Ik was sokken wel altijd apart, veel heter, samen met mijn ondergoed en handdoeken. Dus misschien toch door de sokken dan? Mijn zwarte was ruikt niet minder lekker in elk geval…
Als ik die black velvet van Robijn gebruik ruikt mijn zwarte was heel erg lekker, sokken of niet!
Hoe diervriendelijk is een dierentuin nou echt? Er zijn altijd wel argumenten als dat dierentuinen bijdragen aan onderzoek en het beschermen en behouden van diersoorten. Maar alleen al het idee dat een tropisch dier hier heel z’n leven in een kooi doorbrengt klopt voor mijn gevoel gewoon niet. Is er misschien iets wat ik kan lezen/kijken voor meer informatie om er een mening over te vormen?
Wanneer de rechter iets op legt met daarbij een boete. Dus je mag dit niet doen en anders betalen. Hoe krijg je dan dat geld als het wel gebeurt? Moet je dan zelf klikken en bij wie?
Dwangsom? En door welke rechter opgelegd?
dit is wel een mooi stuk, al ben ik het er niet mee eens:
Ik heb hier nul kennis over en kijk naar meester visser. Daar zegt ie dat ie een boete oplegt en als je het wel doet een boete met maximum bedrag. Heet dat een dwangsom?
Ah, op die manier. Ik kijk dat programma nooit, maar hij is daar in functie niet als rechter toch? Volgensmij spreken partijen af dat ze instemming met hetgeen hij besluit. Dus dan is er in die situatie geen formele rechterlijke beslissing en zou ik ook niet weten wie dit handhaaft.
EDit:
Ik heb altijd het idee dat dit door de kleurstof in het materiaal komt maar dat is zomaar een gevoel. Geen idee of dat klopt.
Merk het vooral bij donkere handdoeken en bij mij komt het zeker niet door sokken!
Of Willemijn Verkaik met borst- of kopstem zingt in het liedje Laat het los van Frozen.
Misschien dat @anon65426728 hier het antwoord op weet? Als je zin hebt om je je daar in je vrije tijd mee bezig te houden natuurlijk haha.
Haha ja ik hou me hier altijd mee bezig!
En @Zoeva oh nee hoor, leuk, ik help graag.
Inmiddels worden de termen borststem en kopstem minder vaak gebruikt, ze suggereren dat je twee soorten stembanden hebt waar je mee kan zingen en dat is niet zo.
Wat er wel gebeurt is dat je stembanden meer (dikker) of minder (dunner) contact hebben en dat de klank beïnvloedt. Hoe dikker de stembandsluiting, hoe meer je het als luisteraar ervaart als borststem (meer vergelijkbaar met de spreekstem) en hoe dunner de sluiting, hoe meer je het ervaart als kopstem.
Omdat het dus niet zwart of wit is, maar er ook nog een grijs gebied is waarbij je stembanden tussen dun en dik contact in hebben, is het helemaal niet gek dat je je afvraagt waarin Willemijn zingt. Ze gebruikt eigenlijk zowel een dikkere als dunnere sluiting en ook ertussen in. Wel klinkt het alsof ze het voornamelijk dikker gebruikt, o.a. dat maakt ook dat het zo energiek klinkt, zeker in combinatie met de scherpte die ze gebruikt (en die wordt dan weer niet ‘in’ de stembanden gemaakt, maar erboven.
Normaal is de uitleg inclusief voorbeelden en handgebaren, dus hoop dat ik het zo alsnog een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen
Haha yes! Ik heb zelf ook zangles nu en ken al deze termen wel, maar ben ook nog niet zo goed in het onderscheiden als ik het hoor. Leuk om zo’n uitgebreide uitleg te lezen!
Oh leuk, bij wie heb je les?
En dan is de term ‘twang’ vast ook voorbij gekomen, dat is die scherpte waar ik het over had, gebruikt Willemijn veel en Idina (die de officiële ‘let it go’ doet) ook.
Haha yes twang is echt m’n favoriet. Ik zal je even PB’en.
Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik had ook een bepaald beeld bij de stembanden. Ik heb een bewegend plaatje gezien en nu weet ik wat je bedoelt.
Ik dacht trouwens dat het ook te maken had met waar je lucht hapt (borst of buik), maar dat loopt dus ook niet
Ik vind het bereik van Willemijn heel knap.
De term twang ken ik niet, wat betekent dat?
Haha ik moest twang altijd oefenen door enorm Amerikaans “Alamabaaaaa” uit te spreken #memories