Waar erger jij je aan? #2

Ik weet niet of je mij bedoelt, maar ik denk dat je realiteitsbesef daardoor verminderd is/zou kunnen zijn. En in hoeverre kun je weten of je kan overleven in de echte harde wereld, als je die echte harde wereld nooit met weinig geld hebt hoeven trotseren tijdens je studietijd? Dat is toch juist onderdeel van de harde wereld waarover je praat? Of wat zie jij als de harde wereld? Dat zijn slechts wat hersenspinsels, misschien zit ik er naast. Maar deze discussie is al best vaak gevoerd :yum:

1 like

De verschuiving in tijd snap ik wel, maar als je fulltime gaat werken heb je toch aanzienlijk meer inkomen dan wanneer je studeert? Dus wanneer is precies dat stukje ‘harde wereld’/‘het rooien met weinig geld’ dan? Of vullen we de definitie daarvan anders in?

Ik heb al uitgegeld wat ik hiermee bedoelde. Komen we weer bij de realiteitszin en het leven in een harde wereld, maarja, die woorden zijn qua definitie zo discutabel.

Ik zie in ieder geval allerlei mensen om me heen die geen idee hebben hoe financien werken, omdat ze nooit zelfstandig geweest zijn op dat gebied. Zijn allemaal hoogopgeleiden die constant mij om advies vragen.

Dat ‘moeten redden met weinig als je studeert, zelfs als je ouders helpen’ is toch volledig afhankelijk van hoeveel je ouders je geven? Sommige ouders maken maandelijks dus 500-infinite money naar hun kinderen over. Dan redden ze zich nooit met weinig.

Ik denk dus wel dat je er veel van leert om met weinig geld veel voor elkaar te krijgen, maar dat is puur mijn mening en daar hoeven we verder ook niet meer over te discussieren, want we verschillen van mening en dat is oke.

1 like

Net de inkopen gedaan voor het feest dat mijn vriend en ik geven ter ere van ons geregistreerd partnerschap. En man man man wat wordt het allemaal duur. Ben echt bang dat we geld te kort komen

Sowieso na de maand november hebben we geen geld meer voor de feestdagen

Waarom het afkapte, was omdat ik al 10x deze discussie heb zien onstaan op het forum en ik alle invalshoeken nu wel ongeveer ken. Ik denk er alleen nog altijd hetzelfde over, dus dan wordt discussieren zinloos voor mij. Mijn kijk hierop verandert niet meer, maar ik vond de uitleg over het Belgisch systeem wel waardevol.

500€ + per maand krijgen is in mijn omgeving helemaal geen uitzondering. Nee, je hoeft niet specifiek een “arme tijd” door te maken als student, dat kan ook prima als werkende. Maar welke persoon met een baan van 32+ uur is nou arm? Dat komt toch niet voor, of ben ik nou gek?

Gedeeltelijke afhankelijkheid danwel gedeeltelijke zelfstandigheid is een prima middenweg in mijn optiek. Dat is de 100/200€ per maand waar ik het al eerder over had.

Dit komt helaas zeker wel voor !

3 likes

Zelfs met minimumloon heb je dan toch nog 900€ besteedbaar inkomen toch?

Of bedoel je specifieke gevallen?

Ik bedoel inderdaad specifieke gevallen. Niet dat alle mensen die 32+ uur werken en minimumloon hebben arm zijn.

1 like

2 likes

Dat beautybloggers/youtubers kei vaak een filter over hun swatchfotos en videos plakken. Als je dan een kleur lippenstift of iets koopt lijkt het totaal anders omdat er aan die swatches is gesleuteld :unamused:
En boozyshop heeft bij veel nieuwe producten swwtches op een getinte huid. Prima natuurlijk. Alleen maar fijn voor mensen met donkere huidskleur. Maar bij een bleek spook als ik zijn kleuren heel anders en zo kan ik dus niks inschatten. Doe het dan op meerdere huidskleuren.

First world problems dit.

2 likes

Je bent dan idd relatief arm als je 32u per week werkt voor €10 netto per uur, want dan verdien je minimaal 1280 netto.

900 was dus zelfs nog te laag geschat.

Hier is een huis kopen eigenlijk niet eens aan de orde tot je 30+ bent en een vaste relatie hebt haha. Een lening is gewoon onbetaalbaar.

Het is in België zeker niet altijd evident om comfortabel te leven als alleenstaande met bijvoorbeeld een startersloon. Je geeft al snel 45% of meer van je nettoloon uit aan alleen kale huur en woontoeslag is hier heel anders geregeld (en iig in mijn omgeving echt een last resort)

7 likes

Ik had een mooie yoghurtbeker die ik vaker meenam naar mijn werk.
Ik ben hem een keer vergeten mee te nemen dus heeft hij daar een dag gestaan. Blijkbaar is hij toen gevallen. Kan gebeuren maar dat wordt dan niet verteld. Ik zag wel een lijn maar ik zag vanavond pas dat de beker over de lengte helemaal gescheurd was, dus onbruikbaar. Heel fijn

Wat jammer. Ik ken woontoeslag niet. Hier is een huis kopen ook geen vanzelfsprekendheid, maar het is volgens mij voor iedereen die modaal verdient wel haalbaar.

Een klassieke tale as old as time ergernis

Je wilt een ophaalpunt voor je pakket invoeren, maar dat kan niet.
Prima, de volgende dag ben je toch thuis, kan nog goedkomen.
Lekker ruim geschatte levertijd tussen 1 en 4, ook prima, je gaat de deur niet uit en gooit je planning om.
Kwart over vier, het is je na 3 keer gelukt die honderd tekens tellende code juist in te voeren, bezorging uitgesteld tot tussen 8 en half 11.
Je had geen tijd om je ov op te laden en bent al gehaast en geirriteerd, dus mis je 3 trams, stapt bij de 4e in de verkeerde, vergeet uit te checken en betaalt alsnog meer dan als je gewoon een kaartje had gekocht ipv ergens tussendoor met je volle tas de appie in spitstijd in te gaan voor de oplaadautomaat.
Je haast je terug naar huis van dat etentje, want je bent de komende 2 dagen precies alleen thuis om te slapen, want voordat je op vakantie kan moet je al het werk inhalen wat je eigenlijk in die periode zou doen, omdat je het concept vakantie nog steeds niet begrijpt.
Je bent thuis, vindt geen briefje in de bus en opgelucht besef je dat je op tijd bent.
Je checkt je track&trace code, ook wel kijk hoe je bezorger een middelvinger naar je opsteekt code (disclaimer: zijn hardwerkende mensen, doen zwaar en onderbetaald werk, in deze ergenis hebben ze even een andere rol).
Bezorging uitgesteld tot morgen, tussen 12 en 3.

De pakketjesdans grijpt je altijd.

9 likes

Eczeem op mijn ooglid :sob:

Ik werd al geïrriteerd over de “Belgen zijn lui” berichten maar goed daar is dus al over gediscussieerd haha.
Mijn two cents:
Mijn kot wordt betaald door mijn ouders en ik krijg ook eetgeld. Als ik zelf voorstel iets te betalen dan weigeren ze dat ik dat doe. Hun reden is omdat ze zoiets hebben van, zolang wij het kunnen, doen wij het (tijdens studie natuurlijk). Ze willen niet dat ik mijn eigen geld uitgeef zolang dat niet nodig is zodat ik geld aan de kant kan houden voor later. Plus zelf al zouden ze niks betalen, ik kan onmogelijk alle kosten zelf betalen. Mijn voltijdse studie laat me toe 1 dag in de week te kunnen werken, meer is echt niet haalbaar. Zelfs 1 dag iedere week was al onhaalbaar voor mij vorig jaar want anders is er echt geen tijd om op adem te komen. Nu ik minder vakken opneem is dat voor mij wel weer haalbaar.

Er zijn inderdaad studenten op mijn faculteit die met “hun” dikke BMW naar school komen maar daar moet ik een beetje mee lachen.
Ook zijn er idd ouders die nog veel te veel voor hun kind doen (zoals iedere week het kot komen poetsen?? Belachelijk gewoon).

Om het kort te houden: zoals @Eddie al zei, ligt de focus hier op fulltime studeren omdat veel studies dat ook vragen en het is hier wat raar als je veel werkt. Komt idd over alsof je je studie verwaarloost.
Ik heb het hier al eens eerder vermeld, maar als ik hier op het forum zie hoeveel uren mensen naast hun studie kunnen werken. Dat is hier echt vaak onmogelijk want veel contacturen/verplichte lessen of practica.

Tja kijk, als iemand op me neer kijkt omdat ik alles krijg van mijn ouders, so be it. Ik ben hun heel dankbaar en ze besparen mij heel wat financiële stress. Ik kom echt wel op mijn eigen poten terecht, daar twijfel ik niet aan.

Ik denk ook dat de cultuur op vlak van studie/werken/zelfstandigheid tussen NL en BE zo verschillend is dat het vergelijken misschien niet veel zin heeft.

23 likes

Ben het hier echt mee eens. Zeker omdat ik in NL heb gestudeerd en nu in BE studeer. Er zijn inderdaad gigantische verschillen tussen beide landen wat betreft ‘studentencultuur’. Het een is niet slechter dan het ander, of beter. Het is gewoon verschillend en dat is helemaal oke.

Wel dop ik dus volledig mijn eigen boontjes zelf hier, ook financieel. En daar wordt wel eens opgekeken hier omdat het inderdaad niet ‘normaal’ is, of in ieder geval niet vaak voorkomt. En ook dat is helemaal oke.

Geen idee wat ik met mijn verhaal wil zeggen, wilde ook gewoon mijn ei kwijt ofzo hahaha.

6 likes

Ik word echt gestoord van de reclames op instagram. Je klikt 1 story aan en altijd direct daarna reclame. Je scrollt door je feed heen en de helft is reclame.

2 likes