Waarin ben jij een snob?

Ja verre reizen, stedentrips, kamperen, interrailen, roadtrips e.d. Ik vind zulke dingen (Malgrat etc) niet boeiend genoeg en echt zonde om mijn vakantiedagen aan uit te geven. Lijkt me vreselijk 3 weken op een strand / camping hangen omringt door Nederlanders met meegenomen hagelslag e.d. van thuis “want dat hebben de supermarkten hier niet”. Daar ben ik snobistisch in :upside_down_face:

4 likes

Hierbij denk ik zelf altijd maar: je kan nooit iedereen pleasen en dat hoeft ook niet. Hun voorkeuren die niet hetzelfde zijn als die van jou doen niet af aan hoe graag ze bij jou zijn of wat voor leuk persoon je bent. Dus fuck dat zet die huismerk cola neer haha ze overleven het wel

8 likes

Ja sla

1 like

Geurkaarsen ben ik wel een snob in. Die cheapass dingen van de xenos/ikea ofzo trek ik heel slecht.

Goede messen. Als ik bij andere mensen ga koken en ik moet bijv. een ui snijden en dan krijg ik zo’n aardappelschilmesje dan sterft er iets vanbinnen.

Cola moet van een A-merk zijn. En het liefst Coca Cola. En sinaasappelsap moet vers geperst. Als er in een restaurant staat “fresh orange juice” en ik proef die typische conserveermiddel smaak doe eraan zit. Dan kan ik daar echt de pest in hebben.

5 likes

Ik ben misschien ergerlijk belast met snobisme maar ook zeker met verregaande beleefdheid dus ik zal het nooit laten merken als ik op bezoek ben! En ik kijk niet neer op eten (alleen op vlees), met eten ben ik blij :smile:

@Hufflepunk en de andere die zei alleen Nutella te eten. Dit is aan dovemansoren gericht natuurlijk maar er bestaan een hazelnoootpasta zonder palmolie die exact zoals Nutella smaakt.

Dus mocht je ooit in een pickle zijn en geen Nutella kunnen vinden

10 likes

Dat van die messen en geurkaarsen, zeeer herkenbaar.

Maar dat klopt toch ook gewoon. Niemand hier is toch serieus beter dan een ander alleen omdat je coca cola drinkt en dan zegt ipv als. Tenminste zo vat ik het op.

3 likes

Van Dale zegt: ‘iem. die zich uit ver­lan­gen naar aan­zien op aan­ma­ti­gen­de wij­ze voor­doet als ken­ner op het ge­bied van kunst en cul­tuur’

En we zijn inderdaad niet allemaal arrogant of pretentieus en willen ook niet allemaal doorgaan voor kenners denk ik, maar de term wordt volgens mij in de praktijk ook veel gebruikt op de manier waarop wij hem nu hier nu gebruiken, zo van: je bent een snob als je vindt dat er ‘rangen’ zijn in bepaalde dingen en dat jij alleen het beste wil en niet begrijpt dat andere mensen de ‘mindere vorm’ tot zich nemen (en misschien een minibeetje op hen neerkijkt op dit vlak?).

Echte ‘woordenboekdefinitiesnobs’ die dus doen alsof ze verstand van iets hebben en die kennis willen etaleren lijken me trouwens echt verschrikkelijke types haha. Maar ben er niet veel tegengekomen in mijn leven, geloof ik.

2 likes

snob : verwaand iemand; persoon die zich voornaam voordoet, die alles wat in de mode is bewondert en na-aapt; parvenu *. De herkomst is onzeker. Snob werd in 1781 voor het eerst in het Engels aangetroffen. De oudste betekenis is ‘knecht van een schoenlapper’. Stakers gebruikten het ook om een ‘onderkruiper’ of maffer * mee aan te duiden. In Cambridge was het onder studenten een scheldnaam voor een ‘burgerman’, zoals Nederlandse studenten van een filister * spreken. De huidige betekenis van snob werd in heel Europa bekend dankzij William Makepeace Thackeray’s ‘Book of snobs’, dat eerst (artikelsgewijs) in de Punch (1848) verscheen en later in het Nederlands werd vertaald met: ‘Ploertenboek’.

Ja… Wat zijn de Ameriekanen? Snobs… Ploerten. (Marcellus Emants, Inwijding. Haags leven, 1901)
Het groote publiek dat kunst koopt, bestaat voor een aanzienlijk gedeelte uit snobs. Deze bezitten geen verstand en smaak genoeg om zelf, onafhankelijk, het schoone uit te kiezen, doch laten zich leiden door de mode. (B. Canter, Kalverstraat, 1904)

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/snob

3 likes

Ik ben best een pleb denk ik, want ik geef niet zo veel om echte merken e.d. Ik vind het wel heel lekker om goed te eten met goede, verse producten maar een knorr pakje eet ik gewoon. Wijn van de Lidl en Hema vind ik erg goed, net als het gebak van de Hema eigenlijk.
Op het gebied van muziek, boeken, televisie etc. heb ik super veel guilty pleasures en ik volg het nieuws maar matig.

Waar ik wel echt snobistisch in ben is manieren/etiquette. Ik zou geen relatie kunnen hebben met iemand die daar geen waarde aan hecht (iemand die niet weet wat het verschil tussen een rokkostuum en een smoking is) en ik zou mijn kind later etiquette lessen laten volgen.

*Ik zou je trouwens nooit kut laten voelen als je bij mij komt eten en ‘niet weet hoe het heurt’ hoor. Voor alles is een tijd en plaats en bij gezellig eten met vrienden is etiquette niet het belangrijkst. Ik eet ook gewoon frietjes met mijn handen op de bank.

5 likes

Gold filled? Of bedoel je verguld? Want in vergulde sieraden kan ook een gigantisch kwaliteitsverschil zitten, het betekent eigenlijk vrij weinig.

1 like

Maar gebak heurt dan ook niet.

ik ben dus die taalsnob

5 likes

Ik dacht eerst ja misschien ook wel een beetje een snob met eten etc. maar eigenlijk vreet ik gewoon bijna alles (geef mij die taart maar!), vooral als ik ergens op bezoek ben. Misschien vind ik iets minder lekker, dus zou bepaalde dingen niet zo snel zelf kopen (dus meer qua smaak), maar ik kijk denk ik niet zo snel op iets neer.

2 likes

Pesto: alleen verse van AH.

1 like

Ik draag alleen 14-18 karaat goud. Vroeger kocht ik alleen goldfilled en verguld en had ik een hele zooi aan sieraden. Toen overgestapt naar ‘echt’ goud en nu heb ik een kleine collectie waar ik veel blijer mee ben.

Bedenk me net dat ik wel een goldfilled ketting heb. Bewaar/draag ik met name alleen nog omdat die zo duur was.

1 like

Koffie, brood, spelling en vertaalde boeken. Verder 100% pleb.

1 like

Ik dacht DAMN GIRL maar toen ging ik effe kijken op Etsy en de prijzen liggen natuurlijk wel hoog (startprijs rond €140 voor een delicaat kettinkje met een fijne hanger, voor zij die meelezen en interesse hebben) maar niet zo onbetaalbaar als ik dacht.

Mag ik vragen waarom je bent overgeschakeld? Ik heb tot nu toe vooral zilveren juwelen gekocht en wil meer goud gaan dragen maar heb dus geen ervaring met het onderhouden ervan.

1 like

Ik drink alleen Coca Cola en bladerdeegzooi moet vers zijn van dezelfde dag, met dagjes weg of vakanties moet ik dus vaak 's ochtends nog naar de supermarkt voor bijv. croissantjes.

1 like

Haha ik zeg ook koelkast en auuuto. Errug he?
Qua taal ben ik niet erg hoe het heurt, nu je het zegt.

Ik heb een slow juicer en drink eigenlijk het liefst alleen sapjes uit zo’n ding en niet uit een normale sapcentrifuge.