Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Oke misschien ben ik echt heel dom, maar zijn de teksten ABBA in de Mama Mia films helemaal echt/origineel? Of zijn de teksten aangepast op de verhaallijn in de film.

De teksten zijn aangepast, maar het grootste deel is wel hetzelfde!
Dit is in ieder geval zo voor deel 1, de nieuwe heb ik nog niet gezien.

Dit is bijvoorbeeld van Chiquitita
ABBA:
In your eyes
there is no hope for tomorrow
Film:
In your eyes
And the wedding is tomorrow

3 likes

Ik heb dit ook heel regelmatig. Het zijn spinnen of een persoon die over me heen gebogen staat. Ik ga dan ook heel hard schreeuwen of gillen en soms moet ik zelfs huilen van schrik. Heel vaak weet ik ook niet dat het gebeurd is maar dan hoor ik het een dag later van m’n vriend. Ik heb t opgezocht het heet nachtangst.

Ik heb exact hetzelfde :grin: en ik denk vaak nog ‘oh nee wat zal mijn vriend het erg vinden dat ik naakt naast een andere man lig’ echt goed zo brein

2 likes

Dit is bij deel 2 net zo! Maar niet enorm storend (volgens mijn moeder die alle originele teksten kent) @Blush

2 likes

Ik ben een keer 's nachts op vakantie (vreemde omgeving denk ik?) wakker geschrokken, rechtop gaan zitten en heb heel hard tegen m’n vriend geschreeuwd: ‘WIE BEN JIJ?!?!’ Toen zei hij zijn naam en gaf hij me een kus. Blijkbaar zei ik toen ‘Oja.’ en ben ik weer in slaap gevallen :sweat_smile: Ik herinnerde me er de volgende ochtend ook helemaal niets meer van.

Overigens ben ik pas een keer wakker geschrokken omdat er echt een vreemde over me heen gebogen stond en ik naakt in bed lag :cold_sweat: M’n huisgenoot die direct onder mij woont, had een jongen mee naar huis genomen na het stappen, maar die was zo lam dat) 'ie ineens bij mij in de kamer stond (hij was naar de wc geweest en blijkbaar vergeten dat 'ie nog een trap af moest). Toen ben ik me wel even helemaal de tyfus geschrokken haha. Hij realiseerde zich eerst ook niet dat 'ie in de verkeerde kamer stond en dacht dat ik m’n huisgenoot was (zelfde haarkleur). Dus ik zei ‘Wtf, wie ben jij en wil je weggaan’ en hij reageerde met ‘Uh nou niet per se
’ :joy:
M’n huisgenoot heeft echt 1000 keer haar excuses aangeboden, ze schaamde zich kapot haha.

38 likes

Ah ok! Ik ging Fernando opzoeken en die was idd bijna helemaal het zelfde volgens mij. Goed om te weten na 2x gezien te hebben :sunglasses:

1 like

Wooow nu vraag ik me echt af of dit een algemene koortsdroom is ofzo, want een vriendinnetje van mij had dit vroeger ook, met die bestek schaduwen enzo. Of jij bent dat vriendinnetje, maar dat geloof ik niet (weet niet helemaal zeker meer welke vriendin het was namelijk, maar die ene waarvan ik denk dat ze het was ben je sowieso niet).

Volgens mij ben je het niet hoor! Je komt niet uit het Noorden toch?

Zou best kunnen dat het iets met Tiktak te maken heeft hoor, sowieso dat dat vriendinnetje dat ook keek vroeger.

Dit is ook zo in Amsterdam op sommige plekken helaas maar niet zo erg als in het buitenland. Maar zo irritant ja, als je achter me aankomt wil ik juist niet bij je eten! Dus voor mij werkt het averechts.
In Thailand vind ik het echt extreem, werd soms achterna gezeten door een stuk of 10 man.

1 like

Aaaah ik zocht dit topic. Oke, ik vraag het me pas af sinds vanavond maar oke: waarom noemt die koen van dijk zichzelf koen kardashian?

1 like

Hoe kan het dat Vlamingen altijd wel weten dat wij bepaalde woorden niet kennen, dat superlief gaan uitleggen, maar andersom niet? Of is dat niet zo?

1 like

Of het de exacte reden ervan is weet ik niet, maar enkele decennia geleden waren er allemaal tv-programma’s enzo bij ons op tv om mensen “beschaafd Nederlands” te leren. Die zijn wel echt al oud, denk eerder in de tijd van mijn grootouders. Ging dus echt van “zeg niet camion, maar zeg vrachtwagen.” De overheid heeft dus lang geprobeerd om ervoor te zorgen dat Vlamingen meer standaardtaal (volgens de Nederlandse norm) gingen spreken in plaats van dialect en daardoor is er een tussentaal ontstaan. Die tussentaal is de meest natuurlijke taalvariant voor de meeste Vlamingen, maar wordt op school en andere officiĂ«le instanties niet echt geapprecieerd. Daardoor is de Vlaming denk ik meer zelfbewust van het feit dat hij vaak geen AN spreekt. En door om te gaan met een Nederlander leer je heel snel welke woorden onbekend zijn en dat onthoud je meestal wel, of ik althans toch wel! Dingen die je snel leert zijn bv pompelmoes-grapefruit, lopen-wandelen, en het concept van de namiddag (Nederlanders en Vlamingen bedoelen daar vaak een ander tijdstip mee) :slight_smile:

Fun fact: West-Vlamingen zijn meestal beter in AN dan andere Vlamingen, omdat W-Vlamingen nog vaker thuis dialect spreken ipv tussentaal. Daarom moeten zij explicieter AN leren om buiten hun provincie begrijpbaar te zijn, terwijl de meeste andere Vlamingen meestal wel begrepen worden wanneer ze tussentaal spreken! (Sorry ik wijk af van je oorspronkelijke vraag maar dit is allemaal leerstof uit het college 'Nederlandse Taalbeheersing I die ik vier jaar later blijkbaar nog vanbuiten ken :smiley: )

31 likes

Hoe zit het met televisieprogramma’s in BelgiĂ«? Ik keek dus net de Belgische versie van Expeditie Robinson en dit is dus volledig Vlaams, net zoals De Mol bijvoorbeeld. Maar deze programma’s lijken mij best groots in BelgiĂ«. Waarom is dit dan enkel Vlaams en niet Franstalig? Hebben de Franstalige zenders hun eigen Expeditie of De Mol?

En ik las op Wikipedia dat er dus verschillende nationale publieke zenders zijn, maar is Éen en La Une dan een zelfde soort zender met hetzelfde nieuws maar dan een andere taal?

Haha nou goed, een warrige vraag, maar ik vind dit best interessant.

1 like

Het viel me bij het kijken van de Vlaamse Robinson ook op dat iedereen ondertitelt werd. Dat wordt bij ons alleen gedaan bij personen die heel plat praten

Ik denkt dat de gemiddelde Vlaming nooit naar Waalse tv kijkt. Als we al naar buitenlandse zenders kijken dan zal dat eerder naar Nederlandse of Engelse zijn! Alle Vlaamse zenders zijn 100% Vlaams tegenwoordig, dus het is niet zo dat La Une en Een dezelfde inhoud hebben. Volgens mij is La Une ook wel een openbare zender dus ze zullen wel dezelfde missie krijgen vanuit de overheid! De Mol is uitgevonden in Vlaanderen, en Expeditie is vooral bekend door de samenwerking tussen NL en Vlaanderen, dus ik heb eigenlijk echt geen idee of zij daar hun eigen versies van hebben! Denk het eigenlijk niet. Moest het wel zo zijn dan wordt daar in Vlaanderen echt geen reclame voor gemaakt!

1 like

Ja dat ligt anders per zender! Soms wordt het idd alleen bij zware dialecten gedaan. Ik denk dat Vier over het algemeen iedereen behalve de presentator of voice-over ondertitelt, kwestie van discriminatie tegen bepaalde provincies te voorkomen (vroeger was er eerder een houding dat Vlaams-Brabant en Antwerpen verstaanbaar waren voor alle Vlamingen, maar Limburg en West-Vlaanderen niet. Daardoor werden soms goed verstaanbare West-Vlamingen ondertiteld gewoon uit de veronderstelling dat W-vlamingen altijd onverstaanbaar zijn.)

Dat ligt echt af van die situatie! Die associaties met de andere groepen (Nederland of WalloniĂ« dus) zijn vooral opportunistisch. Bv wanneer het gaat over het onderwijssysteem dan voelen we ons eerder Belgisch (omdat het dan in contrast staat tot het Nederlandse systeem), maar als het over literatuur gaat dan voelen Nederlandse schrijvers toch ook wel van ‘ons’. Dit zijn uiteraard maar kleine voorbeeldjes en dit verschilt natuurlijk heel erg, maar dat is wel de tendens die ik zie. Sommige families hebben ook familie in WalloniĂ« dus dan kan ik mij voorstellen dat ze er meer verwantschap mee voelen. Andere families komen er nooit behalve voor een weekendje in de Ardennen. Daarnaast is het natuurlijk ook nog een hele gevoelige politieke kwestie (bv de N-VA (de Nieuw-Vlaamse Alliantie) kwam een paar jaar geleden heel sterk op. Zij profileerden zich dus als een partij die als prioriteit had om Vlaanderen onafhankelijk te maken. Ondertussen heeft die prioriteit subtiel plaats gemaakt voor een andere prioriteit en richten ze zich veel meer op de problemen rond integratie en de vluchtelingenproblematiek. De N-VA is nu een van de grootste partijen en zit in de regering.).

Eigenlijk is het een heel moeilijke kwestie op papier, maar in de praktijk maakt het veel mensen tegenwoordig niet meer zo veel uit als vroeger (lijkt mij) omdat er op dit moment weer gezamenlijke vijanden zijn voor VL en WA. De Vlamingen en de Walen sluiten eigenlijk steeds tijdelijke gevoelsmatige monsterverbondjes, ofwel met elkaar, ofwel met Nederland en Frankrijk!

2 likes

Ik heb even moeten zoeken, maar ik heb het gevonden!!

Edit: ik was vergeten hoezeer het ook gericht was om Vlamingen af te keren van alles wat Frans was!

14 likes