Of het de exacte reden ervan is weet ik niet, maar enkele decennia geleden waren er allemaal tv-programmaâs enzo bij ons op tv om mensen âbeschaafd Nederlandsâ te leren. Die zijn wel echt al oud, denk eerder in de tijd van mijn grootouders. Ging dus echt van âzeg niet camion, maar zeg vrachtwagen.â De overheid heeft dus lang geprobeerd om ervoor te zorgen dat Vlamingen meer standaardtaal (volgens de Nederlandse norm) gingen spreken in plaats van dialect en daardoor is er een tussentaal ontstaan. Die tussentaal is de meest natuurlijke taalvariant voor de meeste Vlamingen, maar wordt op school en andere officiĂ«le instanties niet echt geapprecieerd. Daardoor is de Vlaming denk ik meer zelfbewust van het feit dat hij vaak geen AN spreekt. En door om te gaan met een Nederlander leer je heel snel welke woorden onbekend zijn en dat onthoud je meestal wel, of ik althans toch wel! Dingen die je snel leert zijn bv pompelmoes-grapefruit, lopen-wandelen, en het concept van de namiddag (Nederlanders en Vlamingen bedoelen daar vaak een ander tijdstip mee) 
Fun fact: West-Vlamingen zijn meestal beter in AN dan andere Vlamingen, omdat W-Vlamingen nog vaker thuis dialect spreken ipv tussentaal. Daarom moeten zij explicieter AN leren om buiten hun provincie begrijpbaar te zijn, terwijl de meeste andere Vlamingen meestal wel begrepen worden wanneer ze tussentaal spreken! (Sorry ik wijk af van je oorspronkelijke vraag maar dit is allemaal leerstof uit het college 'Nederlandse Taalbeheersing I die ik vier jaar later blijkbaar nog vanbuiten ken
)