Ik persoonlijk denk dat je het vroeger veel vaker zelf moest doen dan nu.
Nu krijgen ze meer van hun ouders.
Denk ik hoor.
Ik persoonlijk denk dat je het vroeger veel vaker zelf moest doen dan nu.
Nu krijgen ze meer van hun ouders.
Denk ik hoor.
Niet representatief maar witte school in betere buurt: veel meer zakgeld (geen 50 euro zoals mijn meeste klasgenoten vroeger kregen (zakgeld + kleedgeld bij elkaar) en waarvan ze veel zelf moesten bekostigen (cadeautjes, kleding, eten in de pauze) + meer tijd besteden aan bijbaantjes.
Nu echt hogere bedragen en ouders die hun kinderen vaker verwennen. Ook kinderen die aangaven dat hun ouders het deden omdat ze weinig tijd voor hen hadden. Dus een beetje om het schuldgevoel weg te nemen. ‘Hier heb je een daily paper broek’. ==> Jongen vertelde er openlijk ooit over dat ze ouders weinig tijd voor hem hadden en dat deed hem zichtbaar verdriet. Dan werd hij wel overladen met de nieuwste sneakers en duurste kleding maar volgens mij had hij toch liever meer quality time met zijn gescheiden moeder en vader gehad.
Misschien dat studenten nu makkelijker maximaal bijlenen en dat vroeger men dat liever niet deed? Ik weet het niet, maar voor mij is een Ipad een voorbeeld van de tijd van nu, een apparaat die handig is maar zeker niet nodig maar heel veel mensen hebben hem. Vroeger was bij mij en mijn vrienden een computer per huishouden normaal, de computers zijn er niet goedkoper op geworden maar nu hebben kinderen zelfs een eigen computer en soms zelfs ipad erbij.
Het valt mij inderdaad ook op hoeveel geld studenten hebben. Van veel mensen om me heen weet ik dat ze naast hun studie best veel werken, toch wel vaak 3 avonden per week en dan een dag in het weekend bijvoorbeeld. Zelf ben ik net afgestudeerd maar heb ik ook 20 uur per week gewerkt naast mijn fulltime studie. En loon + een beetje lenen van duo maakt wel ineens dat je best veel te besteden hebt haha. Misschien dat studenten gewoon meer zijn gaan werken?
En misschien ook doordat er minder kinderen in een gezin zitten?
Of meer gescheiden ouders die mogelijk weer een nieuw gezin zijn begonnen. Dus misschien zelfs 4 inkomens (als er dan niet heel veel andere kinderen bij zijn, dan klopt mijn eerste optie niet)
Computers en dergelijke gadgets in onze jeugd (en ik ga er dan een beetje vanuit dat jouw jeugd ook ergens in de jaren ‘90 was) waren wel echt véél duurder dan nu. Een gemiddelde personal computer eind jaren ‘90 kostte (gecorrigeerd voor inflatie) €3000-5000, en als je er dan nog wat extra’s op wilde (zoals een betere grafische kaart voor spelletjes of een internetaansluiting) kon je er een paar honderd euro bij optellen. Nu kun je voor €300 een prima laptop of computer kopen, dat is pas rond 2005-2010 zo dramatisch veel goedkoper geworden.
Omdat je die vaker nodig hebt voor school, studie en werk. Is toch logisch dat ieder kind zijn eigen laptop of iPad heeft? Ik weet nog dat ik het vervelend vond om alles op de computer van mijn ouders te doen, omdat ik niet aan projecten kon werken als mijn vader op de computer bezig was. Sommigen krijgen ook via een regeling een iPad van de school of een organisatie.
Ik denk ook wel dat er veel druk op de kinderen van tegenwoordig is. Mijn eerste mobieltje was een 40 euro kostende Motorola en niemand die me erom pestte. Mijn eerste smartphone was ook nietszeggend, maar ook daar gaf niemand iets om. Ja, kleding van de Zeeman was ieueueuwjakkiebah, maar je kon prima in merkloze kleding lopen. Nu zie ik op de promofoto’s van mijn oude middelbare school kinderen in dure merkkleding en met dure elektronica staan. Dat was tien jaar geleden echt niet zo. Een bowlingtas van Converse of Björn Borg waren echt luxe.
Tegenwoordig zie ik gewoon jongeren met Offwhite Sneakers van 350+ euro of Yeezies.
En allemaal dure jassen van 250 - 300 euro van Canadian Goose en Aircraft.
En heel veel Tommy Hilfiger en The North Face.
Ik had een tas van Converse… Van de markt 
Ligt er ook gewoon aan waar je kijkt. Bij ons droegen sommige ook indian rose en gstar, later uggs en moscow jassen maar er waren natuurlijk ook dat mensen die dat absoluut niet droegen.
Ik weet nog wel dat je 10 jaar geleden raar aan werd gekeken als je zei dat je bijleende, dan was het echt “LEEN JIJ??? Jezus waarom” en nu is het eerder andersom naar mijn idee.
Hahaha ze waren ook niet heel luxe nee, maar toch wel de it-bag.
@Yzile oh ja die had je er idd bij, maar ik vond niet dat het je status op school bepaalde. Er waren genoeg populaire mensen die er geen drol om gaven en geen merkkleding droegen.
Bij ons (maar was gymnasiumklas en dat was toch anders tov de andere klassen van de school) was Esprit/Mexx etc vooral een ding. Ralph lauren en Tommy ook wel. Dan was je een kakker en automatisch cool 
Vergeet niet het merk Morgan, ik voelde mij zo theOC toen ik dat droeg
In mijn omgeving is het vooral anderre prioriteiten. Mensen lenen zowat max en gebruiken dat om hun studenten tijd extra leuk te maken. Mischien een generatie ding want de meeste zijn gen z en veel hebben geen positief beeld van de toekomst dus het maakt niemand meer wat uit of ze schulde of niet hebben.
Ja bij de Lidl is dat ook! Het is één van de belangrijkste redenen dat ik daar geen boodschappen meer doe 
Het is meer de bedoeling dat je alles snel weer je kar inschuift en bij die inpaktafels alles rustig gaat ordenen. Het ging om tempo maken, snel alles die kar inpleuren, betalen en volgende. Maar heb het idee dat het in de praktijk niet zo werkt 
De aldi waar ik soms kom heeft gwen inpaktafel.
Wat gebeurt er nu écht met de kleding die inlevert bij H&M?
Een aantal jaren geleden was er ophef over maar ik kan geen goede info vinden over de huidige situatie.
Volgens mij heeft dat ook te maken met het feit dat het vroeger gebruikelijk was dat je alles uit dozen haalde en gewoon in zo’n (lege) doos pleurt na de rolband. Oppakken en wegwezen.