Ik denk dat het lastige is dat in de media je de verhalen vanuit 1 kant hoort. In principe is pleegzorg altijd gericht op terugkeer naar het oorspronkelijke gezin, alleen in hele extreme gevallen wordt op een gegeven moment besloten hier niet meer op in te zetten. In hoeverre pleegouders alle details weten van wat er afspeelde in een gezin voor de uithuisplaatsing weet ik niet, zal ook verschillen, maar het contact tussen pleegouders en biologische ouders gaat veelal ook via de jeugdzorgmedewerker, juist om miscommunicatie te voorkomen. Of zo heb ik het in ieder geval ervaren met de (pleeg)gezinnen waarmee ik op mân werk mee in aanraking kwam.
Het lastige is: er zijn absoluut, 100%, fouten gemaakt in deze hele zaak. Maar er zijn ook veel gevallen waarin wordt besloten de contactmomenten met ouders nog niet uit te breiden, omdat bijv hulpverleners zien dat het meer stress geeft, dat ouders zelf niet stabiel zijn, dat kinderen aangeven het niet te willen of helemaal overstuur zijn na terugkomst. Maar wat je leest in de media is âmijn kinderen zijn uit huis geplaatst en ik mocht ze niet meer zienâ.
Even cru gezegd, stel dat een ouder zich niet aan afspraken houdt om geen alcohol te drinken. Dan zal jeugdzorg zeggen: ouder houdt zich niet aan de afspraken, situatie is nog niet veilig, contactmomenten worden nog niet uitgebreid. Terwijl die ouder roept: ik mag mijn kind niet zien van jeugdzorg, ze houden mân kind bij me weg! Erg gechargeerd, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Het is superlastig vast te stellen wat er nou precies gebeurd is aangezien er vanuit jeugdzorg natuurlijk nooit in het openbaar een reactie op gegeven kan worden. Ik geloof helemaal dat er in sommige gezinnen een soort kettingreactie is ontstaan die is begonnen met de toeslagenaffaire en eindigde in een hele trieste situatie met uithuisplaatsing. Maar in principe is alleen armoede of schulden geen reden voor permanente uithuisplaatsing zonder enig contact met biologische ouders. Dan is er echt meer aan de hand dan dat. Dat toetst de rechter ook.
TLDR; fucking lastig te achterhalen want je hoort maar 1 kant van het verhaal, maar permanente uithuisplaatsing met een soort van contactverbod tussen ouders en kind komt echt heel zelden voor, en alleen schulden is daar geen reden voor.