Wat eet je vanavond #3

desembrood met “virginia steaks” van seitan, zelfgemaakt knoflooksausje, salade van paprika, komkommer en ingelegde aubergines

4 likes

bulgurballetjes klinkt interessant! hoe maak je die?

1 like

Na enkele dagen ziek zijn eindelijk weer wat echt voedsel: Vega crispy kip en gebakken rijst met champignons, spinazie, wortel en erwtjes

1 like
Recept

Voor 6-8 personen (voor circa 45 gehaktballetjes):

• 500 g lamsgehakt (geen mager gehakt)
  • 100 g ongekookte bulgur
  • 1 grote ui, fijngesnipperd
  • 1 el oregano
  • 1 el knoflookgranulaat
  • 1 tl kurkuma
  • 1 tl paprikapoeder
  • zeezoutvlokken en versgemalen zwarte peper naar smaak
  • gekookte tagliatelle gemend met wat boter voor erbij

Voor de saus

• 3-4 el olijfolie
  • 1 flinke bol knoflook, tenen losgehaald en in dunne plakjes gesneden
  • 2 blikken tomatenblokjes à 400 g
    1/2 - 1 tl chilivlokken naar smaak
  • 500 ml koud water

Doe alle hoofdingrediënten behalve de tagliatelle in een grote kom en kneed er met je handen in een paar minuten een gelijkmatig geheel van. Rol er balletjes van, druk goed aan.

Zet voor de saus een grote pan op middelhoog vuur en schenk de olijfolie erin. Bak de knoflook een paar minuten tot de plakjes glazig, maar nog niet bruin zijn. Voeg de tomatenblokjes, chilivlokken, het water en royaal zeezoutvlokken en peper toe.

Breng de saus zachtjes aan de kook, leg de gehaktballetjes erin en roer om ze met de saus te bedekken. Laat het circa 1 uur zachtjes pruttelen met een deksel schuin op de pan, tot de gehaktballetjes gaar zijn. De vloeistof moet indikken tot een rijke, dikke saus, dus haal het deksel er na 30 minuten af als de saus er te waterig uitziet. Eventueel nog extra peper en zout toevoegen, serveren met tagliatelle.

Ik heb gemengd gehakt gebruikt trouwens, kan evt ook vega gehakt natuurlijk! Het was heel lekker, had er ook nog yoghurt met geroosterde paprika, pistache en dille bij voor ernaast. Echt top.

Mijn eerste Sabrina Ghayour probeersel, bedankt voor het tippen @grace (sinds je haar genoemd hebt, heb ik steeds getwijfeld over haar kookboeken haha en nu dus eindelijk gekocht) en @Marquez. :smiley:

3 likes

Sperziebonen en een chorizoworstje

Ik vind die van de AH (meest basic verpakking) juist wel lekker! Anders vegetarische slager. Heel veel andere vind ik te echt, dat zijn de vega gehakt die er in de verpakking al uit zien als echt gehakt. Zo’n roze, wormerig blok. Die zijn vaak ook wat zoetig, roept bij mij de herinnering op aan Deens varkensgehakt haha.

1 like

Helaas met kant en klaar pannenkoeken, want heb geen tijd om die te bakken 🥲

Edit: Ennnn ook deze was lekker! Tot nu toe wel fan van Sabrina Ghayour (uit boek Simply)

noodles met bimi, courgette, wortel, gember, knoflook, sojasaus en chili

Wij gaan naar het eetcafé in het dorp waar we vanaf december gaan wonen :heart_eyes::heart_eyes:

6 likes

6 gangen inclusief wijntjes & (virgin) cocktails bij een superlekker restaurant.

4 likes

Super leuk dat je zo enthousiast over haar recepten bent! Deze staat ook nog op mijn mijn lijstje om te maken. Had je trouwens ook dat zoet, vet, zuur, zout kookboek gekocht?

Ik ga na 3 maanden wachten eindelijk bij Oak Gent gaan eten

3 likes

Bruschetta met aioli
Ovenschotel met chorizo
Roomyoghurt toetje met mango, passievrucht, witte chocola en hazelnoot

2 likes

kimchi noodles (gember, knoflook, kimchi, sojasaus, zijden tofu, kikkererwten, mayo, nori)
echt mn lievelings comfortfood nu

5 likes

Geen woord van gelogen :yum:

2 likes

Ik wil een hele recensie horen! :heart_eyes:

Edit: en sorry voor off-topic maar ik heb jullie raad nodig! Ik wil koken voor een vriendin, haar man en de 2 kindjes die aan het verhuizen zijn, dus ik zoek een lekker maar niet te ingewikkeld gerecht dat ik thuis grotendeels kan bereiden en dan eventueel nog afwerken en opwarmen bij hen thuis. Ideetjes?

Lasagne?

2 likes

Die staat nog wel op mijn lijstje! Die Ghayour boeken kwamen precies uit met een cadeaukaart die ik nog had haha

1 like

Ik die terugdenk aan het eten van gisteren en mij afvraag waarom we dit niet elke dag kunnen eten.

Nee maar, wauw. Alles was lekker van begin tot einde. We hebben 7 gangen genomen met aangepaste wijnen en ik moet zeggen dat dit naast Hof Van Cleve mijn favoriet sterrenrestaurant is. Alles klopte, smaak, kruiding, bakwijze.

Voor jouw vraag, auberginerolletjes met eventueel mortadella. Kan ook in de oven.

25 likes

Krijg eters!
Voor: mosterdsoep
Hoofd: pasta, blauwe kaassaus, kipfilet en broccoli
Na: notentaart met gezouten karamel

3 likes