Waar erger je je aan? #9

Ik ben soms ook bang dat we moeten gaan accepteren dat “men” correct grammatica-gebruik niet meer belangrijk vindt… Soms zie je ook instanties en grote bedrijven zulke fouten maken (GGD bijvoorbeeld, tv-zenders) en dan denk ik echt: nee, dat wil ik niet! En ik begrijp dat dat dan vaak ook “maar” een social media-redacteur is die die fout maakt, maar dan zou ik nog willen dat daar strenger op wordt gehandhaafd.

Haha lol klinkt weer erg dramatisch.

19 likes

Hahaha ik ben ook zo dramatisch hoor. Mijn vriend werkt in het onderwijs en als je dan ziet hoeveel fouten er gemaakt worden door collega’s… Ik zou denk ik een klacht indienen bij de juf/meester als diegene mijn kind al niet eens kan leren spellen.:joy::joy::joy:

5 likes

2 dingen:

  • een collega appt me nu al voor de tweede keer met de vraag of ik morgen haar vroege dienst wil werken en dat zij mij avonddienst overneemt. Dat vroeg ze vrijdagavond al voor zaterdag en nu vraagt ze het weer maar dan voor morgen. En dat wil ik niet maar dan ben ik bang dat ze boos word dus kom ik maar gewoon niet online op whatsapp

  • ik heb weken geleden afgesproken met een vriendin voor vanavond. Ik denk dat zij het vergeten is en dat vind ik gênant want ik ben het niet vergeten

1 like

Ik zie de laatste tijd ook steeds meer fouten. De fout die ik vooral maar niet kan begrijpen is dat zo onwijs veel mensen na en naar door elkaar halen. Hoe dan???

6 likes

Ik zag van de week op facebook iemand die in 1 bericht 6x hondtje had staan :sob:

Hoe kom je er bij?!

8 likes

Ja die vind ik ook heel bijzonder! Heb het idee dat dat voornamelijk mensen uit het oosten/noorden zijn.

Die is wel heel knap! :sweat_smile:

2 likes

Ik woon in een studentenflat, dus ik kan niet teveel eisen stellen. Maar mijn verdieping is een speciale ‘stille’ verdieping met andere regels (geen alcohol, stilte na 22.00u, geen feestjes) en ik heb bewust voor deze verdieping gekozen omdat mijn slaap me heilig is.

Nou is het in de praktijk niet de stille verdieping en houdt bijna niemand zich aan de regels. Eigenlijk vindt bijna iedereen dat prima zolang het niet uit de hand loopt. Als in de gemeenschappelijke ruimte ‘s avonds laat het gezellig is, horen de meeste mensen daar niks van omdat de meeste kamers daar niet aan grenzen. Maar er is een select groepje van drie mensen die bijna elke nacht lawaai maken op de gang en ik word elke nacht wel een paar keer wakker. Het zijn ook meteen de jongste mensen van de groep. Het zijn ook echt domme dingen waarmee ze me wakker maken, namelijk rennen over de gang, hard praten op de gang en hun kamerdeur heel hard laten dichtvallen. Vorige week zondag gingen ze om 1 uur ‘s nachts voetballen in de gang. Het was maar een paar minuten, maar echt wat bezielt je. Het zijn echt een stelletje kutkleuters soms en ik merk dat ik het steeds moeilijker vind om overdag leuk tegen ze te doen (terwijl ik de rest van mijn huisgenoten over het algemeen leuk vind).

Alleen omdat ik een van de enige mensen ben die vroeg naar bed gaat en dicht bij hun kamers zit, is het moeilijk om hen hun gedrag te laten veranderen. Met dat voetballen was ik gelukkig niet de enige, maar verder heerst er een beetje een deal with it mentaliteit. Individuen die zeuren hebben het zwaar hier en ik snap dat van de ene kant wel, maar de domme dingen waarmee zij zoveel lawaai maken zijn gewoon op geen enkele manier te verantwoorden. Iemand (niemand weet wie) heeft anoniem een melding gemaakt van het lawaai en nu komt er soms onaangekondigd beveiliging controleren. De reacties daarop waren echt niet mals, vergelijkingen met de gestapo werden gemaakt enz. En ik snap het, want je woont in een studentenflat. En dat die regels niet precies worden nageleefd: prima. Maar bij dit soort dingen vind ik het dan wel weer het andere uiterste.

1 like

Of mensen die “maand” zeggen ipv maanden. “Sinds 2 maand doe ik dat” zie ik ook zo veel

6 likes

Is dat niet iets Vlaams?

1 like

Ik weet niet of het ook Vlaams is, maar zijn iig wel gebieden in Nederland waar dit gezegd wordt (oa Drenthe, delen van Overijssel).

6 likes

Volgens mij wel. Ik merk ook dat Vlamingen zo’n en zulke anders gebruiken dat Nederlanders? Zo’n wordt door hen ook voor meervoud gebruikt volgens mij?

2 likes

Volgens mij is dat ook iets Limburgs.
Tenminste, ik ken het uit Limburg hahaha
Is heel erg ingeburgerd in de spreektaal.

1 like

Volgens mij is dat net zoiets als zo’n gebruiken in plaats van zulke. (Bv. Zo’n dingen) Dat is ook gebruikelijk/spreektaal in bepaalde streken.

2 likes

Jep Overijssel hier, ik zeg vaak maand ipv maanden.

Ik kwam er laatst achter dat de fitbit vaak ook meer calorieën rekent dan daadwerkelijk verbrand. Want op Rubkeeper was het altijd lager dan met de fitbit. Toen ben ik gaan googelen en ontdekte ik dat.

Geen alcohol op heel je verdieping? Dat vind ik wel heftig haha maar voor de rest klinkt het goed en superflauw dat je ganggenoten zich er niet aan houden. Weet je waarom ze op die afdeling wonen?

Dit is niet een hele geniepige sneer naar jou toe, maar ik zie artsen op werk dit ook doen. Ik vind dat echt gênant als je op een bepaald niveau werkt (en betaald wordt!) en je nog steeds ‘dat betekend’ schrijft.

3 likes

Een hoogleraar taalwetenschap mailde mij van de week ‘dat verdiend niemand’ :slightly_smiling_face:

4 likes

Oh haha ik heb zelf ook een knetter dyslectische collega die ook nog vaak caps lock aan heeft staan. Dus die dossiers van haar zijn echt niet om aan te gluren. :joy:

1 like

Ik heb afgelopen week een collega gemaild en schreef ergens ‘hen’ in plaats van ‘hun’. :upside_down_face:

Ik erger me trouwens soms aan jongeren die doen alsof dyslexie een doodvonnis is.