Heb even snel het een en ander opgezocht over specifieke symptomen van ADHD en daaruit zelf het volgende geconcludeerd, dus pin me hier niet op vast.
Mensen met ADHD reageren impulsiever, dus zullen waarschijnlijk meteen reageren als zij iets willen, waardoor een verslaving zich sneller kan ontwikkelen.
Mensen met ADHD kunnen gevoeliger zijn voor prikkels en zoeken deze prikkels sneller op wanneer deze ontbreken. Dingen die meer prikkels opleveren zullen ze dus sneller en vaker opzoeken.
Ook hebben medicijnen zoals Ritalin invloed op dopamine(receptoren) in de hersenen.
Al met al denk ik dus dat er inderdaad wel een verband zou kunnen zitten tussen ADHD en verslavingsgevoeligheid. Maar nogmaals, dit is van nog veel meer factoren afhankelijk, ik denk zelf dat mindset hier ook een grote rol in speelt (tot op zekere hoogte dan, sommige substanties (zoals cocaine) en zelfs het maken van bepaalde bewegingen zoals scrollen op je telefoon en het indrukken van een knop op een gokkast zorgen voor meer dopamine in het brein).