Waarin ben jij een snob?

Echt in niks

Als mensen zeggen dat ze houden van (avontuurlijk/ver) reizen, dan merk ik dat ik dat al meteen in twijfel trek. Ik heb te vaak gesprekken gehad met mensen die het dan hebben over een land écht leren kennen, als ze eigenlijk bedoelen dat ze vanuit hun all-in resort een begeleide uitstap hebben gedaan :roll_eyes:. Of dan zeggen ze dat reizen hun passie is, maar zijn ze in totaal nog niet naar 5 landen geweest.

Ik ben tijdens het reizen zelf totaal niet snobistisch, ik logeer in de armzaligste hostels en ga meestal voor de oncomfortabele optie als die goedkoper is. Maar als het gaat over ervaringen en wat je gezien, gedaan en meegemaakt hebt, wél. Vergelijk a.u.b. niet jouw reis naar een resort in Kaapverdië, waarbij je 1 keer een georganiseerde uitstap hebt gedaan naar het dorpje, met mijn reis naar Tanzania waarbij ik in dala-dala’s rondreisde en een vissenkop at. Of als je het hebt over “landen waar nog niet zoveel mensen geweest zijn” en ik bedoel bv. Oezbekistan, terwijl jij het over Kroatië hebt. Dan voel ik me wel echt verheven en verlies ik snel m’n interesse.

Ik geniet er ook echt van als mensen mij avontuurlijk noemen, raad vragen of duidelijk maken dat ze wel beseffen dat ik de “meer ervarene” in het gesprek ben. Dan heb ik er geen problemen mee om over je vakantie te praten :joy:.

Edit: Ik weet niet of dit echt snobistisch is, denk het niet, maar het ligt wel in de lijn van de rest van de reacties in dit topic.

9 likes

:slight_smile: ik herken veel van wat je schrijft, maar ik ben juist altijd bang om als reis-snob gezien te worden als het over reizen gaat, dus ik vertel bijna niks over mijn avonturen :zipper_mouth_face:

3 likes

Maar dit heeft toch ook heel erg met de middelen en het referentiekader van mensen te maken. Er is toch niet een soort algemene schaal van avontuurlijkheid of hoeveelheid landen die je bezocht moet hebben wat veel is. Als die personen vroeger altijd met hun ouders naar de camping in zeeland (niks mis mee, love kamperen in zeeland) gingen en nu zelf dus naar verre landen reizen en daar ook nog een uitstapje maken dan kan dat voor hun toch als heel avontuurlijk beschouwd worden. Of als je niet veel geld hebt en je spaart keihard om om de zoveel jaar op vakantie te gaan, dan tik je misschien niet meer dan 5 landen aan maar dan kan je nog steeds super veel van reizen houden?

Waarschijnlijk heb je dit zelf ook wel door haha anders post je het misschien niet in dit topic, maar lees dat niet echt terug in je post dus wilde het toch even zeggen.

14 likes

Voor jezelf zorgen
Ik ken mensen die nooit groente of fruit eten, die bij het kiezen van hun eten nooit het aspect ‘gezondheid’ meenemen, die nooit enige fysieke inspanning leveren, die gerust de hele middag met hun bakkes in de volle zon gaan liggen, die roken etc. En daar kan ik echt met m’n verstand niet zo goed bij. Tuurlijk eet ik ook chocolade en houd ik van m’n wekelijkse patatje, ik ben geen heilige , ik ben Arie Boomsma niet. Maar ik probeer wel zo te leven dat de balans naar ‘gezond’ uitslaat.

13 likes

Oh, nee, dat besef ik zeker! Ik dacht dat dat wel voor zich sprak als je in dit topic post :yum:. Ik voel me hierdoor zeker niet oprécht beter dan andere mensen (integendeel, ik vind snobisme een negatieve eigenschap, dus ik fluit mezelf heel vaak terug na dit soort gedachten).

Ik vind het superleuk om met anderen over reizen en vakanties te praten en iedereen moet sowieso doen wat hij zelf fijn vindt op vakantie, het is geen wedstrijd. Ik vind het fantastisch als mensen voor het eerst alleen op reis gaan of met hun gezin voor het eerst buiten West-Europa gaan. Dan ga ik echt niet de snob uithangen door dat “te min” te vinden, ik ben daar ook ooit begonnen en het ís ook gewoon spannend en leuk. Maar als mensen zelf al het gesprek binnen komen met hoe avontuurlijk ze wel niet zijn en het dan over hun all-inclusive reis hebben, dan heb ik wel een innerlijke eyeroll. En dan voelt het voor hen misschien superavontuurlijk, maar dat is snobisme en daar gaat het topic over, toch?

Het hangt inderdaad zeker ook af van je situatie en van wat je gewend bent, maar dat geldt voor veel dingen in dit topic volgens mij.

(Ik dacht eerlijk gezegd dat dit soort “disclaimer” niet nodig was in dit topic. Ik ben verder juist alles behalve een snob, volgens mij.)

3 likes

“Ik ben Arie Boomsma niet” :joy:

Ik ben toch zeker Arie Boosma niet.
Er staat geen gym in mn tuin.
Ik Ben Arie Boomsma niet.
Ik heb een negatief fortuin.
Als er straks bankbiljetten groeien op mn rug,
ben jij de eerste die het hoort, kom dan nog maar eens terug.

39 likes

Oh nee bedoelde mijn reactie ook niet alsof je jezelf moet verantwoorden oid, sorry als het zo overkwam. Wilde alleen een andere kant ervan laten zien hoe je er ook tegenaan kan kijken want haalde dat niet echt uit je berichtje.

1 like

Ik ben snobistisch wat reizen betreft. Alles wat te maken heeft met een rondreis per bus of een cruise vind ik echt niet kunnen. En dan bedoel ik met name mensen van onder de 65 die zulke reizen maken (mijn schoonzus en haar vriend). Vooral die cruises vind ik verschrikkelijk: zoveel mileuvervuiling en steden die binnen een paar uur overspoeld worden met toeristen die max. 2 uur of zo blijven.

Het erge is dat ik zelf ook veel reis maar dan per auto.

2 likes

Ik zal wel dom-links zijn, maar ik probeer te achterhalen uit je post wat dan volgens jou goed of ‘slim-links’ is, maar dat haal ik er nog niet helemaal uit. Ik ben benieuwd hoe je dat dan ziet.

5 likes

Ik snap het ook nog niet zo goed, hoop dat je vanavond duidelijker kunt zijn.

1 like

Ik ben een soort omgekeerde snob op muziekgebied. Ik erger me echt dood aan mensen die neerkijken op popmuziek, die automatisch alles dat populair is wegzetten als plat vermaak en slechte muziek. Ik kijk daar weer een beetje op neer, dus dat is dan weer snobistisch…

Verder ben ik een snob wat tafelmanieren betreft. Als mensen bijvoorbeeld met hun ellebogen op tafel eten, of alleen met een vork hun eten naar binnen harken in plaats van gewoon met mes en vork te eten… brrrrrr.

15 likes

Ik word ook altijd een beetje opstandig van muzieksnobs die popmuziek afkraken. :rage: Vorig jaar kwam ik zo’n overdreven snob collega tegen bij het concert van King Crimson en volgens mij was hij oprecht boos dat ik alle muziek kende en meezong/“speelde”, alsof ik dat niet waard was omdat ik enthousiast word van het Songfestival. Heb stiekem genoten van het idee dat ik dat superdure concert waar hij nog maanden over zou vertellen een beetje voor hem verpest zou kunnen hebben. :blush:

9 likes

Haarverzorgingsproducten, pindakaas en tonijn

1 like

Ik wil eigenlijk nog wel duidelijker weten wat je hier nou mee bedoelt

1 like

Herkenbaar! Mijn ouders weten ook niet zo goed wat gezond eten is. Ik heb daar een beter beeld bij, eet niet altijd gezond hoor! Ik wil ze dat wel heel graag bijbrengen, omdat ik het belangrijk vind dat ze iig weten wat wel en niet gezond is, maar vind het moeilijk om niet betweterig of inderdaad snobistisch over te komen

Ik herken dit! Alleen is het met mijn huisgenoten. We hebben afgesproken om vegetarisch te eten, maar ze weten echt niet wat vleesvervangers zijn. :frowning: Dus ik zit vaak als één van hen gekookt heeft later nog noten weg te knagen. Ik zou ze graag een keer een lesje willen geven over vleesvervangers, maar ik wil idd niet snobistisch of betweterig overkomen

1 like

Heh ze heeft haar reactie nu verwijderd of kijk ik niet goed? :face_with_monocle:

Ik stuur je een pb!

1 like