Echt een teleurstelling
Maar echt.
Precies dit vroeg ik me vorige week nog af in Duitse drogisterijen, echt 0 aandacht voor een luxe-ogend design maar wel heel drukke, gestylede verpakkingen met patroontjes en namen voor elke collectie enzo, snap het echt niet!
Toen wij klein waren en nog naar de kerk gingen hebben we mijn broertje van toen 3 of zo weg moeten trekken bij het uitdelen van de hostie omdat hij nog geen communie had gedaan. Hij brullen âik wil ook een chipje!â
Gewoon online: https://www.jeanbergerwijn.nl/overige-producten/dranken/miswijn.html ; de miswijn is heel zoet dus niet echt lekker als doordrink of borrelwijn, maar daar is het uiteraard ook niet voor bedoeld.
Voor mijn vorige werkgever (in Belgie was dat) bestelde ik miswijn en hosties (die moest ik nog per brief aanvragen en ophalen in een nonnenklooster waar ze nog met doorgeefluiken werkten.
Ik vraag me af of dove / slechthorende mensen over het algemeen minder snel angstig zijn dan horende mensen.
Ik weet bijvoorbeeld dat een bepaald doof persoon helemaal geen lol heeft in het kijken naar horrorfilms omdat ze zonder muziek/enge geluiden gewoon veel minder boeiend zijn. En als ik kijk naar waar ik zelf van schrik in algemene zin, heeft dat toch vooral veel met geluiden te maken, of soms met een soort overprikkeling die ik niet ervaar als ik bijvoorbeeld oordopjes in doe.
Ik kan me tegelijkertijd ook voorstellen dat je extra op je hoede bent omdat het kan zijn dat je een belangrijk geluid mist dat anderen wel horen, bijvoorbeeld in het verkeer of sowieso in de openbare ruimte. Maar dat vind ik toch iets anders dan angstig zijn, hoewel het daar zich misschien ook in kan vertalen.
Als antwoord op deze vraag, ik zou niet zeggen dat dove / slechthorende mensen minder snel angstig zijn. Ik kijk zelf heel veel horrorfilms, schrik ook wel en ren ook wel eens heel snel van de woonkamer naar de slaapkamer. Ik hoor niet de spannende aanzwellende muziek die de kriebels of angst brengt, maar gebruik daarom wel ondertiteling met CC (closed captions). Die closed captions beschrijven geluid, dan krijg je tussen vierkante haakjes [branch snapping] of [ominous sounds] of [whispers] . Ik ben dan helemaal mee in het verhaal. Je hebt het op netflix vaak uitsluitend met engelse ondertiteling (niet gewoon Engels, maar Engels CC), love it, gebruik het altijd en baal als het niet beschikbaar is.
Ik denk dat doven / slechthorenden de wereld anders beleven; ik vind het erg storend als iemand continue in mijn richting kijkt waardoor ik steeds denk dat ik ofwel iets heb gemist ofwel die persoon iets aan me wil zeggen ofwel dat ik een geluid maak waarvan ik me niet bewust ben. Terwijl die persoon juist aan het nadenken is en eigenlijk over me heen kijkt. Dat is dus eerder âvisuele overlastâ die ik dan ervaar in plaats van auditieve overlast. Al kunnen sommige geluiden ook storend zijn, zoals het tikken van een klok, ik kan dat niet filteren en gooi die het liefst uit het raam.
Wel ben ik minder bang voor brand, want ik heb aanvaard dat als het brandt en avond is, ik niet wakker word door het alarm met alle gevolgen vandien, maar dat is ook weer heel luguber om te stellen.
Ik weet niet of dit eigenlijk een antwoord was op je vraag, ik denk dat iedere dove persoon ook weer heel anders erin staat.
Wat ik me al een tijdje afvraag is waarom gaan mensen naar een katten cafĂ©? En waarom doen ze daar alsof ze nog nooit een kat van dichtbij hebben gezien, willen ze perse aandacht van zoân beestje en gaan ze er ook nog iets eten/drinken.
Begrijp me goed ik hou er van om ergens een drankje te drinken of te lunchen, maar daar gruw ik echt van. Het is er warm en plakkerig, ruikt naar kat en overal haren. Brr. Vind het maar een vreemde hype
Wow hier had ik nog nooit over nagedacht eigenlijk, bestaan er geen speciale brandalarmen voor dove mensen met felle lichtflitsen ofzo of iets anders? Zo niet is dat toch eigenlijk ook heel cru.
Ik slaap met oordoppen in en hoor dan ook vrijwel niks en dan ben ik dus ook bang dat ik het alarm niet hoor. Ik had toen bedacht dat er misschien wel een trillend alarm zou bestaan waar slechthorende/niet horende mensen gebruik van maken, dat je bed beweegt oid of iets naast je kussen. Maar dat bestaat dus niet?
Een bevriend doof koppel heeft domotica geĂŻnstalleerd in hun koopwoning waardoor alle signalen en alarmen doorgeleid worden naar hun schakelaars. In die schakelaars zitten lichtbronnen en die gaan dan flikkeren op een bepaald patroon en lichtsterkte.
Er zijn ook alarmen met flitsen en trillingen. Mijn neef had eentje als babyfoon, want uiteraard hoort hij zijn baby niet huilen in bed. Dat alarmbakje ging dan als een malle trillen als er geluid was in de babykamer.
Voor brandalarmen moet je dan wel een rookmelder hebben die verbinding kan maken met je systemen, denk wel dat die er zijn hoor.
Ook om wakker te worden zijn er ofwel flitssystemen ofwel trilsystemen. Ik word wakker met behulp van mijn mobiel, daar heb ik een trilalarm ingesteld, omdat anders mijn vriend ook wakker wordt en die kan het flitsalarm en trilalarm (nogal heftig) niet handlen. @ellegirltalk
Mijn ouders waren vroeger trouwens best laks, ik wist al kind denk ik al heel snel dat janken in bed geen resultaat had, want ze kwamen toch niet kijken :â)
Wow ik vind dit echt eye opening. Nooit over nagedacht hoe dit soort dingen geregeld zijn voor doven en slechthorenden.
Superinteressant, dank voor je uitgebreide reactie!
Dit bestaat wel! Mijn vader is erg slechthorend en heeft een soort van trilplaat onder zân dekmatras. Je word dan ook echt uit je bed getrild.
Ja klopt inderdaad, ik heb ook zoân weksysteem gekregen van mijn zorgverzekering. Ik kon kiezen uit een babyfoon, wekker, rookmelder en deurbel. Heb alles gekozen behalve de babyfoon, want die heb ik toch niet nodig. De rest van de apparaten trilt heel hard of heeft lichtflitsen. En de deurbel kan ik hierdoor dus âhorenâ door de afstandsbediening die ik bij me draag. Echt zo fijn dat dit mogelijk is, het geeft echt een veiliger gevoel. Dus mocht je ervoor in de aanmerking komen (gewoon even bij de lokale audicien/Beter Horen vragen), dan zou ik zeker dit systeem aanvragen. De trilwekker werkt zoveel fijner dan de trilfunctie van mijn telefoon, echt een aanrader.
Ik heb een tijdje een trilwekker gehad, maar ik schrok daar altijd te hard van. Lichtflitsen zijn voor mij een aangenamere manier om wakker te worden, maar daar kan mijn man dan weer niet meer terug van inslapen, dus onze middenweg was een trilfunctie van mijn mobiel.
Mijn ouders maakten me vroeger wakker door het licht in mijn slaapkamer aan te doen en als ik niet wakker werd, het licht te laten knipperen. Ik denk dat ik daardoor comfortabel ben met lichtflitsen.
Mijn vriend heeft zoân Fitbit die om je pols trilt! Ideaal want daar word ik totaal niet wakker van
Ik ben zelf niet slechthorend maar mijn man wel. Onze rook alarmen zijn aangesloten op zijn telefoon en zijn telefoon gaat dus trillen wanneer ze af gaan (slimme rookmelder). Overdag draagt hij zijn gehoorapparaten, maar voor hem is alles horen zo overweldigend dat hij ze vaak âvergeetâ.
Waarom is oneffenheden (zien) uitknijpen voor veel mensen fysiek zo bevredigend? Ik begrijp dat ASMR te maken heeft met geluidstrillingen, dat sterke beelden voor een emotioneel respons kunnen zorgen en dat het zien van eten voor watertanden kan zorgen, maar waarom voel ik me zo ontzettend voldaan en kan ik dagen nagenieten van het uitknijpen van een goede puist?
Ja, ik ken genoeg mensen die dat hebben
Pietje Jansen^2
Het kind van Jansen & Jansen