Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Nederlanders die in het buitenland wonen? Sommige dingen denk ik wel hoor, mijn moeder stuurt in de winter een paar zakken spruitjes naar familie en die zijn daar zo blij mee. :joy:

1 like

Nee niet de export hahaha.
Gewoon de bevolking van het land daar.

Ik heb toen ik in Indonesië woonde wel cup a soup meegenomen en godzijdank hadden ze mosterdkaas bij de supermarkt daar. Dat hield me nog een beetje op de been. Elke dag nasi gaat je echt niet in de kouwe kleren zitten.

Oohh nu snap ik je vraag. Nee dus. Ze maakten geen stamppot

Ik heb in Bolivia een keer patatje oorlog met kaassoufle gegeten, was van een Nederlander maar het zat vol Bolivianen. Die vonden het kennelijk wel lekker, maar hun eigen keuken is ook niet echt haute cuisine dus misschien is dat een match made in heaven

4 likes

Er zijn in sommige landen wel “nederlandse” hoekjes in supermarkten, het verbaast me eigenlijk hoe vaak je dat ziet omdat Nederland natuurlijk niet groot is.
Maar daar stonden vooral spritzen, mergpijpjes, maggi en soms een verdwaald pakje knorr macaroni mix.
Ik denk dat dat vooral is voor (oude) Nederlandse emigranten want ik kan me niet voorstellen dat anderen daar nou zo blij van worden :sweat_smile:

Ik vraag me altijd af wat acteurs tegen elkaar zeggen als ze in een serie/film/whatever iets bij de ander in het oor moeten fluisteren? Is dat dan ook gescript of zeggen ze maar gewoon iets? En wat zeg je dan? ‘oh haha ik fluister nu ff in je oor he!’

Vraag me dit ook altijd af bij figuranten die op de achtergrond met elkaar in gesprek zijn. Ik krijg daar een plaatsvervangend akward gevoel bij omdat ik dan denk dat ze zoiets hebben van ‘o shit, o shit, keep talking want ik moet doen alsof ik druk in gesprek ben’

15 likes

Koken kan ik het niet noemen, maar in Australië zijn ze gek op poffertjes. Stroopwafels kan je ook op steeds meer plekken krijgen. Ik heb wel eens een paar keer een Nederlands restaurant of café gezien, maar dan waren het hooguit Nederlandse pannenkoeken. Maar goed, je eet hier in restaurants ook niet echt Nederlands.

Tijdens mijn toneellessen op de middelbare school moesten we vaak improvisatie oefeningen doen met jabbertalk en soms dat toepassen in een voorstelling (dus op de achtergrond jabbertalk ‘praten’ zonder geluid). Dat was wel alles behalve professioneel dus geen idee of ze dat bij ‘echte’ voorstellingen enzo ook gebruiken, maar het is wel een vrij bekende term geloof ik.

Wat gebeurt er als je iemand tagt op instagram terwijl de story voor diegene verborgen is?

Ze eten in zuidelijk Afrika trouwens wel veel oliebollen, vaak op een hartige manier in tweeën met een plak worst er tussen. Maar dat is een vervelend overblijfsel van kolonialisme.

Ik was laatst in een story getagt van iemand die ik niet volg (en diegene had privé account) en daar kreeg ik geen melding van

volgens mij zijn stroopwafels in brazilie ook een ding!
wij hadden een x exchange student vanuit brazilie en die waren super hyped dat die delicatesse hier zo goedkoop was

en vergeet niet dat amerikaanse sportteams ze nu als een soort dextro gebruiken

https://www.honeystinger.com/products/waffles/waffles

ik lees net dat de founders van dat bedrijf uit Lancaster, Pennsylvania, in “the Heart of Pennsylvania Dutch Country," komen waar volgens mij al die Amish wonen, misschien maken die ook stroopwafels?

7 likes

Ik weet wel dat de Lidl in Spanje “Nederlandse weken” heeft, zoals wij die met Grieks etc hebben. Denk alleen dat het dan meer om de hagelslag en stroopwafels gaat.

14 likes

Ik wil zo graag de folder hiervan zien om de producten te zien maar ik kan het niet vinden :pleading_face:

11 likes

Ik eet echt te weinig stroopwafels. En dat terwijl ze wel echt mn go-to zijn, zaterdag komen allemaal mensen me helpen en you bet your ass dat ik stroopwafels in huis ga halen voor ze :grin: En dan blijft er over en kan ik lekker stroepwaffels eten

2 likes

Ik kan het ook niet vinden, jammer! Ben benieuwd wat ze dan nog meer delicatessen vinden uit ons land.

1 like

Haha dit vind ik heel grappig. Alsof we hier ineens Ierse of Finse weken zouden hebben. Zo’n eetcultuur waar je niks zinnigs over te zeggen heb.

4 likes

Ik ben nu heeeel benieuwd welke producten dan naar voren komen!

1 like

Haha nou vorige week had je de Scandinavische week hoor!

4 likes

valt me altijd wel op dat veel nederlandse producten echt heel populair zijn in het buitenland (als mensen het een keer geproefd hebben)

mijn uitwisselingsstudenten gingen altijd met zakken stroopwafels en unox rookworsten en hagelslag terug haha

denk juist omdat veel zo ongecompliceerd is?

2 likes