Genen, zou ik zeggen, spelen daar wel een grote rol in. Als jouw genetische code voorschrijft (ook beïnvloed voor epigenetics, I.e. Dat je dna anders gelezen wordt door gebeurtenissen in je leven) dat jouw emotie systeem (bijv amygdala, orbitofrontale cortex, ventromedial prefrontal cortex, en nog wat andere structuren zoals m’n favo: de anterior insula) (okay de anterior insula hoort niet bij het emotie/limbisch systeem maar het is wel belangrijk voor gevoelens van rechtvaardigheid enzo, dus soort van emoties) op bepaalde stimuli wel of niet reageert, reageer je anders dan anderen met weer een andere genetische code. Daarnaast spelen hormonen en neurotransmitters ook een rol. Emoties voelen door andermans verhalen bijv., is vooral empathie. In neurowetenschappenlijk onderzoek zien we vaak dat bij mensen met een hoge empathie score, dezelfde hersenstructuren actief worden als wanneer ze zelf door iets negatiefs zouden gaan. Hetzelfde met pijn. Empathie, inlevingsvermogen, en theory of mind (I.e. Beseffen wat een ander denkt/voelt in bepaalde situaties) ligt hier wel ten grondslag aan.
Er is veel onderzoek met psychopaten en bijv. Mensen met autisme om uit te zoeken hoe dit precies werkt, maar veel weten we eigenlijk niet. Bepaalde structuren uit het default mode network, zoals de dorsomedial prefrontal cortex, ventromedial prefrontal cortex, en de posterior cingulate cortex /precuneus, lijken wel van belang te zijn. Die zijn namelijk belangrijk voor emotie processing (vmPFC), self referential judgement (dmPFC) en het herinneren van gebeurtenissen die je zelf hebt meegemaakt (PCC). Ook het emotie systeem wat ik eerder noemde speelt mee, maar er is veel overlap. Daarnaast zijn er ook hormonen zoals oxytocin die effect hebben op empathie, de expressie daarvan is ook genetisch gecodeerd en kan beïnvloed worden door exogene invloeden.
In elk geval, mensen verwerken emotionele stimuli niet allemaal hetzelfde omdat verschillende hersen systemen anders met elkaar communiceren, of niet hetzelfde op stimuli reageren. Waarom en hoe is nog niet 100% duidelijk, maar een grote hypothese is wel dat het genetisch gecodeerd is. Al is het soms natuurlijk ook zo dat je hersenen anders gaan werken en daardoor stimuli anders verwerken als je hersenen “ziek” zijn, bijvoorbeeld in depressie.
Also je hoeft trouwens geen psychopaat te zijn of autisme te hebben om niks te voelen bij emotionele verhalen enzo haha. Uiteindelijk zijn alle karakter trekken, inclusief empathie, een spectrum waar de een wat meer naar rechts of links ligt dan de ander. Ik voel ook bijna nooit wat bij mensen hun leed, maar moet wel huilen als een hond alleen achter gelaten wordt en zo moet piepen :’(
Sorry trouwens als dit allemaal heel dunglish is, soms weet ik de correcte vertaling niet meer.