Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Je moet een gezond bmi hebben als je wilt solliciteren
Edit; ik las dit laatst in een vacature voor een niet-Nederlandse airline maar bij de vacatures van klm staat het er niet bij

2 likes

Ja die uiteraard wel, niet te missen

Toen ik bij Transavia solliciteerde moest je een confectiemaat tussen 34-40 hebben inderdaad en ook een bepaalde lengte! Heb zelf wel eens stewardessen gezien die (denk ik zo) overgewicht hadden, maar de regels kunnen per airline verschillen, dus wellicht daarom
 Of misschien werkte ze daar al en kreeg ze toen pas overgewicht :stuck_out_tongue:

Edit: bij Transavia staat het nu niet meer op de website! Ik solliciteerde drie jaar geleden

Je zit inderdaad wel aan een minimale en maximale lengte (geldt ook voor piloten).
Misschien staat het niet in de vacature maar keuren ze er wel op af bij het gesprek?

Wat @HvO zegt inderaad. Als sterwardess slaap je bij lange vluchten ook boven in het vliegtuig en als je daar wilt komen, mag je niet te dik zijn. Daarnaast moet je bij noodlandingen een goede conditie hebben om je passagiers veilig aan de grond te krijgen.

waarom kun je je evenwicht niet bewaren als je je ogen dicht hebt? is het echt onmogelijk of alleen heel moeilijk?

Omdat je hersenen een hoop informatie missen als je je zicht niet als zintuig kunt gebruiken, waardoor de balans zoek raakt. Het is alleen moeilijk, is te oefenen/trainen (ervan uitgaande dat er daarnaast geen extra “obstakels” zijn zoals bijvoorbeeld problemen met je evenwichtsorgaan).

2 likes

Zoals ik al aangaf is het wel te oefenen/trainen

Als jij je ogen dicht doet val je toch ook niet plots op de grond? Je balans en daarmee je evenwicht zijn daarmee alleen wel wat zoek, en dat kan je dus verbeteren met oefenen.

Maar @Nescio bedoelde het geloof ik meer in de zin van; hoe kan het dat ik prima op één been kan staan met m’n ogen open en verlies ik m’n evenwicht met m’n ogen dicht.

Ja ik weet dat je dat bedoelde, als jij nu gaat lopen met je ogen dicht klap je toch niet meteen op de grond neer? Het is alleen wel lastiger. En m’n reactie op @Nescio was dus ook gericht op bijv op één been staan, zie bericht hierboven.

Jij zegt dat het een oprechte vraag was en vraagt het nota bene 2x. Dan moet je het niet gek vinden als je er een antwoord op krijgt :thinking:

3 likes

Nee absoluut niet, maar leg dan de “schuld” niet bij mij neer als je er zelf om vraagt meermaals en ik alleen antwoord geef daarop :face_with_raised_eyebrow: Vind dit echt heel vreemd hoor.

3 likes

Je zou ook kunnen denken dat jij je vraag dan anders had moeten stellen. Maar het is goed met je HvO, heb hier geen zin in.

anyway

Hoe kan het dat de ene persoon meer verslavingsgevoelig is dan de ander? Is dat nature of nurture of praten mensen zichzelf dat aan?

4 likes

Als je een bril met sterkte opzet in een pik donkere kamer waar je helemaal niets kan zien, passen je ogen zich dan ook aan door de bril?

Het kan een combinatie zijn van de drie. Of je wel of niet snel verslaafd raakt is echt van heel veel dingen afhankelijk. Ligt ook aan hetgeen waar je aan verslaafd raakt.

Verslavingen kunnen bijvoorbeeld in de hand gewerkt worden door hormoonreceptoren in de hersenen. Als je van nature die ‘verslavingshormonen’ zoals dopamine niet veel aanmaakt of als je receptoren niet gevoelig genoeg zijn zou je in theorie ook sneller verslaafd kunnen raken aan iets wat jouw dopamine-ervaring een beetje opkrikt.

5 likes

Mensen met ADHD schijnen wel meer verslavingsgevoelig te zijn dan gemiddeld, maar ik weet niet meer precies het mechanisme er achter

2 likes

Ik heb zelf het idee van wel. Ik heb -6 dus zonder bril zie ik ‘s nachts echt niks. Maar als ik m’n bril opzet is het natuurlijk ook donker, maar zie ik wel contouren van de kast bijvoorbeeld. Dit is mijn eigen ervaring, geen idee hoe het echt zit.

1 like

Volgens mij passen je ogen niks aan, de lens stuurt gewoon het licht op de juiste manier naar binnen, toch? Dus geen licht = geen invloed; die bril heeft niks aan te passen.

2 likes

Ja precies. Als de omgeving compleet vrij is van licht doet de bril niks, maar als er ook maar een beetje licht is wel.

Ik heb ook wat @Okapi zegt in het donker, maar dan met -2. Zie gewoon zwarte en grijze vlekken zonder bril, maar met bril echt de vormen.

2 likes