Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Het lijkt me gewoon niet zo fris

3 likes

Mwoa, dat regent wel weer weg toch

1 like

Dat broers en zussen eigenlijk niet identiek zijn bij dezelfde ouders. Eigenlijk raar toch.

Genen en dna blijven hetzelfde maar je verschilt altijd van uiterlijk.

Je dna is dus niet hetzelfde.
Er wordt niet elke x dezelfde genen doorgegeven vanuit dezelfde ouders

12 likes

Hoe kan het zo zijn dat in West-Friesland een tijd geleden heel veel jongeren zelfmoord hebben gepleegd? Ik weet dat jongeren beinvloedbaar zijn maar hoe kun je een groep jongeren sturen naar zelfmoord?

Is daar niet eens een documentaire van geweest? Ik weet wel dat in dat soort gebieden (niet alleen West-Friesland) weinig over gevoelens wordt gepraat. Je kunt niet zeggen dat je niet lekker in je vel zit, want dan ben je een mietje. Zuip gewoon lekker veel bier en praat er niet over.
Maar dat verklaart niet waarom het in West-Friesland erger is dan in andere gebieden. Volgens mij is copycat gedrag na zelfmoord ook vrij normaal, dus misschien heeft dat er mee te maken?
https://www.2doc.nl/documentaires/series/hollanddoc/2012/het-verdriet-van-west-friesland.html dit is de docu trouwens, maar die heb ik destijds gezien dus geen idee wat hun verklaring is.

2 likes

Volgens mij is het zo dat zelfdoding op een bepaalde manier ā€˜besmettelijk’ kan zijn. Als een bekend figuur zelfmoord pleegt en daar in de media over gerapporteerd wordt, kan dat in sommige gevallen bijvoorbeeld ook tot een stijging in zelfdodingen leiden (wel controversiĆ«le theorie blijkbaar). Op lokaal niveau vinden soms ā€˜suicide clusters’ plaats
(https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(19)30335-9/fulltext?rss=yes#seccestitle30)

2 likes

Wordt bij het berekenen van een hypotheekbedrag ook gekeken naar in welke sector je een baan hebt, los van hoeveel je verdient en wat voor contract je hebt?

Ik kan me voorstellen dat je met een opleiding/achtergrond in de IT of techniek meer baanzekerheid hebt dan met bv filosofie, wordt dat meegenomen in het bedrag dat je mag lenen?

Niet meer zoals eerder geloof ik. Vroeger kon je als coassistent (dus zonder baan of contract) al een hypotheek krijgen bij de ABN, omdat ze vertrouwen hadden in het salaris dat je zou gaan verdienen. Dat is nu zeker niet meer.
Wij kregen wel bepaalde kortingen bij bepaalde banken met ons pensioenfonds of onze werkgevers, maar dat zal met andere sectoren en banken dan ook wel weer zo zijn. Voor het hypotheekbedrag maakt het volgens mij allemaal niet uit, vast contract is vast contract en salaris is salaris.

1 like

Wat heeft haute couture voor een nut eigenlijk? Behalve dat celebs het op de rode loper dragen, en het dus vaak nieteens kopen maar ā€œlenenā€. Zoals deze jurk bijvoorbeeld? Zijn ook vaak nog eens rare jurken zoals dit

2 likes

Waarom moet het nut hebben? Ik denk dat je het eerder moet bekijken als een soort kunstvorm.

14 likes

Ik werk in de horeca en ik heb tijdens de corona een huis gekocht, er is bij mij in ieder geval geen sprake geweest van minder kunnen lenen door de sector waar ik werk/baanzekerheid.

1 like

Ik ga zo gewoon boodschappen doen hoor, jij niet?

1 like

Ik vind het een mooie jurk!
Vaak heeft het ook iets maatschappelijks en kan het een rol in de geschiedenis gaan spelen. Kijk maar naar de minirok of bikini bijvoorbeeld

Ik studeer mode en mede daardoor kan ik echt genieten van goed gemaakte kledingstukken. Het is een kunstvorm, en het feit dat couture op maat gemaakt wordt, vaak ook (deels) met de hand maakt het nog indrukwekkender. Er zitten zoveel uren week in, vakmanschap en precisie, en daardoor is het net iets enkel voor celebs/rijke mensen en bij speciale gelegenheden.

9 likes

Soms zie je online van die sex ā€œadvertentiesā€ met iets van ā€œer is nu een geile vrouw in je woonplaats beschikbaar voor een dateā€. Is dat echt zo? Hoe werkt dit?

4 likes

Neejoh, zijn van die nepadvertenties. Ken je t breipatronen topic van egf? Als je daar op ingaat chat je uiteraard tegen betaling gewoon met mannen en vrouwen die niet die persoon zijn. Er is per ā€˜persoon’ een heel logboek en profiel zodat de verschillende medewerkers weten met wie en tegen wie ze praten. Mensen betalen per berichtje en de chatters krijgen betaald per berichtje.

1 like

Ik zat aan oudewetse namen te denken, zoals Truus, Jan, Dirk, Hannie, Mien. Toen vroeg ik me af: bestaat dat in andere landen ook? Vast wel, maar wat zijn dan bijvoorbeeld ouderwetse Marokkaanse of Turkse namen?

Waarom heeft een wc bril een wc deksel? wat is precies de toegevoegde waarde daarvan?

Ik denk vooral om geur tegen te houden en waterspetters als je doorspoelt (die van ons spettert echt heel erg bij het doorspoelen dus dat is best goor).

1 like