Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Ik denk dat dat is om verwarring te voorkomen, een streepje wordt bijvoorbeeld ook nog wel eens in een normale zin gebruikt als koppelteken. Een ^ niet.

Zodra geld echt niets meer waard is, zou je er bij wijze van je kont mee af kunnen vegen.
Een voorbeeld in Venezuela https://www.nu.nl/234879/video/venezolanen-strooien-waardeloos-geworden-geld-uit-op-straat.html
In Amerika zjin ze geloof ik heel veel geld aan het bij printen. (iig met trump toen). Om zogenaamd een crisis te voorkomen. Dan wordt het minder waard. Maar ondertussen is dat volgens mij dweilen met de kraan open.

1 like

Waarom staat op veel geboortekaartjes het gewicht en de lengte van de baby? Is dit om aan te tonen dat ie gezond is vanuit vroeger ofzo?

3 likes

Aan de kleertjes had ik nog niet gedacht! Daar zit natuurlijk wel wat in.

Ik te mijmeren over wat er zou gebeuren als je de gezondsheidsverklaring door zou trekken naar je trouwkaart :upside_down_face:
“Dhr. … is 1.85 meter en 83 kilo en heeft een sterkte bouw mevr. … is 1.73 meter en 72 kilo en heeft heupen om te baren.” :joy:

22 likes

Ik hoorde laatste dat lengte niet meer “mag” tegenwoordig omdat je daarvoor de baby helemaal uit moet rekken en dat is slecht ofzo.

1 like

Ja dat zeiden ze bij mij in het ziekenhuis. Ik dacht dat het sowieso altijd een schatting was, zo’n kleine baby opmeten is toch niet te doen.

Ik had het sowieso uit het ontwerp gelaten, vond het echt onzin dat iedereen wist wat hij woog. Maar toen ik een enorme baby kreeg wilde ik daar eigenlijk wel mee pochen, dus iedereen weet het alsnog haha. Maar het staat dus niet in het kaartje.

5 likes

Ik vind het zo’n onzin? Als je kind jarig is en je stuurt een verjaardagsuitnodiging, zet je het er toch ook niet op om te pronken met hoe gemiddeld je kind groeit.

Als we het dan toch over geboortekaartjes hebben: Belgen zetten gewoon een rekeningnummer erop, ergens belachelijk maar ook wel slim. Vaak krijg je toch van die cadeautjes die je eigenlijk niet leuk vindt.

2 likes

Laat Nederlanders die rekeningnummer gewoonte maar niet overnemen: krijgen we op iedere uitnodiging een tikkie qr-code :nauseated_face:

4 likes

Belgen sturen geld, Hollanders kaarten.

1 like

Waarom staat er bij vacatures nog (m/v) als het er toch niet toe doet? Of zijn er überhaupt jobs waarbij het er wel toe doet?

1 like

Is dit niet om te laten zien dat er ‘medewerker’ staat maar het ook ‘medewerkster’ mag zijn?

2 likes

Het is wel ouderwets volgens mij, ik zie dit eigenlijk nooit meer bij vacatures. Een tijdje geleden stond er nog wel eens (M/F/X) maar nu zie ik het er eigenlijk nooit meer bijstaan? Het zal vast ook per sector verschillen. Zie jij het nog vaak?

Ja, zie het nog zeer regelmatig, vandaar dat ik het me afvroeg :blush:

1 like

Waarom zitten knopen op vrouwenkleding meestal links terwijl deze op mannenkleding meestal rechts zitten? :thinking:

Omdat vroeger de dames hulp kregen bij het aankleden en omdat de meeste mensen rechtshandig zijn daardoor de knopen anders.

20 likes

Hier heb ik echt nooit bij stilgestaan :sweat_smile:

De evolutie van de mens gaat nog sneller dan de evolutie van knopen in kleding dus, dat dit nooit is aangepast :sweat_smile:

2 likes

Oh volgens mij is dit juist niet ouderwets was maar juist heel ‘woke’. @LaPetiteRobeNoire
Er is onderzocht dat als er in een vacaturetitel bijvoorbeeld Technician of Monteur o.i.d. staat, men er onbewust automatisch vanuit gaat dat er naar een man wordt gezocht en vrouwen dus gemiddeld genomen minder snel geneigd zijn om te reageren op een vacature. Door (m/v/x) toe te voegen maak je heel specifiek dat het gender van de kandidaat niet uitmaakt. Dit werkt uiteraard ook de andere kant op bij typische vrouwenberoepen.

edit: Voor wie dit onderwerp interessant vindt. https://www.kdg.be/sites/default/files/stemsters_de_taal_voor_meer_vrouwen_in_wetenschap_en_techniek.pdf

8 likes

Interessant, bedankt!

Ja een paar jaar geleden zag ik het er dus wel regelmatig bij staan, maar nu nooit meer. Ik was ervan uitgegaan dat dat is omdat het inmiddels zo vanzelfprekend is dat gender niet uitmaakt voor bv een ‘redacteur’ dat ze het er niet meer bij zetten (dit werd op mijn oude werk trouwens ook letterlijk gezegd toen we een vacature gingen plaatsen)
Het onderzoek is vlaams en gaat ook specifiek over Science, Technology, Engineering en Mathematics als sector, ik kan me voorstellen dat er per land en per sector wel verschillen in kunnen zitten.
Wel interessant om te zien wat voor verschil dit kan maken.

1 like