Ik had dit weekend hetzelfde met mijn familie. En het ergste is nog dit verhaal (ik schaam me hier ook heel erg om, om dit te typen).
Mijn zus is een beetje aan het daten, vroeg mijn broer, echt super random en als eerste ‘is het een neger?’ (misschien doordat mijn vorige date een donkere huidskleur had en hij hem in zijn hoofd had ofzo). Ik word er echt verdrietig van. Sowieso, maar al helemaal omdat mijn date donker is. Dan komt hij misschien ooit mee naar mijn familie en is dit het eerste wat ze over hem hebben gevraagd? Dus ik sprak mijn broer aan, dat het geen normaal woord is en stel je voor dat het eerste wat over je gevraagd wordt is wat voor huidskleur je hebt (en dan ook nog in een achterlijke term gegoten). In plaats van dat hij iets toegeeft zegt die gast ‘Is hij een neger dan?’. Ik schaam me gewoon om dit op te schrijven. Mijn respect en liefde voor mijn broer is echt aan het verdwijnen, mede hierdoor.
Toen ik zei later op de dag nog tegen de vriendin van mijn vader dat het geen normaal woord is, en van ‘stel je voor dat zijn ouders meteen vragen wat voor huidskleur ik heb/in een gare term gegoten’ zei ze dat die kans groot was. Nou ik snap niet waarom ze die aanname maakt. En toen kwam ze ook met ‘het komt natuurlijk van het woord ‘negro’ wat zwart betekent’. Of het dan meteen ok is.
Zooo deze woede komt even naar boven nu. Bij vriendinnen kan ik ook keer op keer deze discussie voeren. Nee in iemands gezicht zouden ze iemand nooit neger noemen, maar ze vinden het wel normaal om iemand op tv bijvoorbeeld zo te noemen. Echt ik zweer je, ik sta bijna niet voor mezelf in de volgende keer dat iemand zo iets zegt.
(overigens begon een schoonzus ook tegen mij ‘je eet geen vlees, maar wel vis, dan moet je wel één lijn trekken hoor’. Ben er van vermoeidheid maar niet op ingegaan. En over mijn broer die eerst geen vlees at maar sinds ze een kind hebben wel ‘ja hij wilde het goede voorbeeld geven en niet voor haar kiezen’. Toen kon ik het niet laten om te zeggen dat je altijd keuzes maakt voor je kind en er aan alles nadelen zitten, zeker ook aan dierlijke producten geven. Maarja dit had ook nul effect natuurlijk :’))