Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

@Suikerklontje in aflevering 2 van de serie Doodgewoon (NPO) laten ze ook een heel stuk zien van het crematieproces, misschien vinden jullie dat ook interessant om te kijken. Sowieso wel een aanrader die serie! Ze laten ook veel zien over uitvaartrituelen uit oa de Surinaamse en Islamitische cultuur, heel boeiend om te zien.

Ik dacht dat Over Mijn Lijk ook een webserie heeft waar ze een keer bij een crematorium een dag mee lopen, “laat je niet kisten” heet het geloof ik, maar ik weet het niet zeker.

4 likes

Aanstaande woensdag start het programma van chantal weer, die loopt een dag mee in de uitvaart misschien ook interessant voor sommige.

6 likes

@Saturnus @Suikerklontje

Foto’s even in een spoiler.

foto's oven

33 likes

Wow dit is zo anders dan ik had verwacht. Eigenlijk ook geen idee wat dan wel, maar niet dit. Super interessant allemaal.

5 likes

Loop nog tot 21:00u hier rond dus zou je nog iets willen zien dan moet je het zeggen haha

1 like

Wow inderdaad zo anders als ik had gedacht! Heel industrieel eigenlijk!

Waar gaat de kist in? En hoe ziet de binnenkant eruit?

1 like

Zo lief van je al die moeite. :heart: Had de voorkant niet zo strak verwacht eigenlijk.

1 like

Is ook onze nieuwste aanwinst, oké dit klinkt vreemd😂.

Maar de deur is een soort van spiegel, echt heel vreemd alsof mensen zichzelf jankend voor de oven willen zien staan. Andere kant ik kan wel altijd even kijken hoe ik eruit zie, niet dat er daar even blij van worden :joy:

7 likes

Staan mensen dan echt voor de deur als de kist erin gaat? :flushed: bedoel als hun dierbare erin gaat.

1 like

Ohhh Ja Chantal was bij mijn moeder op het werk een aantal maanden geleden. Mijn moeder heeft denk ik dezelfde werkgever als jij haha (en dezelfde functie denk ik ook)

1 like

Is het een fabel dat een lichaam in de oven “rechtop” kan gaan zitten? Dat ze door gassen in het lichaam die verbranden ineens bewegen ofzo.

2 likes

En als jullie het as verzamelen moeten jullie ook in de oven kruipen?
Op de foto lijkt het nog best groot. Gaat er 1 kist per keer in?

1 like

Ik zou dat echt vet interessant vinden. :flushed: Zou op zo’n moment dat misschien niet kunnen/willen ivm emoties, maar nu denk ik Wow jaaaaaa interessant!!!

2 likes

Ja sommige mensen kiezen ervoor om mee te gaan naar de ovenruimte.

@anon37686689 jaa dan heeft ze dezelfde werkgever, wat leuk. Werkt je moeder allang in de uitvaart?

@Spaarlamp ja dat is echt een fabel, er komt niets omhoog.

@Nox als wij een oven ruimen gebruiken wij lange staven met borstels eraan, zo vegen wij de oven schoon. Verder zijn de ovens zo gemaakt dat er überhaupt ook maar 1 kist inpast.

4 likes

Aaah ik raad iedereen de filmpjes en boeken van Caitlin Doughty aan. Zij is funeral home owner en begon in een crematorium en ze vertelt ook superveel interessante dingen over crematies

3 likes

Zou ergens echt mijn droom zijn om de Nederlandse Caitlin te worden :joy:

7 likes

Je mag mij alvast tot een van je fans rekenen, haha!

1 like

Ze werkt er nu zo´n… 15 jaar denk ik? Daarvoor heeft ze in een verzorgingstehuis gewerkt waar ze ook regelmatig te maken kreeg met sterfgevallen en dat vond ze toen al heel interessant dus vandaar dat ze de uitvaartbranche in is gegaan. Ze haalt er nog steeds heel veel voldoening uit, maar het lijkt me ook wel super heftig. Soms hoor ik verhalen die ik zelf echt niet los zou kunnen laten. Ben best vaak mee geweest ook als ze 's avonds rouwbezoeken moest draaien haha. Dan zat ik op het kantoortje snoep te vreten en hielp ik een beetje met klaarzetten en opruimen etc.

2 likes

Wat ik altijd al heb afgevraagd is hoe Chantal Janzen in het echt is. Is ze altijd aan en grappig of is het stiekem heel saai of arrogant.