Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Ik denk dat het lastige is dat in de media je de verhalen vanuit 1 kant hoort. In principe is pleegzorg altijd gericht op terugkeer naar het oorspronkelijke gezin, alleen in hele extreme gevallen wordt op een gegeven moment besloten hier niet meer op in te zetten. In hoeverre pleegouders alle details weten van wat er afspeelde in een gezin voor de uithuisplaatsing weet ik niet, zal ook verschillen, maar het contact tussen pleegouders en biologische ouders gaat veelal ook via de jeugdzorgmedewerker, juist om miscommunicatie te voorkomen. Of zo heb ik het in ieder geval ervaren met de (pleeg)gezinnen waarmee ik op m’n werk mee in aanraking kwam.

Het lastige is: er zijn absoluut, 100%, fouten gemaakt in deze hele zaak. Maar er zijn ook veel gevallen waarin wordt besloten de contactmomenten met ouders nog niet uit te breiden, omdat bijv hulpverleners zien dat het meer stress geeft, dat ouders zelf niet stabiel zijn, dat kinderen aangeven het niet te willen of helemaal overstuur zijn na terugkomst. Maar wat je leest in de media is ‘mijn kinderen zijn uit huis geplaatst en ik mocht ze niet meer zien’.

Even cru gezegd, stel dat een ouder zich niet aan afspraken houdt om geen alcohol te drinken. Dan zal jeugdzorg zeggen: ouder houdt zich niet aan de afspraken, situatie is nog niet veilig, contactmomenten worden nog niet uitgebreid. Terwijl die ouder roept: ik mag mijn kind niet zien van jeugdzorg, ze houden m’n kind bij me weg! Erg gechargeerd, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Het is superlastig vast te stellen wat er nou precies gebeurd is aangezien er vanuit jeugdzorg natuurlijk nooit in het openbaar een reactie op gegeven kan worden. Ik geloof helemaal dat er in sommige gezinnen een soort kettingreactie is ontstaan die is begonnen met de toeslagenaffaire en eindigde in een hele trieste situatie met uithuisplaatsing. Maar in principe is alleen armoede of schulden geen reden voor permanente uithuisplaatsing zonder enig contact met biologische ouders. Dan is er echt meer aan de hand dan dat. Dat toetst de rechter ook.

TLDR; fucking lastig te achterhalen want je hoort maar 1 kant van het verhaal, maar permanente uithuisplaatsing met een soort van contactverbod tussen ouders en kind komt echt heel zelden voor, en alleen schulden is daar geen reden voor.

8 likes

Wel echt heftig dat ze niet weten waar het kind is. Ik vraag me dan wel echt af wat daar de reden voor is. Wil hier verder niet over speculeren want je weet het niet. Wel kan ik zeggen dat ik heb gemerkt in mijn werk destijds in de jeugdzorg dat echt alles wordt ingezet om het contact tussen ouder en kind zoveel mogelijk plaats te laten vinden, ook als een kind geen perspectief heeft op terugplaatsing op korte termijn of als het kind de ouder al bij wijze van 10 jaar niet heeft gezien. Wij vonden contact tussen ouder en kind één van de belangrijkste dingen (soms wel onder bepaalde voorwaarden natuurlijk ivm veiligheid).

6 likes

Zijn er meer mensen die niet alleen ziek kunnen zijn?

Ik kan dat dus echt niet. Moet dan echt mijn partner of moeder hebben. Schaam mij daar echt voor. Maar durf het gewoon niet alleen ofzo :sweat_smile:

Dan heb ik het over een flinke buikgriep trouwens.

4 likes

Nee ik ben juist liever alleen. Laat me met rust en laat mij maar in een hoekje sterven, als ik het overleef kom ik wel weer tevoorschijn.

43 likes

Ik ga ook echt dingen roepen als “Oh, mijn keel” en “Mijn spieren” terwijl ik moeilijk en triest uit mijn ogen kijk als ik ‘ziek ben bij anderen’ dus ik ben het ook altijd in m’n uppie. Dan ben ik ook veel sneller weer beter whaha.

5 likes

Op LinkedIn word ik soms wel 8 weken niet door recruiters benaderd, en dan in een keer door 5 verschillende in een tijdsbestek van 24 uur. Ik heb vaker deze golfbewegingen meegemaakt.
Weet iemand hoe dat kan? Ligt dat aan een bepaald algoritme of zijn recruiters alleen maar in een bepaalde periode van de maand random mensen berichtjes aan het sturen o.i.d.?

Ik heb uiteraard mijn status niet veranderd in de tussentijd.

5 likes

Is het altijd rond het einde van de maand? Misschien dat ze ze dan denken: als we het een beetje snel doen met gesprekken kan iemand het einde van de maand daarop al tekenen.

3 likes

Haha, je precies dit.
Meestal kan ik m’n klachten zelf onder controle houden als ik me niet goed voel.
Zo’n 10 jaar geleden echt ziek en steeds als m’n moeder mij water of soep wilde aanbieden was ik weer een uur volop bezig in m’n emmer. Maar als ze wegbleef dan bleven die klachten ook weg. Met m’n ex overigens ook, Als ik een dikke kater had en misselijk was kon ik het alleen onder controle houden als hij niet bewoog, het liefste ook niet ademde, tv niet te hard en geen contact met me zocht. :sweat_smile:

Het liefst wil ik er wel altijd mijn moeder bij hebben als ik een prik moet krijgen, ik word niet goed van prikken. Al probeer ik het (niet persĂ© bewust) ook weer te verbergen. Ik raak dan zĂł in mezelf gekeerd en ‘verstijfd’ M’n moeder ziet dat ik wit wegtrek en verteld me dan wat ik moet doen anders loop ik gewoon verder tot ik knock ga.

3 likes

Ik krijg vaker berichten als ik de berichten van recruiters beantwoord. Als ik een keer een bericht negeer dan krijg ik vaak een tijd ook niks of weinig.

Voor m’n huidige baan gebruik ik het recruitment stuk van LinkedIn, en kan oa iets in de trant van ‘zal waarschijnlijk reageren’ aanvinken in de filters.

2 likes

Supertoevallig, ik zag dit echt net onderaan een mailtje staan van LinkedIn, het onderwerp was: je valt op bij recruiters.

4 likes

Is zo’n fish spa, waarbij visjes de dode huidcellen van je voeten knabbelen, ‘ethisch’ qua dierenwelzijn?

3 likes

heb alleen maar nare verhalen gehoord dat die visjes worden uitgehongerd zodat ze goed knabbelen, plus de leefruimte is ook niet echt gezellig voor ze

3 likes

In Turkije zitten die zelfde visjes ook in de zee voor de kust en als je daar met je voeten in het water zit eten ze ook aan je voeten.
Geen idee of ze alsnog uitgehongerd of slecht behandeld worden in zo’n tank, maar het is geen onnatuurlijk gedrag blijkbaar.

3 likes

ja ok dat zeg ik toch ook niet? denk ook niet dat je een vis iets kan laten doen waar hij geen zin in heeft. gaat om de omstandigheden

1 like

Nee was ook bedoeld als aanvulling.

19 likes

Ze zitten met een hele hoop in een heel klein bakje water, terwijl ze in hun natuurlijke habitat in een gigantische zee zitten. Ik zou zeggen van niet.

7 likes

Ik weet niet wat de bronnen zijn voor sommige van deze claims maar ik ben het wel eens met de conclusie:

Fish are conscious animals, not mindless (and inefficient) loofahs. Get a safe, healthy, cruelty-free pedicure from a willing human technician.

4 likes

Tuurlijk niet. Ze zitten in een kale bak de hele dag zich dood te vervelen. Alsof je een hamster in een kartonnen doos zou laten leven. Het is super sneu.

5 likes

Het is ook niet what it’s cracked up to be hoor. Één keer dit uit beleefdheid ondergaan en zo poezelig werden mn voeten er ook weer niet van.

3 likes

1x in een ver verleden zo’n fish spa gedaan en het is niet dat je er een prachtig resultaat van krijgt ofzo. Zou het iig niet meer doen. Heb het al lang niet meer gezien eigenlijk, ik dacht dat die hype wel voorbij was.

5 likes