Ik werd al geïrriteerd over de “Belgen zijn lui” berichten maar goed daar is dus al over gediscussieerd haha.
Mijn two cents:
Mijn kot wordt betaald door mijn ouders en ik krijg ook eetgeld. Als ik zelf voorstel iets te betalen dan weigeren ze dat ik dat doe. Hun reden is omdat ze zoiets hebben van, zolang wij het kunnen, doen wij het (tijdens studie natuurlijk). Ze willen niet dat ik mijn eigen geld uitgeef zolang dat niet nodig is zodat ik geld aan de kant kan houden voor later. Plus zelf al zouden ze niks betalen, ik kan onmogelijk alle kosten zelf betalen. Mijn voltijdse studie laat me toe 1 dag in de week te kunnen werken, meer is echt niet haalbaar. Zelfs 1 dag iedere week was al onhaalbaar voor mij vorig jaar want anders is er echt geen tijd om op adem te komen. Nu ik minder vakken opneem is dat voor mij wel weer haalbaar.
Er zijn inderdaad studenten op mijn faculteit die met “hun” dikke BMW naar school komen maar daar moet ik een beetje mee lachen.
Ook zijn er idd ouders die nog veel te veel voor hun kind doen (zoals iedere week het kot komen poetsen?? Belachelijk gewoon).
Om het kort te houden: zoals @Eddie al zei, ligt de focus hier op fulltime studeren omdat veel studies dat ook vragen en het is hier wat raar als je veel werkt. Komt idd over alsof je je studie verwaarloost.
Ik heb het hier al eens eerder vermeld, maar als ik hier op het forum zie hoeveel uren mensen naast hun studie kunnen werken. Dat is hier echt vaak onmogelijk want veel contacturen/verplichte lessen of practica.
Tja kijk, als iemand op me neer kijkt omdat ik alles krijg van mijn ouders, so be it. Ik ben hun heel dankbaar en ze besparen mij heel wat financiële stress. Ik kom echt wel op mijn eigen poten terecht, daar twijfel ik niet aan.
Ik denk ook dat de cultuur op vlak van studie/werken/zelfstandigheid tussen NL en BE zo verschillend is dat het vergelijken misschien niet veel zin heeft.