Voor welke soa is dat? Een vriend van mij gaat paar keer per jaar door de test straat voor soa’s en heeft nog nooit een iets in zijn plasbuis gehad!
Dat was vroeger zo maar tegenwoordig gelukkig niet meer!
Altijd als er in een film/serie iets van het ziekenhuis voorkomt en er is slecht nieuws/iemand overleden, dan wordt dit bijna altijd al gezegd in de wachtkamer/gang. Is dit in het echt ook zo? het lijkt mij zo’n rare plek om zoiets te bespreken.
nee, daar is de spreek- of familiekamer voor! dus als je naar de familiekamer moet komen weet he dat het vaak niet goed is haha
@unglaublich en @Drawster ah thanks! Ik kon mij het al bijna niet voorstellen. Een kamertje is dan beter, ook al is dat dan een slecht voorteken, liever daar een ugly cry dan midden op de gang of in een volle wachtkamer.
Ze doen het ook altijd staand, in 1 zin, zonder verdere uitleg of ruimte voor vragen, en dan stormen ze er met flapperende jas weer vandoor. Gebeurt allemaal niet in het echt gelukkig.
Wat ik me altijd afvraag is of de zondag voor mensen die niet kerkelijk zijn opgevoed, niet naar de kerk gaan en misschien ook nooit daar zijn geweest, echt anders voelt dan de zaterdag?
Voor mij is het wel echt een duidelijk andere dag, ook qua gevoel en functie, maar is dat voor anderen ook? Of voelt het weekend gewoon hetzelfde, of het nu zaterdag of zondag is?
Ik zie zaterdag vaak meer als een dag waar wat meer dingen ‘moeten’ zoals boodschappen doen en klusjes in huis. En zondag wat meer echt een chilldag. Al doe ik wel steeds vaker klusjes op zondag. Toch voelt het voor mij nog wel een beetje anders.
Ja voor mij wel. Stiekem vind ik het zelfs een beetje jammer dat tegenwoordig alles gewoon open is op zondag.
Martin bril schreef daar toen iets over, moet ik nog regelmatig aan denken. Dat zondag de stad weer herstelt van de drukke zaterdag met markt, en een stapavond. Vond het altijd een hele fijne sfeer hebben
Aan de bewoners van mag want dan geldt het als geadresseerde post en valt het dus niet onder die nee/neesticker. Echt kut. Van de pizzeria ofzo krijg ik dan ook reclame voor ‘pizzalover’ + adres. En dan bestel ik toch weer pizza natuurlijk want zo zwak ben ik dan ook wel weer.
Nah, dan zou ik wel een ander geloof aanbevelen dan de Jehova’s getuigen. Maar wellicht ben ik bevooroordeeld hahaha
Maar interessant iedereen over de zondag! Ik vind het zelf ook jammer dat alles nu ook open is. Niet per se uit religieus standpunt (ik ga zelf niet naar de winkel op zondag, dus geen last van haha), maar omdat ik denk dat de 24/7 economie niet goed is voor de mens. Ik geloof dat we wel echt een rustdag nodig hebben. Overigens vind ik het wel interessant dat de VS zoveel religieuze invloeden heeft in alles, maar dat daar wel de 24/7 economie bloeit.
Ik ben dus totaal niet gelovig maar ik hecht ook best wel waarde aan de zondagse rust. Ik snap ook echt niet waarom met Kerst de supermarkten tegenwoordig steeds vaker open zijn. Alsof mensen niet meer in staat zijn om 2 dagen vooruit te denken.
Ja, dat mag. Maar via postfilter.nl kan je je daarvoor uitschrijven. Ik krijg sindsdien eindelijk geen loterij achtige zooi meer. Wel nog de pizzalover spam, maar volgens mij valt dat onder het gerechtvaardigd belang van de tent waar ik elke week daadwerkelijk pizza besteld
Ja same, ik kan hier flink over ranten en i dont care dat ik dan als een boomer klink
en @TantePollewop ja ik ook! Ben altijd beetje bang om daarover te ranten omdat ik niet als religieuze extremist wil klinken. Maar ik denk dat het gewoon niet goed is voor mensen om altijd door te gaan, altijd aan te staan. Soms vraag ik me af of er dan niks meer heilig is, wat betreft vrije dagen dan. Dat er op zondag dingen open zijn snap ik beter dan dat er met Kerst dingen open zijn. Laat iedereen gewoon lekker met zijn familie (of alleen als je dat liever hebt) zijn zonder dat er mensen met Kerst boodschappen moeten staan bliepen.
Kijk sommige beroepen moeten doorgaan en ik ga later natuurlijk ook alle feestdagen en zondagen werken (haha duhh), maar zoveel dingen zijn ook niet nodig.
Doe je sowieso wel schat
Ja daar heb je gelijk in, maar ik denk dat het juist ook beschermend kan werken om een rustdag in elk geval te faciliteren. Het is meer dat ik bang ben en denk dat de norm is om steeds maar meer te werken en dat ik een vrije dag een medium vind dat werkte om mensen te helpen om rust te nemen. Voor mij komt het goed uit dat het de zondag zou zijn, maar het maakt verder niet zoveel uit.
Ik zie een rustdag ook als een symbolisch iets juist tegen kapitalistische uitbuiting. Dus het is niet zo dat ik hem per se terug zou willen, maar het staat voor mij symbool voor een cultuur van het altijd maar werken en bereikbaar zijn.
En fijn dat je me niet als extremist ziet haha. Soms ben ik daar een beetje bang voor omdat ik het zo duidelijk maak dat ik geloof.
Ja eens. Daar zat ik net ook over na te denken inderdaad. Mijn eerste reflex is inderdaad om te denken aan de christelijke feestdagen, maar als ik om me heen kijk is het inderdaad wel logisch dat we verder kijken dan dat.
en @Willem daar heb je ook weer een punt.
Oke, ik denk dat ik mijn standpunten weer even moet onderzoeken en herzien! Thanks voor de input!
Ik snap waar het vandaan komt, maar mijn eerste gedachte hierbij is neeeeeee
In het Oude Testament zijn er veel regels om werknemers en slaven te beschermen. Die regels waren er zodat de ‘heren’ slaven niet 24/7 konden laten werken. Elk 7e jaar moesten mensen ook de kans krijgen om weg te gaan en elk 50e jaar werd er voornamelijk uit de voorraden gegeten en bijna niet gewerkt.
Ook in het Nieuwe Testament staan daar veel dingen over, ook (voor die tijd) tegen slavernij en uitbuiting.
De rustdag komt verder uit de 10 geboden, daarom was en is het zo belangrijk. Het is voor mensen om zichzelf niet over de kop te werken, maar ook zodat je anderen niet kan uitbuiten.
Dat het calvinisme zo goed is aangeslagen in Nederland heeft ook veel te maken met de cultuur die er al was. Omliggende landen zijn overwegend meer Lutheraans, met minder nadruk op werken. Het geloof werd ook gebruikt om een bepaalde arbeidsethos te verantwoorden en te eisen.