Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Zoals gezegd, op het moment zelf niet, maar het is een enorm onderschatte behandeling. Mensen hebben chemo gehad, denken dan ‘alleen nog ff die bestralingen’ en dan valt ze dat enorm tegen, want je krijgt er lokale bijwerkingen van (je verbrandt een stukje weefsel beetje bij beetje, en de omliggende weefsels lopen daarbij ook schade op, dus je krijgt verbrande/openliggende huid, slokdarmschade, darmschade, blaasschade, afhankelijk van waar je straalt), maar ook bijwerkingen in je hele lijf (moeheid, zwakte, etc), en het is op praktisch gebied een hele onderneming (je moet (op mijn vakgebied althans) vaak 30-40 keer komen, 5 dagen per week, 6-8 weken achter elkaar, op en neer naar het ziekenhuis voor steeds weer 1 minuutje op die tafel liggen).

11 likes

Ja dat is zo bizar. Toen de vriend van mijn zus bestraald werd ging ik ook een keer mee. Het duurde zo kort, was echt in een mum van tijd voorbij. Zo verbazend wanneer je dan de donkerverkleurde huid ziet en alle klachten hoort waar diegene daarna mee kampt…

1 like

Ik vraag me altijd al af waarom er met de voorletter van het kind wordt gesproken in de topics over kinderen/opvoeding. Is dat gewoon zo ontstaan of heeft het een reden? Of als je meerdere kinderen hebt je ze zo beter uit elkaar kan houden?

Is anoniemer dan de hele naam maar je kan wel onthouden wie bij wie hoort

8 likes

Hmm oke, ik zou gewoon denken mijn zoon/dochter blabla maar zit wat in!

Dat gaat met meerdere kinderen (van het zelfde geslacht) niet op, en het voelt ook wel een beetje onpersoonlijk ofzo! Zo algemeen. Ik heb zelf geen kinderen hoor haha maar kan me wel voorstellen dat ik het ook liever heb over “E.” dan over “mijn middelste dochter.” Is ook iets minder moeite met typen elke keer :relieved:

5 likes

Hoe zit dat eigenlijk bij een crematorium? Als ze bijvoorbeeld net een persoon in de oven hebben gestopt. Ruik je dat als je langs een crematorium loopt/fietst? Of is het luchtafvoer systeem zo gemaakt dat je niks ruikt? Waar komt de rook dan uit? Ruik je dat er een mens verbrand wordt? Of ruik je hout van de kist? @GEEZ kun je me daar meer over vertellen?

2 likes

Ooh daar ben ik ook wel benieuwd naar! Het crematorium hier in de buurt zit middenin het bos. Wij hebben er 100x langs gewandeld zonder dat ik wist wat het was, nooit rook gezien of iets geroken ooit. Toen de oma van mn man overleed kwam ik er pas achter wat er in dat gebouw zat :shushing_face:

1 like

Als alles ‘goed’ gaat tijdens een crematie proces is de rook geur en kleurloos. Ik ga kijken of ik het in een duidelijke taal kan uitleggen haha.

Je hebt de crematiekamer waar de kist word ingevoerd, hier ruik je soms als je er echt naast staat het soort hout wat een kist heeft. Vooral de zelfgemaakte eikenhouten kisten ruik je heel erg.

De stoffen die vrijkomen gaan door buizen richting de rest van de oven waar een aantal kamers o.a. de milieukamer zijn, in deze kamer worden de rookgassen wat vrij komen bij het verbranden naverbrand zodat de rook en geur
verdwijnen, je kan het zien als een soort van schoonmaken. Alle rookgassen stromen dan verder naar het filtersysteem, die bestaan uit een aantal na elkaar geplaatste rookgasbehandelingstechnieken, die hebben dan weer verschillende functies oa. Het koelen van de gassen(de gassen zijn rond de 800graden en als ze naar buiten gaan moeten ze onder 160graden zoiets zitten) afscheiden en opvangen van de schadelijke stoffen en het filteren van de stofdelen.
Als dat allemaal gebeurd is gaat de lucht via de schoorsteen naar buiten, ook in de schoorsteen zitten weer allemaal van die metingsdingen wat alles controleren of er geen ‘kwade’ stoffen naar buiten gaan.

Maaarrrr als het mis gaat, spreken we van een onvoltooid crematie proces en dan ruik je zeker iets, dit komt dan doordat de gassen te warm het filtersysteem ingaan en niet gekoeld kunnen worden dus de oven gooit alles eruit via een bypass. En dit ruik en zie je ook, dan komt er echt pikzwarte rook uit de schoorsteen en moet je ook echt zorgen dat je weg bent want heb helaas tijdje geleden dit meegemaakt en in een ambulance gelegen wat had stoffen ingeademd. Gelukkig alles goed gekomen maar flink wat last van gehad 2 weken.

plaatje van de oven

1 Invoerdeur
2 Toog met Isolatie
3 Secundaire Luchttoevoer
4 Voorverwarming vloerlucht
5 Vloerlucht
6 Ruimdeurtje
7 Controle opening
8 Astrechter
9 As(kantel)rooster
10 Aspan
11 Oven vloer
12 Zuurstofanalyser
13 Bedieningspaneel
14 Thermokoppel hoofdkamer
15 Thermokoppel naverbrandingskamer
16 Hoofdbrander (crematiekamer)
17 Naverbrander (milieukamer)
18 Gastoevoer

Ik kan morgen wel eens een foto maken voor de geïnteresseerden van de ruimte achter de oven, als ik daar loop voel ik mij altijd super slim omdat ik enigzins weet wat wat is :joy:

82 likes

Vet interessant!! Dank je wel voor je uitleg. En ja ben benieuwd naar die foto :sweat_smile:

1 like

Super interessant, thanks! En jaaaaa ik ben ook benieuwd naar een foto haha.

1 like

@Suikerklontje in aflevering 2 van de serie Doodgewoon (NPO) laten ze ook een heel stuk zien van het crematieproces, misschien vinden jullie dat ook interessant om te kijken. Sowieso wel een aanrader die serie! Ze laten ook veel zien over uitvaartrituelen uit oa de Surinaamse en Islamitische cultuur, heel boeiend om te zien.

Ik dacht dat Over Mijn Lijk ook een webserie heeft waar ze een keer bij een crematorium een dag mee lopen, “laat je niet kisten” heet het geloof ik, maar ik weet het niet zeker.

4 likes

Aanstaande woensdag start het programma van chantal weer, die loopt een dag mee in de uitvaart misschien ook interessant voor sommige.

6 likes

@Saturnus @Suikerklontje

Foto’s even in een spoiler.

foto's oven

33 likes

Wow dit is zo anders dan ik had verwacht. Eigenlijk ook geen idee wat dan wel, maar niet dit. Super interessant allemaal.

5 likes

Loop nog tot 21:00u hier rond dus zou je nog iets willen zien dan moet je het zeggen haha

1 like

Wow inderdaad zo anders als ik had gedacht! Heel industrieel eigenlijk!

Waar gaat de kist in? En hoe ziet de binnenkant eruit?

1 like

Zo lief van je al die moeite. :heart: Had de voorkant niet zo strak verwacht eigenlijk.

1 like

Is ook onze nieuwste aanwinst, oké dit klinkt vreemd😂.

Maar de deur is een soort van spiegel, echt heel vreemd alsof mensen zichzelf jankend voor de oven willen zien staan. Andere kant ik kan wel altijd even kijken hoe ik eruit zie, niet dat er daar even blij van worden :joy:

7 likes