Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Oh ja goeie

Best flauw, maar ben benieuwd of die ouderen als ze dement worden het opeens wel kunnen spreken

3 likes

Ik kan niet zeggen waarom maar de opa van mijn Oekraïense vriendin sprak wel Oekraïens. Zij sprak Russisch met haar oma en met de rest thuis Oekraïens.

1 like

Ehm hoeveel verschilt Russisch eigenlijk van Oekraïens? :blush:

2 likes

Volgens mij best veel? Ik hoor het verschil en kan het van elkaar onderscheiden en ik spreek geen van beide. Volgens mij komt Oekraïens meer overeen met Pools dan met Russisch!

1 like

Het verschil is niet zó groot. Zowel Pools, Oekraïens als Russisch zijn Slavische talen en dus op veel punten gelijkaardig. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Roemeens (een Romaanse taal met Slavische invloeden). Zowel in Rusland als Oekraïne gebruiken ze hetzelfde schrift (Cyrillisch) terwijl ze in Polen het Latijns alfabet gebruiken.

Oekraïens heeft meer Poolse invloeden (logisch gezien de geografische ligging), maar je kunt echt niet zomaar zeggen dat Oekraïens meer op Pools lijkt dan op Russisch… Oekraïne en Rusland zijn gigantische landen en de taal zal verschillen op basis van de geografische regio (en dus wat meer gelijkenissen hebben met Pools dan wel Russisch). Of ze elkaar ook daadwerkelijk kunnen verstaan is nog iets anders. Kunnen wij Duits en Engels verstaan? Sommige mensen wel en anderen niet :woman_shrugging:t2:.

6 likes

Nou het verschil is wel daadwerkelijk groot. Ik spreek/ben zelf Russisch en versta amper Oekraïens.

7 likes

Het verschil tussen Nederlands en Engels is ook groot. Maar alsnog wel onderdeel van dezelfde taalfamilie en dus meer gelijkenissen dan bv. Nederlands - Chinees om maar wat te zeggen. Mijn reactie was puur een respons op dat Oekraïens meer zou lijken op Pools dan op Russisch terwijl je dat niet zo kunt stellen. Volgens mij was mijn reactie genuanceerd genoeg hoor.

5 likes

Als native speaker vind ik persoonlijk dat Oekraïens wel meer op Pools lijkt ook haha

6 likes

Ja eens! Ik spreek Russisch en ik kijk een Oekraiense vlogger en begrijp hem ook wel maar meer omdat ik ook sommige woorden in het Pools ken zoals dankjewel enz, en het is laag niveau wat hij spreekt dus is niet dat je dan echt heel veel kennis van een taal moet hebben. Vroeger had je in sovjet unie landen scholen waar ze hun eigen taal spraken en scholen waar ze russisch spraken, ouders konden dan zelf kiezen waar hun kind naartoe ging. Of dat nou in elk klein dorp het geval was weet ik niet maar in de grote steden wel.

10 likes

Wat ik me altijd al heb afgevraagd: vind je nou écht meer parels op de vrijmarkt als je er om 7:30 al bij bent, of is dat een soort mythe die iedereen voor elkaar in stand houdt? :stuck_out_tongue:

3 likes

Ja

4 likes

Ja op wat

18 likes

sorry maar ik ga hier echt helemaal stuk om

haha ik heb dat niet zelf verzonnen ofzo hoor, ik heb het gewoon ooit gelezen maar wist niet meer precies waar of wat precies (daarom de ‘volgens mij’)

3 likes

Ik heb het toch aangevuld voordat je dit citeerde hoop ik althans, ik was te aangeschoten eerst om te typen .aar wilde graag antwoorden. Kun je nu de rest wel zien of? Kan morgen wel meer beantwoorden horo!

1 like

Nog vroeger? Zie jij mensen zo vroeg op de vrijmarkt?
Bij markten met meubels (en kramen die je kunt huren),meer professioneel ingericht, enzo snap ik het meer dan kleedjes vol zooi. Ik verwacht niet dat je om 7 uur daar mooiere kleding vindt dan om 9 uur.

1 like

Het is net als met uitgaan, maar dan de andere kant op; als we met zijn allen nou afspreken dat we later (met uitgaan vroeger) beginnen. :d

1 like

Vroeger, toen ik er nog elk jaar stond, kwamen er inderdaad al mensen toen ik alles om 6.00 - 6.30 aan het opzetten was. Meestal handelaren, maar soms ook mensen die iets populairs zochten of mensen die gewoon rustig wilden kijken en de drukte wilden vermijden.

2 likes

Tw: suïcide

Als iemand buitenshuis zelfmoord pleegt en niets bij zich heeft waar gegevens op staan. Hoe wordt deze persoon dan geïdentificeerd?

Stel dat je niet zoveel contact hebt met je vrienden/familie waardoor ze geen alarm slaan als ze je een tijdje niet kunnen bereiken. En je hebt geen werk of bent langdurig ziek waardoor daar ook geen belletje gaat rinkelen.

1 like

Vingerafdrukken en gebit wordt vaak gecheckt.

7 likes

Via vingerafdrukken, dna en gebits gegevens. Met het DNA kan ook een isotopen onderzoek worden gedaan. En er is een databank online waar foto’s staan van dood aangetroffen ongeïdentificeerde personen of spullen van deze personen.

1 like