Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Heb even snel het een en ander opgezocht over specifieke symptomen van ADHD en daaruit zelf het volgende geconcludeerd, dus pin me hier niet op vast.

Mensen met ADHD reageren impulsiever, dus zullen waarschijnlijk meteen reageren als zij iets willen, waardoor een verslaving zich sneller kan ontwikkelen.

Mensen met ADHD kunnen gevoeliger zijn voor prikkels en zoeken deze prikkels sneller op wanneer deze ontbreken. Dingen die meer prikkels opleveren zullen ze dus sneller en vaker opzoeken.

Ook hebben medicijnen zoals Ritalin invloed op dopamine(receptoren) in de hersenen.

Al met al denk ik dus dat er inderdaad wel een verband zou kunnen zitten tussen ADHD en verslavingsgevoeligheid. Maar nogmaals, dit is van nog veel meer factoren afhankelijk, ik denk zelf dat mindset hier ook een grote rol in speelt (tot op zekere hoogte dan, sommige substanties (zoals cocaine) en zelfs het maken van bepaalde bewegingen zoals scrollen op je telefoon en het indrukken van een knop op een gokkast zorgen voor meer dopamine in het brein).

2 likes

Hoe het voelt om verslaafd te zijn aan roken.

2 likes

Hmm ik ga dit proberen uit te leggen, maar is wel lastig. Het is eigenlijk een beetje zoals honger denk ik? Behalve dan dat het geen levensbehoefte is ofc, maar het gevoel. Je wil het gewoon Ă©cht heel graag en het voelt wel alsof je het nodig hebt. Een verslaving heb je (ik tenminste) niet echt door als je het gewoon kan ‘uitoefenen’, maar juist op de momenten dat je het niet hebt voel je hoe graag je het wilt. En als je dan eenmaal rookt, komt er zo’n ontspannen ‘hĂš hĂš eindelijk’ gevoel.
Maar zoals ik al zei, meestal merk je niet dat echt je verslaafd bent omdat je gewoon kunt roken. Het voelt dus zeker niet altijd zo. Ik weet niet of deze uitleg klopt, want ik kan het zelf ook echt moeilijk onder woorden brengen!

6 likes

Ja echt helemaal mee eens! Goed omschreven

2 likes

Thanks @Zemraluani en @Woodkid, heel interessant!

2 likes

Off topic

Ik weet niet of jij het verkeerd hebt onthouden of dat hij het verkeerd heeft gezegd, maar bij het syndroom van Down (trisomie 21) is er geen afwijking op één gen. Maar een extra chromosoom, in dit geval chromosoom 21.

1 like

Ik besefte zelf dat ik verslaafd was toen ik merkte dat ik mezelf altijd excuses gaf om toch nog eentje te roken. Of wanneer ik dacht aan stoppen en ik dan eigenlijk ook meteen dacht ‘oh maar dan mag ik dus op feestjes ook niet roken, nee laat maar’. Het was bij mij dus ook niet zozeer een lichamelijk gevoel (behalve die rusteloosheid idd), maar echt een mentaal iets. Dat je hersenen je proberen wijs te maken dat je net niet verslaafd bent? Weet niet of dat logisch klinkt haha. Een groot gedeelte van de dag gingen mijn gedachtes bewust en onbewust naar roken.

3 likes

De luikjes open is, omdat mocht er iets gebeuren de hulptroepen van buitenaf kunnen zien waar in het vliegtuig bijvoorbeeld eventueel brand is of nog mensen zijn.

Ja, toen ik nog bij een low-cost maatschappij werkte in het begin wel, maar het wordt normaal ofzo? Op luchthavens en in vliegtuigen is alles altijd duur :’) Je denkt er niet meer over na, de baas wil het zo.
Maar het voelt wel fijner nu ik bij een maatschappij werk waar alles gratis weggeven is. Al schaam ik me wel dood om oploskoffie te geven aan Italianen die heerlijke koffie thuis zijn gewend haha
(er zijn trouwens geen magnetrons aan boord haha)

6 likes

Haha ja
Edit: die kaas en saucijzenbroodjes zijn meestal dezelfde als die je in de supermarkt koopt in zo’n plastic zak van 4 :’)

2 likes

@Briseis ik vond het ook vergelijkbaar met moeten plassen. Net geplast = niks aan de hand, blaas raakt steeds voller = steeds meer aandrang en het idee het fysiek niet te redden zonder te gaan. En de opluchting voelde voor mij meer gelijk aan plassen dan eten haha.
Honger kon ik langer negeren, moeten plassen voelde fysieker. Slaat dat ergens op?

1 like

Raampjes moeten ook open en het licht wordt gedimd zodat als er wat gebeurt je ogen al gewend zijn aan het licht buiten. Je ogen hoeven dan niet meer te wennen aan eventueel donker of heel fel licht.

2 likes

Maar honger en moeten plassen voel je in je buik, waar voelde je dat moeten roken dan precies? Of zat dat in je hele lichaam?

In m’n hoofd gewoon denk ik, kan het niet zo goed aanduiden. Vooral omdat het voor mij ook al 10000 jaar geleden is dat ik rookte haha

1 like

Ik voelde dat zelf ook altijd in mijn keel ofzo?? Alsof mijn keel snakte naar teer en dat gevoel van rook er doorheen. Ik ben inmiddels ook alweer 1.5 jaar gestopt maar dit was bij mij best hardnekkig kan het ook niet goed uitleggen!

1 like

Als je geen honger hebt maar wel heeeel erg zin in chips, zo’n lichamelijk gevoel is het bij mij. Ik kan met chocola er ook de pest in krijgen als de supermarkt al dicht is, en met sigaretten net een tikkie erger.

4 likes

Aha, echt zo’n ‘craving’? Dat je even iets zoets/zouts/rokerigs móét hebben?

1 like

Ja voor mij wel! Vooral de laatste tijd heb ik echt zin om te roken maar als ik eenmaal bezig ben staat het me tegen. Langzaam tijd om te gaan stoppen denk ik.

1 like

Vooral dit🙃

Ik heb boven in onze slaapkamer de verwarming uitgedraaid, maar nu vraag ik me het volgende af:

Stel dat ik die verwarming nu half open draai (overige verwarmingen staan helemaal open) en beneden de thermostaat op 18 graden zet. Wordt de half open verwarming veel heter dan de andere verwarmingen? Omdat ie eigenlijk harder moet werken om tot de 18 graden te komen zeg maar. Of wordt ie niet zo warm als die andere omdat ie maar half open staat?

Volgens mij krijgt ie dan maar de helft van het warme water en is ie dus kouder dan de andere verwarmingen, dat lijkt me ook het logischte eigenlijk?

1 like