Ik denk dat het nederlands niet bekend genoeg is daarvoor in de meeste landen. Net zoals we hier geen deens of zweeds gebruiken?
Oke nu moet ik heel diep graven, maar iemand vertelde mij dat ze vaak âhoiâ zeggen, omdat ze het zo leuk vonden! Volgens mij was dat in Taiwan!
Japan heeft veel Nederlandse woorden overgenomen, omdat Nederlanders vroeger de enige Europeanen waren die hun land binnen mochten. De woorden zijn wel Japanser geworden, omdat ze natuurlijk opgeschreven moesten worden.
Ja dat denk ik inderdaad ook! Ik gebruik nog wel een het Zweedse woord Tack als dankjewel maar dat wordt vaak niet eens begrepen hahaha dus de kans is groot dat ze onze woorden ĂŒberhaupt niet eens kennen natuurlijk.
@Sjern Aaaaah meen je, zo cute! Hoi is ook eigenlijk best wel een leuk woord als je er zo over nadenkt hahaha @Vaiana Mega interessant, thanks!
Die houden we erin!
Hoe werkt het eigenlijk bij series als ze bijv 6 seizoenen lang een huis filmen waar bijv één van de hoofdpersonen woont? Koopt de serie dat huis? Of vragen ze ieder jaar aan de eigenaar of die even een paar maanden opdondert zodat er gefilmd kan worden? Ik bedoel dus niet zo nagebouwd huis in een filmdorp, maar bijv het appartement van Dexter of het huis van Walter White in Breaking Bad.
Er zijn speciale huizen die daarvoor te huur staan. Soms bouwen ze het interieur van het huis ook na, omdat het interieur niet met het exterieur matcht of te klein is om een hele ploeg neer te zetten (zoals bij de Home Alone films). Dus dan filmen ze niet zo lang de buitenkant.
Het wordt ook wel gewoon met de bewoners geregeld. In deze aflevering van Camera Loopt (podcast over films en series van Anna Drijver) vertelt een locatiemanager hoe dit in de praktijk werkt en wat er allemaal bij komt kijken: https://open.spotify.com/episode/3dP6Xc1wPYP4LtnQmT5Nlu
Bij familie van mij is een Nederlandse serie opgenomen en toen werd het huis een aantal keer voor een tot twee weken gebruikt door de productiemaatschappij. Het huis werd toen leeggehaald, de meubels ergens opgeslagen en zij woonden dan een week of twee ergens anders.
Ik zit naar Rutte te kijken die geĂŻnterviewd wordt op tv. Hoezo mogen ze nog zoân microfoon gebruiken die steeds van de ene naar de andere mond gaat zonder mondkapje oid?
Ik heb dit niet gezien dus ik weet niet hoe dit ging, maar 9,5 van de 10 keer zit tegenwoordig de microfoon op een lange stok zodat de interviewer afstand kan houden. Een geinterviewde raakt een microfoon in principe niet aan verder, dus dat lijkt me eigenlijk geen probleem.
Is het typisch Westers om je flaporen te corrigeren? Ik zie vaak Aziatische popsterren met grote oren, maar hier in Nederland en in Hollywoodfilms nauwelijks.
Je zag alleen die microfoon, kon niet zien hoelang de stok was. Denk dat ze wel 1,5 meter uit elkaar stonden hoor, maar het idee van dat ding dan onder je neus te krijgen wat van de ene naar de andere persoon gaat lijkt me zelf gewoon niet zo fijn. Misschien denk ik er ook wel teveel over na.
Fun fact ook; soms maar enkele kamers. Bij modern family is de slaapkamer van Claire en Phil dezelfde als die van Haley en Alex. Dan bouwen ze de meubels steeds om naar de juiste kamer
Vaak verwisselen ze de plopkap.
Niet relevant voor het gesprek maar ik kende dit woord niet en ik vind het nu fantĂĄstisch. Toppunt van Nederlandse kneuterigheid âJan, hoeveel reserve plopkapjes heb jij bij je?â
Late to the party, maar ik las een keer dat er een vrouw in het huis van Walter White uit Breaking Bad woont (dus gewoon het huis was ze in shots van buiten gebruiken), en dat ze helemaal leip werd, omdat er busladingen fans naar Alberquerque kwamen om o.a. haar huis te bekijken. Dan gooiden ze voor de grap pizzaâs op het dak van haar garage, net als Walter White in die superbekende breaking bad scene hahahahahaha
Er stond ook echt zo van âja en die fucking toeristen denken dat ze origineel zijn met hun kutpizza maar ik heb al tweehonderd pizzas van mijn dak moeten plukkenâ
Dit vraag ik me toch al langere tijd af:
Als je meedoet aan all you need is love, of al die andere variaties, moet je dan zelf voor de reis betalen?