Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Dat was op mijn VMBO helaas echt nog niet zo! Had liever zulke lessen gehad dan Pythagoras.

3 likes

Maar waarom moet je dit op school leren? Je mag toch ook wel iets van je ouders leren? Is dat niet hun verantwoording?

Vind het wel een belangrijk iets en zou het niet gek vinden als scholen hier aandacht aan zouden geven. Maar vind ook dat dit iets voor ouders is.

3 likes

Vergeet niet dat heel veel ouders in de mindere milieus hier ook geen kaas van hebben gegeten en het dus niet kunnen uitleggen aan hun kinderen.

17 likes

Ben het met je eens hoor! Werk alleen zelf in het onderwijs en hoor zo vaak op het nieuws '… Vindt/vinden dat hier meer aandacht aan gegeven moet worden in het onderwijs/dat het ogenomen moet worden in het curriculum.

Dat is ook niet altijd haalbaar…

Maar ben met je eens dat het wel belangrijk is. Vooral voor bepaalde gezinnen/kinderen.

Had idd ook graag gezien dat alle ouders leren hun kinderen gezond met geld om te gaan! Maar waar ik leerder: ‘eerst sparen, dan kopen’, leren zoveel andere kinderen dat ze priiiiima op afkoop een nieuwe tv kunnen kopen. Echt andere instelling.

Werk zelf in de sociale woningbouw en daar valt het me al op hoe veel mensen met weinig geld met hun geld omgaan, die leren hun kinderen echt weinig goeds op dat gebied.

4 likes

Als zo’n groot deel van de mensen nieuwbouw lelijk vindt en als jaren '30 huizen en bv. grachtenpanden mooi worden gevonden: waarom wordt er dan geen nieuwbouw in die stijl gemaakt? Met alle comfort van tegenwoordig, maar wel met die karakteristieke uitstraling ipv die troosteloze blokkendozen. Er moet toch vraag naar zijn, waarom maakt niemand het dan?

20 likes

Hier in Den Haag worden wel veel woningen in deze stijl gebouwd, bijv. Vroondaal:

Maar DUUR.

18 likes

Ah ja, daar had ik nog niet over nagedacht. Zit wat in. Maar waarom is de huidige bouwstijl zo lelijk? :sob: Dat moet toch anders kunnen, zou je denken… Iedereen wil glas in lood en en suite-deuren en karakteristieke details. Máák dat dan gewoon.

@Neroli: mooi! Zoiets bedoelde ik inderdaad! Ja, zal wel schreeuwend duur zijn idd…

1 like

Allemaal boven de 5 ton inderdaad, maar veeeeel mooier dan deze woningen:

6 likes

Ugh, dit doet echt pijn aan mijn ogen.

Wie bedenkt dit? Wie beoordeelt dit ontwerp met: ‘Goed idee, hartstikke mooi. Ga maar uitvoeren!’

En wie koopt het vervolgens?!

Conclusie: ik snap het niet.

6 likes

Ja! :joy:

https://www.funda.nl/huur/den-haag/huurcomplex-40592218-steenuillaan-bottgerwater-van-dijkwater-de-bruijnvaart-mieogvaart-ea/objecttypeid=829b51cf-9496-4187-b296-c33304ef7b94/

“Zeer luxe woningen in een wijk geïnspireerd op het Haagse Statenkwartier!
Diverse luxe woningen in Ypenburg (Den Haag), nabij een nieuw winkelcentrum met vele voorzieningen.”

1 like

Dat is vakmanschap en dat bestaat niet meer of is niet te betalen. Je kunt in een nieuwbouwhuis een stalen standaardkozijn plempen voor €100 dat geen verdere afwerking behoeft, of een metselaar een opening in een muur laten metselen, een timmerman van hout een op maat gemaakt kozijn laten maken en een deur waar uren handwerk in gaan zitten, dan een schilder om dat allemaal af te werken, en dan moeten er mooie architraven komen die aansluiten op de plinten, deurbeslag dat geen €2 maar €20 kost, etc, etc, etc. En dan in een gemiddeld huis zomaar keer 10 deuren, dat kost gewoon teveel voor de gemiddelde mens.

3 likes

Godallemachtig ja, daar zeg je wat. Maar konden mensen dat vroeger dan wel betalen…?

Ja, vroeger waren materialen duur en manuren goedkoop, dus ging je heel voorzichtig om met de schaarse materialen.

Nu zijn juist manuren duur en materialen goedkoop, dus hoppa pleur alles er zo snel mogelijk in

3 likes

Vroeger kostte arbeid minder, en waren er veel meer vakmannen.
Heel ander voorbeeld, lak/plaatschade aan je auto kan hier je auto economisch total loss maken, omdat het uurloon van een plaatwerker veel te hoog ligt om 2 weken alle deukjes uit je auto te gaan staan timmeren en plamuren. Er zijn dus in Nederland ook nog maar weinig goede plaatwerkers, want het is goedkoper om een nieuw stuk carrosserie te bestellen dan om het iemand te laten repareren. In landen met lagere uurlonen bestaan die vakmannen nog wel, want daar loont het nog de moeite om alle deukjes uit een motorkap te tikken, want een week werken is goedkoper dan een nieuwe motorkap.
Zo gaat het ook met goede timmermannen/houtbewerkers etc, het is veel goedkoper ergens iets standaards uit een fabriek in te klappen, dus mensen willen/kunnen niet meer betalen voor vakmanschap en daardoor verdwijnt het.

8 likes

Thanks, wat een inzichten. Dus eigenlijk is het een soort welvaartsprobleem? Hoe hoger de lonen liggen, hoe minder vakmanschap er is en hoe meer materiaal er geconsumeerd wordt?

1 like

het huidige arbeidsloon is veel duurder dan vroeger, huizen met glas in lood etc. hebben veel details en zijn daarmee nu dus veel duurder dan vroeger om te produceren. Daarnaast zijn ook bepaalde technieken uitgestorven, vooral speciale metselaars die deze patronen leggen zijn zeldzaam.

Er is natuurlijk ook moderne architectuur die wel mooi is. De gebouwen die opvallen qua schoonheid zijn natuurlijk ook de gebouwen die de tand des tijds weerstaan.

2 likes

Ik woon niet in Ypenburg, maar de gevels met dakpannen zijn schijnbaar heel hip. Ik kijk recht op een huis wat voor de helft uit dakpannen bestaat en de straat ernaast is ook heel veel dakpan (en zonnepaneel). Maar gelukkig niet in primaire kleuren :joy:

1 like

Van bovenaf lijken het echt monopoly huisjes.

6 likes

Wij hebben een aantal jaar in die wijk in Ypenburg gewoond :sweat_smile:.
Als kind vond ik het prachtig, nu denk ik WTF ouders

3 likes