Waar erger jij je aan?

Takkefile waar ik nu insta en ik moet naar de wc.

Mijn buurjongetje die nu voor de derde dag op rij zijn voetbal over de schutting gooit.

lek steken

2 likes

Maar volgens mij is dan antibiotica wel geindiceerd toch? Ik zou ook de huisartspost even bellen om te vragen. Better safe than sorry toch?

Edit: sorry ik snap er zelf ook niet veel van, maar dat <72 uur geldt volgens mij alleen als het gaat om antibiotica profylaxe (dus voordat je symptomen van de ziekte hebt). Maar jij hebt nu toch symptomen van Lyme, namelijk die erythema migrans kringen en dan is antibiotica volgens mij wel het advies.
Overigens zou ik niet te druk maken om “de ziekte van Lyme” want dat is volgens mij heel zeldzaam, de meeste mensen genezen na de huidafwijking gewoon.

Edit: genezen gewoon na de antibiotica kuur dus

1 like

Ik zou zsm naar je eigen huisarts gaan en ook antibiotica eisen. Ik ken mensen die lyme hebben en daar word je echt niet vrolijk van. In de eerste dagen/weken kun je een infectie nog voorkomen, daarna ben je gewoon de rest van je leven de lul.

Ja of je hele leven lyme hebben. Sorry hoor, maar ik kan me echt druk maken om hoe artsen omgaan met die ziekte. Het is iemands leven, wat vanaf dan plat ligt, en er wordt soms zo luchtig mee omgegaan!

Maar die ziekte komt zooooo weinig voor als je weet hoe vaak een tekenbeet voorkomt. Wacht gewoon tot je een kring ziet en doe ff chill.

11 likes

Sorry als ik je heb beledigd. Ik ken drie mensen met Lyme die gewoon niks meer kunnen. De moeder van een van hen heeft een boek geschreven over de zoektocht naar een behandeling die jaren duurde en waar ze constant van het kastje naar de muur werden gestuurd. Ik zou het vreselijk vinden als nog meer mensen die ziekte krijgen terwijl er in een vroeg stadium best nog wat aan te doen is en je later alleen nog maar kan hopen dat je goede dagen hebt.

De kans dat je met dit weer doodgaat aan uitdroging van de diarree die je van die antibiotica krijgt, is denk ik groter dan de kans dat je als gezonde begin-20-er meer dan uitslag krijgt van een tekenbeet in Nederland die je binnen 24 uur hebt verwijderd.

De kans op overdracht van de bacterie is zo enorm klein, zeker als je de teek binnen 24 uur verwijderd hebt (maximaal 3%) en de kans dat je na overdracht symptomen krijgt is enorm klein (4-5% van die 3%), en de kans dat die symptomen ernstiger zijn dan uitslag is ook nog eens enorm klein (weer een paar procent van die paar procent van die paar procent), zeker als je gewoon een gezond jong mens bent.

13 likes

Nou ja, dan willen we allebei hetzelfde :upside_down_face:

Dat mensen zich overal mee bemoeien of allerlei details willen weten waar ze niks mee te maken hebben.

4 likes

Dat het hier binnen nog steeds 28,5 graad is jezus ik sterf

5 likes

Haha dit! Daarom ga ik de komende weken naar Noorwegen. Op de Lofoten is het op het moment meer mijn weer.

Ik had trouwens vandaag het concentratievermogen van een gewokte garnaal door dit weer.

1 like

Even mijn ergernissen van de dag van me aftypen

1. Een vriend van mij voelt zich vaker eenzaam maar telkens wanneer we afspreken klaagt hij alleen maar (ook over sociale afspraken). Ik heb het vaker ter sprake gebracht maar er is niets veranderd. De laatste tijd word ik een beetje moe van al dat geklaag (ironisch)

2. Een ‘vriendin’ van me maakt nooit tijd vrij om wat af te spreken. Ze zegt wel afspraken af zonder een nieuwe datum voor te stellen. Zo vervelend.

3. Op mijn werk hebben ze het volgens mij niet door dat ik nog maar 6 weken ben. Ik kom om in het werk en krijg alleen nog maar extra :woman_facepalming:t4: Ik ga het nooit fatsoenlijk af krijgen

Oeh waar ben je dan geweest? Ik ben al eens in zuid Finland geweest maar dat zal toch anders zijn dan dit. Hoewel Finland met al die meren ook magisch is.

Ik ga 3 weken! Met de auto rondrijden en (wild)kamperen. We hebben wel een beetje uitgezocht waar we heen willen maar geen strak schema gemaakt. Gewoon kijken waar we zin in hebben.

Ik zal proberen om wat koele lucht richting Nederland te sturen als ik daar ben :wink:

Nou ik dacht juist dat de ziekte van lyme veel vaker voorkwam dit jaar, zoiets was op het jeugdjournaal.
Na ieder weekend kamperen check ik me dus ook 100 x panisch op teken van tussen mn kleine teen tot achter m’n oorlelletje.
En bij ieder bobbeltje ben ik in wilde paniek dat het een teek is terwijl het altijd een opengekrabte muggenbult is.

1 like

Thanks but no thanks :sunglasses:

1 like

Dat chronische lyme waar iedereen het ineens over heeft is toch niet eens wetenschappelijk bewezen? Ik vind het wel opvallend dat je het ineens overal ziet en hoort.

*ik erger me er trouwens niet per se aan, ik ben vooral benieuwd.

8 likes

Dat vogels zo vroeg gaan fluiten. :angry:

1 like