Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Ik denk dat het net als met servicekosten is. Je kale huur is bedrag X en servicekosten bedrag Y. Kale huur mag dan met max. 2,3% omhoog, maar je servicekosten kunnen meer stijgen.

Ik denk dat de energiekosten bij all-in gewoon een veel groter deel van de huur gaan vormen zonder dat de kale huur onterecht omhoog gaat.

3 likes

Ik kreeg een verhoging van de servicekosten van 36 euro. (Particulier all in, ik verbruik weinig)

2 likes

Ik huur all in maar krijg elk jaar gewoon een narekening. Dit jaar kreeg ik terug van vorig jaar maar volgend jaar zal ik wel wat bij moeten betalen.

3 likes

Waarom is het Gooi eigenlijk zo rijk? Zijn daar langzamerhand rijke mensen naartoe getrokken of is het vanwege handel altijd een rijke streek geweest ofzo?

1 like

:nerd_face: :nerd_face: :nerd_face: ik kom toevallig uit de buurt

Heel vroeger was het geloof ik gewoon boerenland, maar uiteindelijk was er zo rond 17/18e eeuw in navolging van andere Europese landen vraag naar buitenhuizen voor de elite van Amsterdam. Die zijn er rond die tijd gebouwd, omdat het dicht bij Amsterdam ligt, de lucht er schoon was (ittot industrie en havens in de steden), het landschap uniek is (bossen en heiden en hoogteverschillen)en het er niet zo bloedheet/vies werd zoals in de stad.

Als je langs de Vecht of de Eem (rivieren) fietst/rijdt kan je nog heel veel van die huizen zien, het gooi is ā€˜het land tussen vecht en Eem’ dus vooral langs die rivieren staan enorm veel enorm grote huizen. Die huizen werden vooral bewoont in de zomer en stonden verder leeg, tot 18nogwat toen de stoomtrein en tram in opkomst waren en het ineens geen dag meer duurde per koets om er te komen. Dus de elite kwam er vaker, er kwam meer vraag en zoals we dat kennen verjoeg dat veel armere bewoners.

Geloof dat er ook ontzettend veel kunstenaars zijn gaan wonen na 1900, en andere culturele elite. Weet niet of dat samenhangt met Hilversum als mediastad of dat dat geen verband heeft. Inmiddels woont natuurlijk half BNland er vanwege de locatie, privacy, nabijheid van Amsterdam/Schiphol en het prestige van de postcodes.

32 likes

Haha omg dit is bij mijn ouderlijk dorp ook een ding. Er loopt een grote weg door het dorp en alles links daarvan heeft postcode X en alles rechts daarvan heeft postcode Y. Toen ik bij de Appie achter de kassa zat moest je iemands postcode intypen om airmiles te verzilveren. Die dame wist haar postcode niet meer, maar ze wilde wel even benadrukken dat ze absoluut niet in postcodegebied Y woonde.

14 likes

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg! Ik was er gisteren en je kijkt toch altijd je ogen uit.

3 likes

Ah interessant! Van bergen wist ik het wel idd, maar Laren en Oosterbeek niet. Cool dat ze zich ook afzetten tegen de bestaande kunst.

@George hahahahhaa Nice. In een dorp/stad vlak bij Utrecht hangt de prestige samen met aan welke kant van het spoor je woont. Zuid van het spoor is pauper, noord (nurrrt uitgesproken door deze mensen) is waar ons soort mensen woont.

3 likes

Hahah nou dit was dus Bergen, ligt gewoon aan de kunstenaars dus.

2 likes

De plaats in Zeeland is Domburg!

3 likes

Huh is het niet Kats?

Volgens mij was Domburg echt zo’n kunstenaarsoord eind 19e eeuw. Daar heb je nog steeds relatief dure winkels, beetje een elitebadplaats. Van Kats weet ik het eigenlijk niet.

2 likes

Ik vraag mij af hoe Albert Heijn verdient aan de koopzegels: Is dit klantenbinding en geven de meeste mensen de zegels uit om boodschappen mee te betalen waardoor dit voldoende loont?

Maar wat als ik ze uit laat betalen, inclusief rente, draait de AH dan verlies op de rente die zij mij betalen? Of belegt de AH met mijn zegelgeld?

1 like

Klantenbinding en je doet boodschappen waar je bovenop zegels koopt. Alleen het rendement betaalt AH. Ik denk niet dat ze daar verlies op maken vs de uitgaven van klanten die terugkomen om zegels te sparen.

3 likes

Ik denk ook wel dat mensen het vergeten, bijvoorbeeld bij overlijden.
Niemand weet dat ik €66,- aan koopzegels heb staan (toevallig net gekeken).
Is toch rendement voor 22 mensen.

3 likes

Maar is het ook niet een enorme kans voor Albert Heijn om dat geld zelf weer te beleggen zoals pensioenfondsen dat doen? Want tenslotte maak je met veel geld meer geld.

1 like

Ik denk ook dat persoonlijke informatie heel veel waard is, dat rente ā€œverliesā€ nemen ze dan gewoon voor lief.

5 likes

En dan heb ik ook nog eens een abonnement genomen op Albert Heijn premium!!! Wat een onzin

5 likes

Dat heb ik ook.

Maar ik haal het er wel uit. Premium kost €12 per jaar en ik heb €65 extra rente op m’n koopzegels. Dus ruim €50 waar ik niks voor heb hoeven doen.
Daarnaast krijg je extra producten in je bonusbox (dat zijn bij mij meestal producten die ik toch wel koop) en daar heb ik ook al ruim €300 ā€œkortingā€ op gekregen.

Nu scheelt het wel dat ik een gezin heb, dus voor redelijk wat geld boodschappen doe. Kan me voorstellen dat wanneer je alleen of met z’n tweeĆ«n bent het niet zoveel oplevert.

9 likes

Ik heb nog geen idee of ik er het er uit ga halen. Ik ga altijd naar de plus, maar die gaat weg en dan wordt de Albert Heijn weer de dichtstbijzijnde winkel. Ik vind het makkelijk sparen, maar € 0,20 per euro is natuurlijk wel veel extra en dan worden de boodschappen ook weer ā€˜duurder’

4 likes