Veeg je dan al het as bij elkaar? Moet je dat dan met een trechter in een bakje/zakje doen?
Al het as veeg je bij elkaar in een bak, en die bak gaat vervolgens in een cremulator. Hierin worden alle botten echt tot fijne as vermalen, en dan komt de as in de uiteindelijke urn.
Ohhh dat weet ik helaas niet. Mijn moeder werkte die dag niet en ik weet ook niet zeker of het op âhaarâ locatie was.
ik heb samen met mijn zusje en neef onze overleden opa zelf in de oven mogen schuiven. mijn tante (andere kant van de fam) doet hetzelfde werk als @GEEZ en vroeg toen of wij mee naar de ovenruimte wilden om opa echt tot het laatste stukje van zijn weg te begeleiden. vond het wel heel spannend maar achteraf vind ik het een mooie gedachte dat we bij hem zijn gebleven tot het einde van zijn reis op aarde volgens mij hebben we nog gelachen bij de oven om hoe bizar het was haha. opa in de oven en daarna naar boven voor koffie en een broodje, joe! ik zou het trouwens bij een volgende uitvaart van een naast familielid zo weer doen
Ik heb een scheurkalender van Whatâs up je boterham hangen en laatst had ik een leuke uitspraak van een kindje:
" als oma klaar is, gaat de oven dan ook piepen?"
Wie is de father in âforgive me father for I have sinnedâ, praat je dan tegen God of tegen de geestelijke die achter het gordijntje zit?
En als het om een vrouwelijke geestelijke gaat, zeg je dat mother of sister i.p.v. father?
@Hatsmetflats kan jij dit beantwoorden als forumdominee
@Dombo @pastelzwart Ik denk de priester? In de katholieke kerk worden zij ook aangesproken met âvaderâ En de tekst van het sacrament in het Nederlands is âEerwaarde Vader, geef mij uw zegen. Ik belijd mijn schuld voor de almachtige God en voor u, Vader. Mijn laatste biecht is geweestââŠ
Maar ik ben zelf protestants, dus verbeter me gerust als het anders is.
Leuke vraag! Je praat in principe tegen God op dat moment, maar daarbij is een kanttekening. De biecht doe je in de katholieke kerk namelijk bij een priester, en priesters worden vaak ook aangesproken met âvaderâ. Dit is omdat ze een soort symbolische functie hebben als vertegenwoordiger van Christus. Dus als je biecht, zeg je het eigenlijk tegen allebei. De priester vergeeft je dan namens God. In de katholieke kerk heb je geen vrouwelijke priesters, dus dat is geen lastig punt.
In de protestantse kerk geloven we in het priesterschap van alle gelovigen. Een beetje een vage term, maar het houdt in dat we als kerk vertegenwoordigers zijn van Christus, en dat ik als (toekomstig) dominee dus niet meer vertegenwoordiger ben dan een vriendin van mij die tandarts is. In de protestantse wereld worden geestelijken ook niet aangesproken met âvaderâ. In de katholieke wereld zijn de vrouwelijke geestelijken ook zusters (de nonnen), monniken broeders, en het hoofd van een vrouwelijk klooster wordt ook aangesproken met âmoederâ
Lang verhaal kort: Je zegt het in principe tegen God, voor sommigen is dat direct, voor anderen via iemand anders
@pastelzwart en @Indigo (leuk om twee kleuren te kunnen taggen)
Ik word altijd zo vrolijk van hoe helder jij dit soort zaken uitlegt! Kan me goed voorstellen dat je straks als dominee hele fijne preken houdt.
Stel dat je de volgende twee sportschemaâs hebt:
Maandag: 30 minuten hardlopen
Dinsdag: 1 uur krachttraining
Woensdag: 30 minuten hardlopen
Donderdag: 1 uur krachttraining
Vrijdag: 30 minuten hardlopen
Zaterdag: 1 uur krachttraining
of:
Dinsdag: 30 minuten hardlopen + 1 uur krachttraining
Donderdag: 30 minuten hardlopen + 1 uur krachttraining
Zaterdag: 30 minuten hardlopen + 1 uur krachttraining
Je doet dus precies hetzelfde qua activiteit, alleen is het uitgespreid over meer/minder dagen. Heb je dan dezelfde progressie/verbrandt je er evenveel kcal mee/etc? Of zit er toch een verschil tussen (en zo ja, waarom en wat dan?)
Hoe het zit met Kcal weet ik niet. Maar ik het wel zo dat rust/herstel van je lichaam ook erg belangrijk is. Dat zie ik niet volledig terugkomen in schema 1.
Ruggenwervels worden dus schijnbaar genummerd om aan te geven welke het is (precieze manier van nummeren weet ik niet). Maar hoe zit het bij mensen die een extra ruggenwervel hebben? Schijnbaar heb ik dat dus. Is dat dan ruggenwervel 11,5 als hij tussen 11 en 12 zit?
Nee die extra wervel is altijd een extra lendewervel, dus ipv L1 t/m L5 en dan als laatste S1, heb je dan ook nog een L6. Saai he.
Lijkt het zo of is het zo dat de gemiddelde persoon (in het Westen) nu veel rijker is dan vroeger (ook de jongeren). Mijn middelbare jeugd bestond uit euroshopper cola halen bij de AH en als we goed spaarden kon je een keer per week een turkse pizza erbij halen (een kapsalon of broodje doner was veels te duur). Als je dure kleding had dan had je misschien iets van nike of adidas. Nu lijkt het alsof de jongeren in veel duurdere kleding rondlopen en nog meer mensen een scooter hebben dan vroeger.
Ik persoonlijk denk dat je het vroeger veel vaker zelf moest doen dan nu.
Nu krijgen ze meer van hun ouders.
Denk ik hoor.
Niet representatief maar witte school in betere buurt: veel meer zakgeld (geen 50 euro zoals mijn meeste klasgenoten vroeger kregen (zakgeld + kleedgeld bij elkaar) en waarvan ze veel zelf moesten bekostigen (cadeautjes, kleding, eten in de pauze) + meer tijd besteden aan bijbaantjes.
Nu echt hogere bedragen en ouders die hun kinderen vaker verwennen. Ook kinderen die aangaven dat hun ouders het deden omdat ze weinig tijd voor hen hadden. Dus een beetje om het schuldgevoel weg te nemen. âHier heb je een daily paper broekâ. ==> Jongen vertelde er openlijk ooit over dat ze ouders weinig tijd voor hem hadden en dat deed hem zichtbaar verdriet. Dan werd hij wel overladen met de nieuwste sneakers en duurste kleding maar volgens mij had hij toch liever meer quality time met zijn gescheiden moeder en vader gehad.
Misschien dat studenten nu makkelijker maximaal bijlenen en dat vroeger men dat liever niet deed? Ik weet het niet, maar voor mij is een Ipad een voorbeeld van de tijd van nu, een apparaat die handig is maar zeker niet nodig maar heel veel mensen hebben hem. Vroeger was bij mij en mijn vrienden een computer per huishouden normaal, de computers zijn er niet goedkoper op geworden maar nu hebben kinderen zelfs een eigen computer en soms zelfs ipad erbij.
Het valt mij inderdaad ook op hoeveel geld studenten hebben. Van veel mensen om me heen weet ik dat ze naast hun studie best veel werken, toch wel vaak 3 avonden per week en dan een dag in het weekend bijvoorbeeld. Zelf ben ik net afgestudeerd maar heb ik ook 20 uur per week gewerkt naast mijn fulltime studie. En loon + een beetje lenen van duo maakt wel ineens dat je best veel te besteden hebt haha. Misschien dat studenten gewoon meer zijn gaan werken?
En misschien ook doordat er minder kinderen in een gezin zitten?
Of meer gescheiden ouders die mogelijk weer een nieuw gezin zijn begonnen. Dus misschien zelfs 4 inkomens (als er dan niet heel veel andere kinderen bij zijn, dan klopt mijn eerste optie niet)
Computers en dergelijke gadgets in onze jeugd (en ik ga er dan een beetje vanuit dat jouw jeugd ook ergens in de jaren â90 was) waren wel echt véél duurder dan nu. Een gemiddelde personal computer eind jaren â90 kostte (gecorrigeerd voor inflatie) âŹ3000-5000, en als je er dan nog wat extraâs op wilde (zoals een betere grafische kaart voor spelletjes of een internetaansluiting) kon je er een paar honderd euro bij optellen. Nu kun je voor âŹ300 een prima laptop of computer kopen, dat is pas rond 2005-2010 zo dramatisch veel goedkoper geworden.