Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Doet me aan die ene keer denken dat een vriend en ik Cinque terre wandeltocht deden. Helemaal uitgedroogd en bij het 1e barretje beiden: cola zero, koffie en een biertje bestelden en in 5 min opdronken. Die mensen keken ons heel raar aan (en onaardig dat ze waren!)

5 likes

Denk op 1 dag. Het gaat om de blootstelling aan de zon en je huid “laadt” niet op ofzo binnen in de schaduw. Die schade ben je dan al opgelopen (athans, 25 min ben je vrij van verbranding).

Zon is rond het middaguur natuurlijk wel sterker dan in de ochtend/avond?

1 like

Die momenten doe ik vaak een (linnen) blouse aan, om mijn schouders/armen te beschermen, is luchtig zat en beschermt.

2 likes

Was vergeten dat ik gisteren na de boodschappen de biefstuk in de koelkast gelegd had voor vandaag. Uiteraard vergeten en iets anders gekookt. Even Google en volgens het Voedingscentrum 2 dagen goed in de koelkast. Tevens houdbaarheidsdatum is nog 3 dagen.

Maar nu de vraag: bij de supermarkt halen ze toch ook niet al het vlees na sluitingstijd uit de koeling om in de vriezer te doen? En ligt het er ook soms langer dan 2 dagen?

1 like

Lijkt mij dat je dit prima morgen kan opeten toch? Tenzij het er ook niet meer goed uitziet/ruikt.

3 likes

Staat er geen tht datum op? Waarom zou je dat niet aanhouden?

5 likes

Die tht staat er idd niet voor niets op. Die is berekend op verpakking, koelkast temperatuur thuis ect. Dus kun je prima eten t/m de tht.
In de supermarkt blijft het dus idd in de koeling liggen, maar daar wordt in de berekening van de tht rekening mee gehouden.

1 like

Thanks voor alle antwoorden.

2 likes

Waarom is een 5.5 voor alles voldoende? Hoe komen ze bij een 5.5, waarom vinden ze dat wanneer je voor alles een 5.5 haalt, je voldoende kennis hebt om je diploma te halen? Zijn er opleidingen waarbij dit anders is? Dat je bijvoorbeeld voor alles minimaal een 7 moet halen, of gemiddeld een 7 moet staan om te slagen? Of dat er bepaalde vakken zijn die zó belangrijk zijn qua kennis dat je een hoger cijfer moet halen?

ah grappig dat je dat allemaal weet! Ik vind het gewoon bijzonder, soms heb je zúlke belangrijke en fundamentele vakken voor een bepaald beroep dat ik niet echt begrijp dat 60% van de stof begrijpen voldoende is. Maar soms een 6.0 dus!

2 likes

Een 5,5 staat ook niet gelijk aan 55% van de stof. Bij mijn studie moet je bijv minstens 75% goed hebben om een 5,5 te halen.
De grens wanneer je een 5,5 en dus voldoende haalt verschilt gewoon.

15 likes

Dit, normeringen kunnen flink verschillen. Ik heb een vak gehad waar je bij de tussentijdse toetsen gewoon een 1 kreeg als je de helft of minder goed had, omdat het allemaal waar/niet waar-vragen waren en volgens de docent zelfs apen die alles gewoon gokten de helft goed zouden hebben…

1 like

@Trivia @Yzile
Thanks voor de duidelijke antwoorden! Ik wist inderdaad dat normeringen verschillen, bij mij is het meestal tussen 60-70% goed. 75% goed voor een 5.5 is wel veel zeg.

2 likes

Maar dan slaat je initiële vraag toch niet echt ergens op? Een 5,5 is voor alles voldoende omdat het niks zegt, de normering erachter doet dat. Die wordt aangepast aan hoe belangrijk het vak is etc

1 like

Misschien niet, maar dat komt omdat ik niet wist dat er hele grote verschillen in normeringen zaten per vak, ik dacht dat dat gewoon afhing van het aantal vragen en mogelijke antwoordopties in het tentamnen. Ik vind het ook gewoon gek want een cijfer op je cijferlijst wordt niet met normering gegeven. Een potentiële werkgever weet dan niet dat jij met een 5.5 75% van de kennis over dat onderwerp bezit, bijvoorbeeld.

Voor een Europees certificaat moest ik 75% of hoger halen, anders was ik gezakt.
Maar voor dezelfde toets om mijn mbo diploma te halen moest ik 55% scoren.

Waarom sommige vrouwen de naam van hun ex man aanhouden na de scheiding (Tina Turner, Kris Jenner, Mary Borsato voor een NL voorbeeld). Ook al is het huwelijk soms heel onprettig verlopen of tot een eind gekomen. Je zou toch het liefst direct met die naam en nagedachtenis willen breken? Ook in neutrale situaties en als je niet zo bekend zou zijn, dus laat staan bij hen
snap dat niet zo goed

Ik denk in de voorbeelden dat jij aanhaalt, het vooral te maken heeft met dat zij van hun naam hun “merk” hebben gemaakt. Dan snap ik dat je je die naam niet per se opgeeft, aangezien deze mee zorgt voor je inkomsten.

In andere situaties begrijp ik het ook niet echt, maar hier is het dan ook niet gebruikelijk om de naam van de partner over te nemen.

3 likes

Ja ik dacht daar ook aan. Weegt de “associatie” met het merk en die bekendheid zwaarder?
vond het bij deze voorbeelden wel extreem in de zin van, allemaal heel uitgesproken dat het geen fijn huwelijk was, is het je dan zoveel waard om toch iedere keer die naam te blijven horen

Misschien associëren ze de naam niet per se (alleen) meer met hun ex omdat ze al een aantal jaar zelf die naam hadden?

Mijn schoonmoeder heeft na de scheiding van haar 1e man ook zijn naam gehouden dat was omdat ze die mooier vond en haar meisjesnaam een beetje een aso naam vond.

2 likes