanspreken. Die advocaat stuurde 1 briefje in de trant van âjongens, jullie zitten hier fout en dat weten jullie zelf ook welâ en presto! Drie dagen later hadden we het hele bedrag terug.
Dit zijn vaak ook vieze tactieken waarbij de âmachtigereâ partij denkt dat jij het toch wel zult opgeven, omdat je idd afhankelijk van hen bent voor je borg etc. Niet door laten afschrikken!

(en in de toekomst eventueel een Bloomon boeket op tafel kan hebben staan hehe)
echt een upgrade haha
.

Of je moet verdedigen ofzo.